Forgalomba állt az első hidrogénbusz hazánkban

2022 / 02 / 10 / Felkai Ádám
Forgalomba állt az első hidrogénbusz hazánkban
Ez lesz Magyarországon a legelső hidrogén-üzemanyagcellás busz, és holnaptól már közlekedik is – a teszt során pedig bárki díjmentesen kipróbálhatja.

Az elektromos meghajtású busz már Budapesten sem ritkaság, a hidrogénbusz azonban még Európában is kuriózum. Akiket azonban érdekel ez a fajta technológia, akár már holnap is kipróbálhatják, mivel Kőbánya-Kispest és Vecsés között február 11-től március 6-ig a Volánbusz üzemeltetésében épp egy ilyen busz közlekedik majd tesztjelleggel az úgynevezett Zöld Busz Program mintaprojekt részeként – áll a sajtóközleményben.

A jármű egy hidrogén-üzemanyagcellás Solaris Urbino 12 electric H2 típusú autóbusz, amely 2019-ben a lengyel buszgyártó, a Solaris bemutatópéldánya volt, és már több nyugat-európai városban végzett próbamenet áll a háta mögött – most pedig tehát a magyar fővárosba is eljutott. A jármű 89 utast képes szállítani, és 12 méter hosszú. Az autóbusz üzemeltetéséhez szükséges zöld hidrogént a teszt alatt a Linde csoport magyarországi leányvállalata, a Linde Gáz Magyarország Zrt. biztosítja. A Linde egyébként egyetlen hidrogéntöltő állomást üzemeltet az országban (méghozzá ezt is tesztjelleggel) az Illatos úti telephelyen. A sajtóközlemény szerint a buszt „bárki kipróbálhatja, díjmentesen igénybe vehető”.

A modell piaci bevezetése óta egyébként majdnem 150 megrendelést kapott a Solaris – Mateusz Figaszewski, a lengyel Solaris Bus & Coach e-mobilitás fejlesztési és piaci intelligencia igazgatója elmondása szerint. A Solaris járművek magyarországi vezérképviselete a Prim-Vol Trade Kft.

A jármű tesztjétől a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. azt várja, hogy hasznos tapasztalatokkal szolgál a szóban forgó alternatív meghajtás hétköznapi felhasználhatóságával kapcsolatban. A busz egyszeri feltöltéssel 350-400 kilométert képes megtenni, és a hidrogéntartályok a jármű tetején találhatóak – összesen 1560 literes össztérfogatú kompozit hidrogéntartályokról van szó. Mivel a busz egyedüli emisszióját a víz jelenti, így nagyon környezetbarát közlekedési eszközről beszélünk, különösen azért, mert a hidrogén is tehát úgynevezett zöld hidrogén a sajtóközlemény szerint.

A zöld hidrogénről korábban a G7 portál írt hosszabban, és mint a cikkből kiderül, a zöld hidrogénből a zöld jelző az előállításra vonatkozik – magyarán már a hidrogént is emissziómentesen állítják elő. A termelés zömét, 99 százalékát azonban jelenleg az úgynevezett szürke hidrogén, magyarán földgáz és kőszén felhasználásával és szén-dioxid kibocsátásával gyártott anyag adja. Mi ennek a jelentősége? Az hogy a hidrogénbusz üzemeltetése ugyan környezetbarát, és mind a megtett távolság, mind pedig a töltés sebességének a tekintetében felveszi a versenyt a belsőégésű motort használó járművekkel, az üzemeltetésük egyelőre még drága. Ez egybevág azzal, amit a HUMDA elnök-vezérigazgatója, Weingartner Balázs is elmondott, tehát hogy minden előnye mellett ez „egyelőre egy viszonylag drága megoldás”.

Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára szerint pedig hosszabb távolságokon épp ezek a buszok jelenthetnék a megoldást, míg a rövidebb, városi szakaszokon az elektromos járművek is beválnak. Az államtitkár szavaival:

„A közlekedés a hazai szén-dioxid kibocsátás ötödét adja, ezen belül a közösségi közlekedés okozta károsanyag-kibocsátás csökkentéséért indítottuk el a Zöld Busz Programot annak érdekében, hogy hozzájáruljon a 2050-es klímacéljaink eléréshez. A helyi és agglomerációs közösségi közlekedésben jó megoldást jelent az akkumulátoros technológia, de a hosszabb fordákhoz, azaz napi járműfordulótervekhez a nagyobb távolság miatt már a hidrogénhajtás jelenthet optimális megoldást.”

Lesznek tehát a jövőben rendszeres hidrogénbusz járatok Magyarországon? Habár most hangsúlyosan egy időszakos tesztről van szó, a válasz a technológia jövőjét illetően végső soron a zöld hidrogén hozzáférhetőségén múlik. A G7 említett cikke pedig ezzel kapcsolatban optimista, szerintük a helyzet változhat méghozzá a környezetbarát módon előállított zöld hidrogén javára az olcsóbb megújuló energia és a jobb hatékonyságú elektrolízis segítségével, ami miatt akár 30 százalékkal is csökkenhet a zöld hidrogén gyártásának a költsége. A G7 azt is hozzáteszi, hogy a jelenlegi és a 2050-ben előállított hidrogén mennyisége között emiatt akár hatszoros is lehet a különbség egyes szakértők szerint.

(Fotó: humda.hu)


Brazíliában már a cápákban is van kokain
Brazíliában már a cápákban is van kokain
Ez az első eset, hogy szabadon élő cápákban sikerült kimutatni a kokain maradványanyagait – súlyosbítja a helyzetet, hogy az összes vizsgált állatban megtalálták a kábítószer nyomait.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.