A repülőgép a szélesebb körű Next Generation Air Dominance (NGAD) program részeként készül, amelynek célja, hogy teljesen újraértelmezze a légi fölény biztosítását, különösen az indo-csendes-óceáni térség esetleges konfliktusait szem előtt tartva – írja a TWZ.
Donald Trump elnök az Ovális Irodában jelentette be a döntést, ahol mellette állt Pete Hegseth védelmi miniszter és David Allvin tábornok, a légierő vezérkari főnöke. Trump „a világ első hatodik generációs vadászgépeként” méltatta az F-47-est, kiemelve annak példátlan lopakodási képességeit, sebességét, hasznos teherbírását és kivételes manőverezhetőségét. Az elnök arra is kitért, hogy a gép képes lesz meghaladni a 2 Mach sebességet, továbbá elárulta, hogy a repülőgép prototípusai már közel öt éve titokban repülnek.
A Boeing győzelme a Lockheed Martinnal szemben született, miután a Northrop Grumman korábban önként kilépett a versenyből. Az eredeti mérnöki és gyártásfejlesztési (EMD) szerződés értéke körülbelül 20 milliárd dollár, ám a teljes program költségei idővel a több száz milliárd dollárt is elérhetik. Egy-egy repülőgép árát korábban körülbelül 300 millió dollárra becsülték.
Fontos kiemelni, hogy az NGAD program nem csupán az F-47-est jelenti, hanem része a Collaborative Combat Aircraft (CCA) autonóm drónflotta is, amely új generációs hajtóművekkel, fejlett fegyverzettel, érzékelőkkel, elektronikai hadviselési rendszerekkel és kifinomult hálózati technológiákkal rendelkezik. Az NGAD kezdeményezés a légierő és a DARPA korábbi kutatásaira épül, különösen a Penetrating Counter-Air platformra és az Aerospace Innovation Initiative eredményeire.
A repülőgéppel kapcsolatos részletek jelentős része természetesen továbbra is titkos, azonban hivatalos látványtervek alapján innovatív konstrukciós megoldások várhatók. Ezek közé tartoznak a Boeing korábbi, 1990-es évekbeli YF-118G „Ragadozómadár” lopakodó prototípusát idéző, erősen felfelé hajló szárnyak. Emellett a stabilitás és manőverezhetőség javítására szolgáló LERX-technológia vagy canard-szárnyak is feltűnhetnek, bár ezek pontos kialakítása egyelőre nem tisztázott.
Trump elnök jelezte, hogy a gyártást még jelenlegi mandátuma alatt, 2029 januárjáig szeretné elindítani, a gyártóüzemek előkészítése pedig már megkezdődött a Missouri állambeli St. Louisban. Ellentétben az elődjével, a korlátozott darabszámban gyártott F-22 Raptorral, Trump utalt rá, hogy több szövetséges ország is komoly érdeklődést mutat az F-47 „csökkentett képességű” exportváltozatai iránt.
Allvin tábornok hangsúlyozta, hogy az F-47 jelentős előrelépést képvisel a jelenlegi ötödik generációs vadászgépekhez képest, különösen a megnövelt hatótáv, a fejlett lopakodás, a magasabb üzemképesség, valamint a csökkentett logisztikai támogatási igények miatt. A Boeing a szerződést az eddigi legjelentősebb védelmi beruházásaként értékelte, egyben kifejezte elkötelezettségét a jövő légiharc-technológiáinak forradalmi fejlesztése iránt.
(Kép: USAF)