Az elmúlt néhány évben újra és újra szóba jött a tech óriások dolgozóit kettéválasztó szakadék: az egyik részük jól fizetett, magas hozzáadott értékű munkát végez, annak minden előnyével, míg a kollegáik java lényegesen kevesebb pénzért, kisebb biztonságban dolgozik, miközben a szolgáltatások működéséhez mindannyiukra szükség is van. Hosszú évekkel ezelőtt még az amerikai és a távol-keleti viszonyok közt volt visszatetsző a különbség - a csillogó Apple termékek és az azokat gyártó Foxconn üzemek mintha más galaxisban léteztek volna.
Aztán ugyanez a szakadék már az egy nyelvet beszélő, egy országban élő kollegák közt is megjelent. Rendszeressé váltak az Uber sofőrök sztrájkjai, kiderült, hogy a Facebook moderátorai hatodannyit keresnek, mint a pár állammal arrébb dolgozó fejlesztő és marketinges kollegáik, de az Amazon elosztó központjaiban alkalmazott szomáliai bevándorlók nehéz soráról is sok helyen lehetett olvasni. Amíg ezek a problémák gazdasági természetűek voltak, sokan megértően néztek, majd, amikor senki sem figyelt, vállat vontak.
Most, hogy néhány tech cég a dolgozói életével játszik, ha nem hoz jó döntéseket, komolyabb a helyzet.
A The Verge-ön Josh Dziedza számol be arról, hogy ugyan közel húsz Amazon egységben találtak koronavírus-fertőzött kollegát, a cég csak kormányzói vagy dolgozói nyomásra hajlandó időszakosan bezárni azokat. A cikk szerzője szerint a vállalat sok esetben nem szól a dolgozóknak arról, hogy egy kollegájuk beteg lett, egymástól kell megtudniuk azt. Ugyan az Amazon azt állítja, hogy alaposabban és rendszeresen takarítja ezeket az épületeket, a csapatuk mégsem bízik bennük, és erre demonstrációkkal hívják fel egymás és a közvélemény figyelmét. Mindeközben a szintén Amazon-tulajdon Whole Foods közértlánc dolgozói sztrájkolni terveznek, hogy jobb védelmet kapjanak a vírustól, hiszen
azok, akik közvetlenül érintkeznek vásárlókkal és másokkal, talán még kiszolgáltatottabb helyzetben vannak.
Az Instacart nevű szolgáltatás, ahol másokra bízhatjuk a bevásárlást, hasonlóan veszélyes munkahelynek tűnik a járvány idején, nem meglepő, hogy ők is sztrájkot fontolgatnak. Az Ars Technica a New York Postra hivatkozva nemrég beszámolt egy negyvenes, nepáli bevándorló Uber sofőr haláláról, aki a new yorki JFK reptéren vett fel egy beteg utast. A megosztáson alapuló cégek mindegyike érintett így vagy úgy.
Az, hogy az Amazon pár hete átállt arra, hogy csak az alapvető szükségletekhez kötődő termékeket szállít ki, jól mutatta, hogy ezek a vállalatok pótolhatatlan részei lettek a modern társadalmaknak. Nem luxuscikkeket hordanak az otthon jengázó milliomosoknak, hanem a kevés biztonságos folyosó egyikét jelentik a normálisra hasonlító élethez.
Nehéz mérlegelni, hogy mi ér többet - egy raktáros egészsége, vagy egy idős házaspáré, akik csak az ő segítségével juthatnak otthonról rizshez, kávéhoz, ceruzaelemekhez. Nehéz mérlegelni, és nem is szabad. A tech vállalatoknak meg kell találniuk a módját, hogy a dolgozóik a legnagyobb biztonságban dolgozhassanak azért, hogy mindannyian ugyanekkora biztonságban élhessünk a járvány ideje alatt.