A Hubble Űrteleszkóp 1990 áprilisa óta kering alacsony Föld körüli pályán és készíti azokat a felvételeket az űrbeli objektumokról, amelyek révén számtalan új felfedezést tettek a csillagászok az elmúlt 33 évben. Korának legfejlettebb űrtávcsöve azonban az első három évben tudományos szempontból valódi csalódást tartogatott a kutatók számára, mivel a Földre érkező képei a várt kristálytiszta látvány helyett csak a tervezettnél jóval homályosabb képet mutattak a csillagokról és galaxisokról.
A hiba forrása a teleszkóp főtükre volt,
aminek kialakítása egészen kicsivel (a NASA leírása szerint az emberi hajszál egy ötvenedével) eltért a szükséges formától.
A Hubble küldetés sikerének érdekében alig három évvel a teleszkóp beüzemelése után útjára is indították az első javítási akciót, amit az akkor még szolgálatban lévő űrsiklók egyikének segítségével valósított meg a NASA és az ESA. Az Endeavour fedélzetén utazó hét fős legénység tagjai a 10 napos misszió alatt kicserélték a Wide Field/Planetary Camera berendezést az új Wide Field and Planetary Camera 2-re, amibe beépített korrektív optikai rendszert helyeztek el, eltávolították a nagysebességű fotométert (High Speed Photometer), integrálták a COSTAR eszközt (Corrective Optics Space Telescope Axial Replacement), ami megoldotta a főtükör hibáját, valamint kicseréltek több napelemet, a fedélzeti számítógép koprocesszorait és négy giroszkópot is, mivel a teleszkóp hat darab (három fő és három tartalék) giroszkópja közül addigra már csak három volt működőképes.
A komplex javítási folyamatot 35 óra alatt végezték el az űrhajósok összesen 5 űrséta alatt.
Az eredmény néhány nappal a misszió után máris jól látható volt a csillagászok számára: a galaxisok minden várakozást felülmúló részletességgel tűntek fel a felvételeken.
A Hubble hosszúra nyúlt küldetése azóta is tart és, bár az űrsiklók már nem állnak rendelkezésre az esetleges problémák megoldására, de a teleszkóp elmúlt években felmerülő hibáit eddig sikerült orvosolni. Az űrtávcső a James Webb Űrteleszkóppal együtt továbbra is értékes munkát végez és a tervek szerint ez még sok-sok éven át így is maradhat, főként, ha sikerül a Hubble életét meghosszabbító akciót megvalósítani.
(Fotó: NASA)

Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR