Féltenünk kell a gyerekeket az önvezető autóktól?

2023 / 08 / 26 / Pőcze Balázs
Féltenünk kell a gyerekeket az önvezető autóktól?
Egy kutatás szerint a járműveket irányító rendszerek lényegesen rosszabb hatásfokkal érzékelik a gyerekeket, mint a felnőtteket, de még a bőrszín is befolyásolja a felismerés hatékonyságát.

A Gizmodón olvasható cikk szerint a londoni Kings College kutatói nyolc mesterséges intelligencia-alapú rendszert vizsgáltak meg. Nem pontosan azokat, amelyeket a most utcán lévő modellek használnak, mert ezekről a gyártók nem adnak ki információkat, hanem azokat, amelyekre a jelenleg használatban lévő szoftverek épülhetnek. A közleményükben nem térnek ki arra, hogy a számítógépek mennyivel megbízhatóbbak, mint a hús-vér emberek a gyalogosok felismerésében, de nem is ez a céljuk:

arra voltak kíváncsiak, hogy a mesterséges intelligenciáktól elvárt igazságosság érvényesül-e ebben az esetben. Arra jutottak, hogy nem.

Nyolcezer fényképet teszteltek, ezekről kellett megmondania a szoftvereknek, hogy érzékelnek-e azokon emberi alakot. A rendszerek húsz százalékkal rosszabbul teljesítettek, amikor gyerekeket kellett volna felismerniük, és hét és fél százalékkal rosszabbul, amikor színes bőrű embereket. Dr Jie Zhang kutató kiemelte: "Az igazságtalan MI-rendszerek hatása jól dokumentált, a toborzó szoftverek a férfi jelentkezőket részesítik előnyben, az arcfelismerő rendszerek kevésbé pontosak a fekete nők, mint a fehér férfiak esetében, ám az önvezető autóknál ez közvetlen veszélyt eredményez. A kisebbségek tagjai korábban fontos szolgáltatásoktól eshettek el, most baleset érheti őket". A kutató azt szorgalmazza, hogy a kormányok és a gyártók közösen dolgozzák ki a rendszerek objektív mérhetőségének kereteit. A Google-höz tartozó, önvezető rendszereket fejlesztő Waymo képviselői ugyanakkor aláhúzták: az autóik nem csak kamerákkal, hanem lézerekkel és radarral is figyelik a gyalogosokat, amit a kutatás nem vett figyelembe.

A tanulmány azért is különösen aktuális, mert nemrég ítélet született az első, önvezető autó által okozott halálos balesettel kapcsolatban, miközben San Franciscóban már korlátozások nélkül működhetnek robottaxik. Néhány nap után az egyik ilyen jármű karambolozott egy tűzoltóautóval, aminek hatására a cég flottájának a méretét a felére csökkentette a hatóság.

(Borítókép: Allen J. Schaben / Los Angeles Times via Getty Images)


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Az autós GPS-ek őse magnószalagokon tárolta a térképeket és iránytűre hagyatkozott műholdak helyett
Az autós GPS-ek őse magnószalagokon tárolta a térképeket és iránytűre hagyatkozott műholdak helyett
Az Etakot a nyolcvanas évek közepén dobták piacra, mai szemmel nézve horrorisztikus összegért.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.