Földönkívüli létformákra vadászó tengeralattjárót küld a NASA az Antarktiszra

2019 / 11 / 22 / Felkai Ádám
Földönkívüli létformákra vadászó tengeralattjárót küld a NASA az Antarktiszra
Mielőtt mindenki nekiállna kiszámolni, hogy akkor a tengerszint emelkedés mikor fogja a Parlament lépcsőire mosni az első nagyfejű, szürke lényt, nem árt tudni, hogy mindez egy teszt része. Hiszen ahogy arról már szó volt a Jupiter holdja kapcsán, a földön kívüli élet kutatásában kiemelten fontosak a távoli holdak jeges óceánjai (az Európán kívül a másik ilyen az Enceladus).

Földön kívüli élet alatt persze nem valami egzotikus, Star Trekből szalajtott lényt értenek a tudósok, bőven elég lenne valami egysejtű életformát találni, amely bizonyítékként szolgálhatna arra, hogy maga az élet a Földön kívül máshol is kialakulhat. A NASA víz alatt is működő felfedező egysége (Buoyant Rover for Under-Ice Exploration, röviden csak: BRUIE) pedig épp ilyesmit fog kutatni méghozzá a fagypont környéki helyeken, hisz ez: jég és víz határa kedvez a leginkább az élet kialakulásához.

Ez természetesen roppant szélsőséges körülményt jelent, ezért a NASA a tényleges bevetés előtt elviszi a BRUIE egységet egy tesztkörre. Az Antarktisz környéki vizek pedig remek próbaterepet kínálnak. A NASA közleménye szerint a tengeralattjárót az antarktiszi Casey kutatóállomásra szállítják (ezt Ausztrália működteti). Itt a kutatók lyukat fúrnak a jégbe, és BRUIE-t beleeresztik a vízbe. Ezután teszteket futtatnak majd le, és elvégzik a szükséges módosításokat is, hogy az egység akár hónapokon át működőképes maradjon.

Andy Klesh, vezetőmérnök szerint egy hasonló egység számára a legnagyobb kihívást a vízalatti áramlatok jelentik. Ezek ugyanis könnyen hozzácsapják a tengeralattjárót a jéghez, amely így sérül, vagy pedig, hogy ezt elkerülje, túl sok energiát használ fel ahhoz, hogy megőrizze a helyzetét. A BRUIE viszont a felhajtóerő segítségével mintegy a jéghez horgonyozza magát, és az áramlatok többsége nem árthat neki.

(Kép: NASA, forrás: gizmodo)