A Meta Hirdetéstár alapján az elmúlt harminc napban több mint 1500 politikus, politikai szervezet és a hozzájuk köthető egyéb oldalak több tízezer hirdetést adtak fel a Meta platformjain Magyarországon, amelyek összértéke a milliárdos nagyságrendben mozog. A választások előtti fokozott aktivitást bárki érzékelheti, aki az utóbbi időben végigpörgette a hírfolyamát, és bár ezek a hirdetések a poszt melletti menüsorban egyenként is kikapcsolhatók, valószínűleg sokan vannak, akik inkább teljesen megszabadulnának az oldalukat elöntő politikai reklámoktól.
Bár a Facebook az elmúlt években szinte folyamatosan a kritikák célkeresztjében áll, a legtöbb támadást kétségkívül a politikai választásokra gyakorolt hatásuk miatt kapták. Emlékezetes, hogy míg a 2020-as amerikai választások előtt a legtöbb közösségi oldal bevezetett valamilyen moderációt a politikai hirdetésekkel kapcsolatban, Zuckerbergék mereven elzárkóztak tőle, hogy bármilyen korlátozást vezessenek be az ilyen jellegű tartalmakra. Miközben a politikusok és politikai szervezetek akár hazugságokat is korlátozás nélkül terjeszthetnek a platformon politikai hirdetések formájában, a Facebook az ezzel kapcsolatos kritikákat azzal utasítja vissza, hogy nem akarják cenzúrázni az egyes szereplők szólásszabadságát, a felhasználóknak pedig akkor is joguk van megismerni az egyes politikusok álláspontját, ha azok történetesen nem mondanak igazat.
A közösségi oldal az egyre hevesebb támadásokat azzal igyekezett csitítani, hogy 2020 nyarán az USA-ban bevezettek egy új funkciót, amivel a felhasználók kikapcsolhatják a hírfolyamukban megjelenő politikai hirdetéseket. A funkciót később az Instagramon is elérhetővé tették és szép fokozatosan más országokban is bevezették, így az ma már a magyar felhasználók számára is elérhető.
A jobb felső sarokban elérhető főmenüben kattintsunk a Beállítások és Adatvédelem fülre, majd itt a Beállításokra. Mobilalkalmazásban ezután az Engedélyek szekcióban kell megkeresnünk az Egyéni hirdetésbeállításokat, míg ugyanez a webes felületen a bal szélső menüben a Hirdetések szekcióban érhető el. Itt válasszuk ki a Hirdetéstémákat, majd a Társadalmi kérdések, választások vagy politika sor mellett kattintsunk a Kevesebb gombra.
A Beállításokban válasszuk ki a Hirdetések menüt, itt a Hirdetéstémákat, ezen belül pedig a Társadalmi kérdések, választások vagy politika mellett pipáljuk be a kört és mentsük el a beállításainkat.
A tavaly ősz óta már Meta néven futó vállalatnak nem a politikai hirdetések opcionális kikapcsolása volt az egyetlen olyan intézkedése, amivel igyekeztek elejét venni az őket érő támadásoknak: ahogy arról korábban mi is írtunk, tavaly novemberben bejelentették, hogy január 19-étől több tízezer hirdetési kategóriát törölnek a hirdetési rendszerükből, így ma már többek között politikai hovatartozás szerint sem lehet célzott hirdetéseket közzétenni a Facebookon és az Instagramon. A döntést az USA-ban a a republikánusok és a demokraták is hevesen kritizálták, mivel szerintük ez éppen a kisebb, szűkösebb anyagi lehetőségekkel rendelkező vállalatokat érinti hátrányosan, ezáltal korlátozza a nyilvános vitát és "kevésbé tájékozott közvéleményt" eredményez.
A Statista adatai szerint a Meta összbevétele 2021-ben meghaladta a 117 milliárd dollárt, amelyből csaknem 115 milliárd dollár a hirdetési bevételeikből származott.
(Borítókép: Bobák Áron/Rakéta.hu)