A robotizált Mayflower hajó fejlesztésében résztvevő brit cég, az MSubs újabb járművet alkotott, ami önállóan, személyzet nélkül szeli a habokat, csak ezúttal főként a víz alatt - ez az Excalibur, amelyet a Királyi Haditengerészet alkalmaz majd demonstrációs célokra. A jármű egy úgynevezett XLUUV (Extra-Large Uncrewed Underwater Vessel), azaz extra nagy méretű, legénység nélküli, víz alatti jármű, egy drón-tengeralattjáró, ami hosszú távon is képes minimális emberi beavatkozással működni. Ehhez hasonló járművet többek között a Boeing is gyártott már az Egyesült Államok Haditengerészetének az Orca képében, amelyből az első hat példányt 2023-ban szállították le a megrendelőnek, de a Brit Királyi Haditengerészetnél a mostani, Excaliburra keresztelt modell lesz az első, amit használatba vesznek.
Az Orcával ellentétben, ami dízel-elektromos meghajtással működik, az Excalibur a leírások szerint teljesen elektromos meghajtású, és több akkumulátor látja el energiával. A járművet az Msubs tervezője, Callum McCullough úgy jellemezte, mint a “tengerek pickupját”, avagy kisteherautóját, mivel a szénszálas szerkezet belső terében összesen öt tonnányi rakományt tud elraktározni, de a moduláris kialakítása miatt akár még több rakományt vagy több akkumulátort is lehet bele pakolni. A drón 12 méteres hosszával valamivel kisebb az Orcánál (ami 15 méteres), és hatótávja is “csak” ezer tengeri mérföld, de egyelőre nem is éles bevetésekben fogja használni a haditengerészet, csak kísérleti céllal, a technológia tesztelésére. A Királyi Haditengerészet leírása szerint elsődleges feladata az lesz, hogy demonstrálja a felderítő missziókhoz való alkalmasságát, valamint a lopakodó üzemmódban való működést, emellett a különféle szállítmányok, például kisebb UUV-k (robotizált víz alatti járművek) raktározásának lehetőségeit.
A tengeralattjáró az Excalibur nevet nem csak az Artúr-mondakör legendás kardjáról kapta, hanem egy elődjéről, az 1950-es és 1960-as években szolgáló HMS Excaliburról, ami egy nagysebességű tengeralattjáró volt az Explorer-osztályból, és különlegességét az adta, hogy hidrogén-peroxidot használtak a meghajtásához, ami időnként kisebb robbanásokat idézett elő - emiatt hamar rá is ragadt az Excruciator (Kínzó) becenév. Az újabb generációs Excalibur a Haditengerészet szerint hozzájárul majd, hogy jobban kiismerjék és megtanulják kezelni azokat a komplex helyzeteket és kihívásokat, amelyek elé az autonóm és a legénység által működtetett járművekből álló flotta együttes irányítása állítja őket.
(Fotó: LPhot Unaisi Luke/Royal Navy)