Az elektromos autózás fejlődésében az egyik legkevésbé érthető jelenség, hogy ezidáig mennyire nem volt vevő a piac az akkumulátorcsere lehetőségére. A legtöbb villanyautó-gyártó eleve úgy tervezte autóit, hogy meglegyen az elvi lehetőség a lemerült akku gyors kiszerelésére és egy feltöltött, friss akkumulátorral való helyettesítésére - pont, mint amikor a tévétávirányítónkban lemerül az elem és pár mozdulattal újat teszünk a helyére. Volt, aki tovább is ment az akku gyors cserélhetőségének biztosításánál: a Tesla még a különböző állapotú akkuk cserélgetésével kapcsolatos pénzügyi elszámolási rendszert is kidolgozta ahhoz a szolgáltatáshoz, ami aztán végül nem kellett senkinek.
Nemrég írtunk arról, hogy Kína mintha meglátta volna a lehetőséget az elektromos autók akkucseréjében, mint az elektromos mobilitás terjedését meggyorsító lehetőségben. Most pedig találtunk egy amerikai startupot, amely láthatóan nem akarja elfogadni, hogy ezt a logikus megoldást nem kérik sem az autógyártók, sem a villanyautósok és az elejétől a végéig alaposan kidolgoztak egy minden eddiginél komplexebb akkucsere-rendszert:
Az Ample elképzelésében az alulról hozzáférhető akkumulátorral gyártott villanyautók az akkucsere-szolgáltatónál nem gyári, hanem saját, szolgáltatói, moduláris felépítésű akkukat kapnának. Így egy akkucsere-pont bármilyen típusú kocsit könnyedén ki tudna szolgálni: a megemelt autó alól az akkucsomagot kikapja a robot, a lemerült akkumodulok helyére új, feltöltött modulokat rak (kis autó akkucsomagjába kevesebbet, nagyba többet). A felfrissített akkupakkal a kocsi 10-12 perc után mehet tovább a dolgára, a lemerült akkumodulok pedig töltőre kerülnek.
A megoldás egyik szépsége, hogy benne van a folyamatos fejlesztés lehetősége is: egy idős, eredetileg kis akkukapacitású elektromos autó is folyamatosan megkaphatná a legújabb, nagyobb hatótávot biztosító akkutechnológiát a cserepontokon. Az akkucsere-állomások intézményének másik csodája, hogy nincs szükség drága, feleslegesen nagy teljesítményű és rossz kihasználtságú töltőhálózat kialakítására a villanyautózáshoz; elég csak a cserepontokat bekábelezni, ahol racionálisan kiszámított teljesítménnyel lehet tölteni a lecserélt akkukat.
Az Ample meg is fogalmazza azt a két dolgot, ami miatt a megoldásuk elterjedésének kevés esélyt adunk. Az egyik egy autógyártóknak szóló üzenet: ne is törődjetek az akkuk fejlesztésével és életciklusuk megtervezésével, azt majd mi megoldjuk, ti csak arra figyeljetek, hogy a robotunk hozzáférhessen az akkuhoz és ki tudja cserélni! A másik: autógyártók, levesszük a vállatokról a töltőhálózat kiépítésének gondját. Ti csak gyártsatok autókat, ahogy eddig, mi pedig majd gondoskodunk az akkucsereállomásokról, ahogy eddig az olajtársaságok gondoskodtak a benzinkutakról.
Ez nagyszerűen hangzik, de van egy olyan olvasata is, hogy a kaliforniai startup egy csapásra két, hosszú távon jövedelmező üzleti területet szeretne kisajátítani az autóipartól: az akkumulátorok gyártását és gondozását valamint a töltőhálózat kialakítását. A dolog azért így is működhet, de ehhez biztosan be kell vonni valamilyen formában a gyártókat is a bizniszbe. Hiszen az elektromos autózás egyik nagy problémája a gyártók számára már eleve az, hogy a minimális szervizigényű, tartós villanyautó-technika miatt a gyári szervizhálózatok elesnek a karbantartási, üzemeltetési költségekből származó, eddig jól megszokott jövedelmüktől...
Ha viszont sikerülne egy minden érdekelt számára megfelelő üzleti megoldást kidolgozni, azzal nagyot nyerhetne az elektromos mobilitás. Az Ample rendszerében a kompakt, városi környezetben bárhová letelepíthető, mindössze két parkolóhelynyi területet igénylő csereállomások gyors elterjedése, az öregebb villanyautók számára is elérhető gyors akkucsere sok olyan autós számára tenné vonzóvá az elektromos autózást, akik számára ez ma még nem reális alternatíva.