Néhány év múlva talán már léghajókkal is utazhatunk repülőgépek helyett

2021 / 05 / 27 / Bobák Áron
Néhány év múlva talán már léghajókkal is utazhatunk repülőgépek helyett
A repülés a közlekedés messze legkörnyezetszennyezőbb formája, ami ellen egyre többen emelik fel a hangjukat. Míg az Airbus és sokan mások azzal kísérleteznek, hogyan lehetne a repülőgépeket zöldebbé tenni, addig a brit Hybrid Air Vehicles (HAV) inkább visszahozná a köztudatba a léghajókat - vagy legalábbis valami olyasmit.

A cég évek óta fejleszti az Arilander 10-et, ami ránézésre ugyan valóban léghajóra hasonlít, azonban a mérnökök jelentősen továbbfejlesztették az eredti koncepciót, a repülőgépektől és a helikopterektől is kölcsönözve néhány megoldást. A legnagyobb különbség, hogy a HAV gépe nem gyúlékony hidrogénnel van feltöltve, ami többek között a Hindenburg katasztrófáját is okozta, a tartályát ehelyett héliummal töltik fel, ami sokkal kevésbé balesetveszélyes. Az Airlander emellett a korábbi léghajókkal ellentétben nem könnyebb a levegőnél, így a motorok hajtóerejének és az aerodinamikai kialakításának köszönhetően képes a levegőbe emelkedni.

A HAV korábban már több sikeres és kevésbé sikeres tesztrepülést is végrehajtott a gép prototípusával, ami még hagyományos, belső égésű motorokkal van felszerelve. A gyártó szerint a gépük még így is 75%-kal kevesebb szén-dioxidot bocsátana ki, mint a repülőgépek, ezt viszont még tovább tudják majd csökkenteni hibrid-elektromos valamint teljesen elektromos motorokkal, amelyeknek köszönhetően 2030-ra az Airlander teljesen kibocsátásmentesen szállíthatja majd az embereket.

Bár a honlapon található információk alapján a léghajó akár 7400 kilométert is meg tud tenni, a HAV elképzelései szerint az Airlander elsősorban a rövidebb repülőutakat válthatná ki: számításaik szerint Liverpoolból Belfastba 5 óra 20 perc lenne egy út, ami alig egy órával több, mintha ugyanezt a távolságot repülőgéppel akarnánk megtenni, cserébe az egy utasra eső szén-dioxid-kibocsátás 67,75 kilogramm helyett mindössze 4,75 kilogramm lenne. A rövid távú repülőutak megcélzása üzletileg mindenképpen jó irány lehet a HAV-nak, hiszen Franciaország például éppen arra készül, hogy betiltsák az olyan belföldi repülőutakat, amelyek kiválthatók egy legfeljebb két és fél órás vonatúttal.

A léghajó belső teréről szerdán kiadott friss látványtervek alapján az Airlandernek nem a környezetre gyakorolt pozitív hatása lenne az egyetlen előnye, hiszen az utasok jóval komfortosabban érezhetnék magukat, mint egy repülőgépen. A 72 fő befogadására alkalmas kabinban a padlótól kezdődő ablakok és különálló, kényelmes fotelek szolgálnák az utasok kényelmét, de még a kilencven fős elosztásban is olyan lenne az Airlanderen utazni, mint egy repülőgép első osztályán. Korábbi látványtervek szerint a léghajót emellett akár külön lakosztályokkal és bárral is elláthatnák.

"Sok-sok évtizeden keresztül a repülés A-ból B-be azt jelentette, hogy egy apró ablakokkal ellátott fémcsőben ülünk, ami ugyan szükségszerű, de nem mindig örömteli. Az Airlanderrel viszont az egész élmény kellemes, sőt élvezetes" - mondja George Land, a cég kereskedelmi üzletfejlesztési igazgatója.

Hogy az első menetrendszerinti Airlander-járatok mikor indulhatnak el, egyelőre nem lehet tudni, de a HAV szerint ha sikerül megtalálniuk a megoldást arra, hogy gazdaságosan építsék meg a léghajókat, akkor évente akár 12-t is képesek lesznek legyártani belőle. Ha a légügyi hatóságoktól is sikerül beszerezniük a megfelelő engedélyeket, akkor pedig akár már 2024-ben újra láthatunk léghajükat Európa egén.

(IFLScience, Fotó: Hybrid Air Vehicles)

További cikkek a témában:

Három pár szárny, 70%-kal kevesebb kibocsátás - radikálisan új utasszállító repülőgépet terveztek Az SE Aeronautics repülőgépgyártó szakítani szeretne a hagyományokkal, hogy a gépek szerkezetének átalakításával hozzon létre hatékonyabb és zöldebb utasszállítókat.

Másodszor is levegőbe emelkedett a világ legnagyobb repülőgépe Több mint két évet kellett várni rá, de csütörtökön végül újra felszállt a Startolaunch, ami arról vált híressé, hogy ez a világ legnagyobb szárnyfesztávolságú repülőgépe.

Megmutatták a szuperszonikus gépet, ami az amerikai elnöki Boeinget fogja leváltani Az amerikai légierő tavaly szeptemberben döntött arról, hogy az amerikai elnököt és alelnököt szállító Boeing 747-est a hangsebességnél gyorsabb gépekre cserélik, ennek jegyében pedig az elnöki légiközlekedési igazgatóság három céggel is szerződést kötött.

Hidrogénnel, biokerozinnal vagy akkumulátorral repülünk majd 2050-ben? Rövid utakra valószínűleg villannyal és hidrogénnel, hosszú utakra bioüzemanyagokkal.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.