A 2018-ban alapított svéd cég a Hybrid Air Vehicles (HAV) Airlander 10 léghajójával szállítja majd az utasokat a Föld legészakibb pontjára, akik egy hatórás szabad program erejéig le is szállhatnak majd az jégtáblákra - írja az Interesting Engineering. Ha ez sikerül, azzal az utazási ügynökség biztosan történelmet ír, hiszen léghajóval előttük még senki sem hódította meg Északi-sarkot.
Erre elég régen lett volna utoljára esély, hiszen az utasszállító léghajók csaknem egy évszázaddal ezelőtt eltűntek az égről, és csak az utóbbi időben kezdték el újra felfedezni az utazásnak ezt a kényelmes és klímabarát módját. Ahogy korábban írtunk róla, az Airlander 10 már sokkal biztonságosabb, mint a XX. század elején használt léghajók, hiszen a tűzveszélyes hidrogén helyett héliumot használnak, emellett a modern elektronika és a redundáns rendszerek is gondoskodnak róla, hogy a léghajót ne érhesse semmilyen baleset. Ha az Airlander motorjai valamilyen okból mégis felmondanák a szolgálatot, a léghajó akkor is inkább csak süllyedne, mint zuhanna, és mivel könnyű anyagokból készült, így vízre érkezve sem merülne el.
A tervek szerint az OceanSky Cruises 2024-től vagy 2025-től fog menetrendszerinti járatokat indítani az Északi-sarkra, márciustól októberig havonta egyszer. Az utasok a Norvégiához tartozó Spitzbergákról, Longyearbyenből indulnak majd el az összesen 38 órás útra, amelynek keretében igazi luxuskörülmények között utazhatnak a világ egyik legnehezebben megközelíthető pontjára. Az Airlander 10-ben összesen nyolc, zuhanyzóval is felszerelt duplakabin várja az utasokat, akik a hatalmas panorámaablakon vagy a bár előtt húzódó üvegpadlón keresztül gyönyörködhetnek a tájban. Az OceanSky Cruises azt ígéri, hogy a léghajó az út során néha alig harminc méteres magasságban fog közlekedni, vagyis elég alacsonyan ahhoz, hogy az utasok bálnákat vagy akár jegesmedvéket is láthassanak fentről. Az utasokon kívül a hajón egy héttagú személyzet teljesít szolgálatot, a négy pilóta mellet egy légikísérő, a küldetésvezető és egy séf alkotja a személyzetet.
Bár a Hindenburg-katasztrófa óta a léghajók reputációja nem a legjobb, az utóbbi években egyre többen ismerik fel, hogy a közlekedésnek ez a módja rendkívüli előnyökkel járhat a környezetre nézve. Bár az OceanSky Cruises azt ígéri, hogy az ideális széláramlatok kihasználásával minimalizálják a léghajó fogyasztását, az azért könnyen belátható, hogy az északi-sarki luxusút nem a legjobb példa ennek demonstrálására. Az akár száz utas szállítására is alkalmas hibrid léghajó viszont más esetekben jelentősen hozzájárulhatna a légi közlekedés által kibocsátott évi nagyjából egymilliárd tonna szén-dioxid csökkentéséhez, ami a globális kibocsátás csaknem 2,5%-át adja. A Hybrid Air Vehicles idén májusban jelentette be, hogy 2025-től menetrendszerinti járatokat indítanak több európai és amerikai város között, így többek között Liverpoolból Belfastba, Oslóból Stockholmba, Seattle-ből Vancouverbe és Barcelonából Mallorcára is repülhetünk majd léghajóval. Az utak hossza a gyártó szerint a reptéri becsekkolást is beleszámolva alig lesz hosszabb, mint repülőgéppel, miközben az egy főre eső kibocsátás alig tizede lesz a hagyományos utaszállítókénak.
Nem véletlen, hogy a hatalmas "repülő bálnákban" nem csak a Hybrid Air Vehicles látta meg a lehetőséget, hiszen az utóbbi időben többek között az izraeli Atlas LTA és Sergey Brin LTA Research nevű cége is bejelentett hasonló projektet. Léghajókat egyébként ma is használnak, de leszámítva néhány városnéző túrára épített járművet, jellemzően inkább kutatási vagy megfigyelési célokra.
(Fotó: OceanSky Cruises)