A Meta összesen több tízezer célzási kategóriát von ki a forgalomból, amely érinti a Facebookot, az Instagramot, a Messengert és minden olyan alkalmazást, ami a Meta hirdetési eszközeit használja a célközönsége elérésére. A vállalat szerint a változtatás célja, hogy a hirdetők kevésbé tudjanak visszaélni a célcsoportok szerinti szűrés lehetőségével.
A Facebookot az elmúlt években számos kritika érte amiatt, hogy a hirdetési eszközeik erősítik a diszkriminációt és hátrányosan hatnak bizonyos társadalmi csoportokra. 2019-ben az amerikai Lakásügyi és Városfejlesztési Minisztérium pert is indított a vállalat ellen, miután megállapították, hogy a célzott hirdetések segítségével az ingatlantulajdonosoknak lehetőségük nyílt arra, hogy etnikum, nemzetiség és vallás szerint korlátozzák, hogy ki láthatja a hirdetéseiket. Ugyanebben az évben derült ki az is, hogy számos cég több amerikai törvényt is megsértve élt vissza a Facebook hirdetési rendszerével, amikor olyan álláshirdetéseket adtak fel, amelyek kizárólag fiatalabb férfiak hírfolyamában jelentek meg, ezzel hátrányos helyzetbe hozva a nőket és az idősebb munkavállalókat. 2017-ben a Pro Publica leplezte le, hogy az algoritmus által létrehozott hirdetési kategóriáknál olyan érdeklődési körök alapján is lehet célzott hirdetést feladni, amik az antiszemitizmushoz kapcsolódnak, amire válaszul a Facebook 2018-ban mintegy ötezer hirdetési kategóriát törölt a rendszerből. A legutóbbi botrány a cég hirdetési rendszerével kapcsolatban idén januárban robbant ki, amikor kiderült, hogy a Kapitólium ostroma idején a Facebook algoritmusa olyan hirdetéseket jelentetett meg kifejezetten szélsőjobboldali felhasználóknak, amelyekben többek között testpáncélokat, fegyverkiegészítőket reklámoztak.
A célzási lehetőségek megnyirbálása ezzel együtt is egy nagyon komoly érvágás a Metának: a cég (még Facebookként) 2020-ban mintegy 86 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el, a Statista adatai szerint pedig ennek 98%-a a hirdetési bevételekből származott. A Facebook a felhasználókról gyűjtött adatok és a rendkívül fejlett algoritmusai segítségével az elmúlt években egy példátlanul hatékonyan működő hirdetési rendszert alkotott meg, amelynek segítségével a hirdetők jóval eredményesebben tudják elérni a célcsoportokat. A Facebookot ennek következtében sok kritika érte amiatt is, hogy elszívja a hirdetési pénzeket más területekről, így többek között a hagyományos online médiától is.
A The New York Times szerint a Meta mostani döntését elsősorban éppen amiatt kritizálják a republikánusok és a demokraták is, hogy véleményük szerint az főként a kisebb, szűkösebb anyagi lehetőségekkel rendelkező vállalatokat érinti majd hátrányosan. "Ez a döntés káros a nonprofit és közérdekű hirdetőkre nézve, és kevesebb jótékonysági adományt, korlátozott nyilvános vitát és kevésbé tájékozott nyilvánosságot fog eredményezni" - mondta például Reid Vineis, a republikánusokkal együttműködő Majority Strategies digitális hirdetésvásárló cég alelnöke. Az amerikai Kongresszusban az elmúlt években számtalanszor volt napirenden a Facebook, de a képviselők és jogvédők eddig rendszerint azt tették szóvá, hogy a közösségi oldal túl sok információt gyűjt be a felhasználókról, amit a hirdetési bevételek formájában kvázi eladnak a hirdetőknek.
Graham Mudd, a Meta termékmarketingért felelős alelnöke sietett leszögezni, hogy a cég továbbra is hisz a személyre szabott hirdetésekben, így a célzott hirdetések lehetősége a jövőben is meg fog maradni. Hogy pontosan mi változik, az biztosan csak január 19-e után derül majd ki, de a hirdetők várhatóan továbbra is több tízezer hirdetési kategóriából válogathatnak majd, így a pesszimisták szerint a fenti problémákból semmi sem fog megoldódni, legfeljebb egy kicsit nehezebb lesz diszkriminálni az egyes csoportokat.
Amióta Mark Zuckerberg október végén bejelentette, hogy a Facebookot (mint vállalatot) Metára nevezik át, ez már a második nagy horderejű bejelentés volt. Alig egy hete Jerome Pesenti, a Meta mesterséges intelligenciáért felelős alelnöke arról tájékoztatta a nyilvánosságot, hogy a közösségi oldalon hamarosan megszüntetik az arcfelismerést, az ehhez kapcsolódó, több mint egymilliárd arcadatot tartalmazó adatbázist pedig ezzel együtt törlik.
(The New York Times, Gizmodo, Borítókép: Chesnot/Getty Images)