Ez az új mesterséges intelligencia direkt hibázik, hogy tanulhassunk tőle
2021 / 02 / 15 / Pőcze Balázs
Ez az új mesterséges intelligencia direkt hibázik, hogy tanulhassunk tőle
A mesterséges intelligenciával összefüggésben a legtöbbször arról beszélünk, hogy miben jobb nálunk, embereknél: ügyesebben sakkozik, sikeresebben gózik, és így tovább. A Cornell egyetemen most érdekes kísérletbe fogtak, úgy építettek fel egy rendszert, hogy ne a győzelemre, hanem az ellenfélre, azaz ránk fókuszáljon.

A Wireden Will Knight számolt be a szokatlan kísérletről, melynek célja, hogy az emberek és a számítógépek közti párbeszédet, viszonyt segítse. Jon Kleinberg szerint, aki a Maia névre hallgató megoldás fejlesztésének vezetője, ez egy első lépés abba az irányba, hogy a gépek jobban megértsék, hogy hogyan működünk, döntünk. Ehhez pedig azért választották a sakkot, mint terepet, mert ezt a játékot már hosszú ideje vizsgálják és dokumentálják, nem véletlen, hogy az első ember-gép meccsek is ebben a sportágban zajlottak.

Az alapot a Google-höz tartozó Alphabetnél, a DeepMind kutatóközpontban fejlesztett AlphaZero adta, illetve annak a nyílt forráskódú klónja, a Leela Zero. Ez a program mindenféle emberi magyarázat nélkül tanul sakkozni, gózni és sógizni. Az AlphaZeróba betöltenek sakkjátszmákat, és a rendszer magától kezdi el magtanulni, hogy melyek azok a lépések, amelyek általában nyertes játszmákhoz vezetnek. Kleinberg csapata a Leela Zero kódját úgy módosította, hogy a program ehelyett arra figyeljen, hogy el tudja találni az emberi ellenfelek következő lépését.

Mi értelme ennek az egésznek?

A cikkben megszólaltatott szakértők mind izgatottak a projekttel kapcsolatban; az emberi viselkedés megismerése, majd az azzal kapcsolatos előzetes megállapítások sok területen segíthetnek majd szerintük. A fejlesztés vezetője az orvosokat említi példaként: ha egy diagnosztikai felvételről előre tudjuk, hogy valószínűleg mit vét majd el az azt értelmező orvos, akkor előre figyelmeztethetjük rá, ezzel csökkentve a hibázás kockázatát. Szintén érdekes példa a felkészülés más emberekkel való találkozásokra: mindegy, hogy egy sakk vagy CS:GO meccsre készülünk, esetleg egy állásinterjúra, jól jöhet egy mesterséges intelligencia, ami el tudja játszani a túloldalon ülő szerepét, hogy jobban felkészülhessünk a váratlan pillanatokra, helyzetekre.

Aki szeretné megnézni Maiát élőben sakkozni, a lichess.org-on megteheti, aki pedig kíváncsi a projekt részleteire, a Wireden olvashatja el Will Knight írását.

(Borítókép: Pixabay)

További cikkek a témában:

Túlságosan könnyedén befolyásolja a mesterséges intelligencia az embereket Lényegében befektetési helyzeteket szimuláltak egy kísérlet folyamán, a mesterséges intelligencia pedig játszi könnyedséggel használta fel az embereket a céljaira, és gazdagodott meg.

Az Európai Parlament képviselői a mesterséges intelligencia által okozott apokalipszis elhárítására készülnek Mindig az emberi lényeknek kell felelősnek lenniük, mikor életről és halálról döntenek, ezért a kontinensen fejlesztett MI nem lesz szuperintelligens, önálló döntéseket hozó entitás.

Úgy gondolkodik, akár egy ember, a DeepMind legújabb mesterséges intelligenciája A MuZero nevű mesterséges intelligencia abban előrelépés, hogy nem kell ismernie a szabályokat ahhoz, hogy nyerjen egy játékban. Ennek jelentősége óriási: ez az első lépés egy minden szituációban helytálló algoritmus felé.


Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.