Forró elektronok rejlenek a fémekben és már azt is tudjuk, hogyan keletkeznek

2022 / 11 / 17 / Bobák Zsófia
Forró elektronok rejlenek a fémekben és már azt is tudjuk, hogyan keletkeznek
Az anyagtudomány forró kérdéseire találtak válasz magyar kutatók egyedülálló kísérletükben.

"A forró elektronok egyre fontosabbá válnak az elektronikus eszközökben, ahogy a dimenziók zsugorodnak. A meglehetősen specializált, bár mindig fontos kutatási témából a félvezetők fizikájában, a forró elektronok mára elsődleges jelentőségű témává léptek elő." - írta már 1986-ban Brian Kidd Ridley brit szilárdtest-fizikus, aki a félvezetőkkel kapcsolatos kutatásokban ért el kiemelkedő eredményeket. A tanulmány megjelenése óta eltelt több mint három évtizedben történetek ugyan előrelépések ennek a különleges fizikai jelenségnek a vizsgálataival kapcsolatban, de azóta sem sikerült minden rejtélyre fény deríteni, mivel a forró elektronok egészen rövid életűek és nehezen detektálhatóak. Magyar kutatóknak köszönhetően azonban most olyan elképzelések nyertek bizonyítást a részecskéket illetően, amelyek eddig csak elméletek részét képezték.

A forró elektronok a hagyományos elektronoktól eltérően nem-termikus részecskék, amelyek akkor keletkeznek, ha fémek optikai, például lézeres stimulációja során a plazmonikus struktúrában bizonyos elektronok gerjesztett állapotba kerülnek és olyan szintű kinetikus energiára tesznek szert, ami miatt elvesztik a normál hőegyensúlyi pozíciójukat. Ezt az egyensúlyi állapotot azonban hamar "helyreállítja" a forró elektronok gyors energialeadása, ami hő formájában távozik és eloszlik a környező anyagban. A speciális elektronok képesek arra az egyedi kvantummechanikai természetű mozgásra, aminek segítségével átjutnak azokon a potenciálgátakon, amelyek a klasszikus fizika szerint akadályoznák a haladásukat - az alagúthatás teszi lehetővé, hogy egy félvezetőből kilépjenek az elektronok, ahelyett, hogy a hagyományos módon haladnának az anyagon át.

Az ELI Lézerközpont, a Wigner Fizikai Kutatóközpont, a Szegedi Tudományegyetem és az Energiatudományi Kutatóközpont munkatársai most választ találtak olyan kérdésekre a forró elektronokkal kapcsolatban, amelyek alapvető fontosságúak a részecskék felhasználásának szempontjából, az eredményekről beszámoló tanulmányuk a Nature Communicationsben jelent meg november 5-én. A kutatók felfedezték, hogy a lézeres gerjesztés hatására generált forró elektronok a felület közelében, körülbelül négy nanométeres mélységében jelennek meg, amivel a korábbi teóriák előrejelzéseit erősítették meg. A vizsgálatokat egy új módszer kidolgozásával végezték el, ami minden eddiginél precízebb méréseket tett lehetővé: a metódus az úgynevezett spektroszkópikus ellipszometria, amivel az elektronok energiaeloszlását tudták monitorozni.

"Az ellipszometriában a mért adat információt hordoz a fény polarizációjának állapotáról a visszaverődés során"

- írják a tanulmányban, vagyis a fény visszaverődési tulajdonságaiban bekövetkező változások alapján következtettek az elektronok elhelyezkedésére és jellemzőikre a mintául használt vékony, nanométeres aranyrétegben.

A Wigner Fizikai Kutatóközpont beszámolója szerint a kutatás eredményei kiemelkedő fontosságúak lehetnek a forró elektronokon alapuló mérőeszközök és napelemek fejlesztése szempontjából, mivel az elektronok többletenergiájának hasznosításával a napelemeket hatékonyabbá, a szenzorokat érzékenyebbé tehetik a fejlesztések során, de a nanoméretű áramkörök készítésében vagy a kémiai reakciók, például a hidrogénmolekula bontásában is szerepet játszhatnak a speciális töltéshordozók.

(Fotó: Wigner Fizikai Kutatóközpont)