Sok cég teszi le amellett a voksát, hogy a jövő városainak egyik újfajta és meghatározó közlekedési eszköze az eVTOL, vagyis egyhelyből történő fel-, és leszállásra alkalmas elektromos jármű lesz, amivel az utakon kialakuló dugókat elkerülve könnyedén el lehet érni A pontból B pontba a lakosoknak, de akár a városok közti ingázást is meg lehet oldani a segítségükkel. Az eVTOL-ok, ha nem is egészen repülő autók, de hasonló funkciót tölthetnek be, mint a hagyományos gépkocsik: taxiként is működhetnek vagy egyszemélyes verzióikat a garázsban tárolhatják és munkába járásra használhatják az emberek az elképzelések szerint.
Az eVTOL-ok előnye, elektromos működésük mellett, hogy nem igényelnek komplex infrastruktúrát, viszont a kényelmes használatukhoz szükséges lesz leszállóhelyeket és töltőpontokat biztosítani számukra. Ezeket a kisméretű városi repülőtereket vertiportoknak hívják és már többet is bemutattak belőlük a gyártók, hamarosan pedig a Hyundai fejlett légi mobilitási részlege, a Supernal is leleplezi a saját vertiport prototípusát. A Supernal a jövő évi Las Vegas-i CES szórakoztató elektronikai kiállításon felépít egy teljes vertiportot, hogy bemutassa, mire számíthatnak majd az eVTOL-lal közlekedők és hogyan könnyíti meg a közlekedést egy-egy ilyen hub, azaz forgalmi csomópont. A vertiportban lehetőség nyílik egy szimulált repülésre Las Vegas felett és a cég első alkalommal mutatja be az eVTOL-koncepcióját a nagyközönség előtt.
Az eVTOL-ok megjelenése felvet bizonyos problémákat a városi forgalom szempontjából, például a lakosok feje fölött viszonylag közel szálló járművek zajhatásai tekintetében, de egyúttal kibővíti a közlekedési lehetőségeket és háromdimenzióssá teheti a rövid távú személy-, és csomagszállítás infrastruktúráját. Az eVTOL-os taxiazolgáltatás indulását több gyártó is 2024/2025-re tervezi, a 2024-es párizsi olimpián pedig már ilyen légi járművekkel is utazhatnak majd a látogatók.
(Fotó: Supernal)