A Wireden Will Knight számolt be a szokatlan kísérletről, melynek célja, hogy az emberek és a számítógépek közti párbeszédet, viszonyt segítse. Jon Kleinberg szerint, aki a Maia névre hallgató megoldás fejlesztésének vezetője, ez egy első lépés abba az irányba, hogy a gépek jobban megértsék, hogy hogyan működünk, döntünk. Ehhez pedig azért választották a sakkot, mint terepet, mert ezt a játékot már hosszú ideje vizsgálják és dokumentálják, nem véletlen, hogy az első ember-gép meccsek is ebben a sportágban zajlottak.
Az alapot a Google-höz tartozó Alphabetnél, a DeepMind kutatóközpontban fejlesztett AlphaZero adta, illetve annak a nyílt forráskódú klónja, a Leela Zero. Ez a program mindenféle emberi magyarázat nélkül tanul sakkozni, gózni és sógizni. Az AlphaZeróba betöltenek sakkjátszmákat, és a rendszer magától kezdi el magtanulni, hogy melyek azok a lépések, amelyek általában nyertes játszmákhoz vezetnek. Kleinberg csapata a Leela Zero kódját úgy módosította, hogy a program ehelyett arra figyeljen, hogy el tudja találni az emberi ellenfelek következő lépését.
A cikkben megszólaltatott szakértők mind izgatottak a projekttel kapcsolatban; az emberi viselkedés megismerése, majd az azzal kapcsolatos előzetes megállapítások sok területen segíthetnek majd szerintük. A fejlesztés vezetője az orvosokat említi példaként: ha egy diagnosztikai felvételről előre tudjuk, hogy valószínűleg mit vét majd el az azt értelmező orvos, akkor előre figyelmeztethetjük rá, ezzel csökkentve a hibázás kockázatát. Szintén érdekes példa a felkészülés más emberekkel való találkozásokra: mindegy, hogy egy sakk vagy CS:GO meccsre készülünk, esetleg egy állásinterjúra, jól jöhet egy mesterséges intelligencia, ami el tudja játszani a túloldalon ülő szerepét, hogy jobban felkészülhessünk a váratlan pillanatokra, helyzetekre.
Aki szeretné megnézni Maiát élőben sakkozni, a lichess.org-on megteheti, aki pedig kíváncsi a projekt részleteire, a Wireden olvashatja el Will Knight írását.
(Borítókép: Pixabay)