Tavaly még arról szóltak a hírek, hogy egyre drágábbak lesznek a legismertebb elektromos autó (EV) márka modelljei: márciusban kétszer emeltek árat, aztán áprilisban újra, de még júniusban is hozzá kellett nyúlniuk az autóik árazásához. Ha ez nem lenne elég, a "teljes önvezetésnek" hívott vezetéstámogató rendszerük is rendesen megdrágult: négy éve még csak ötezer dollárt kért érte a Tesla, tavaly januárban már tizenkétezret, de Elon Musk bejelentette, hogy még ez is túl olcsó. Aztán 2022 végére elkezdtek gyűlni a viharfelhők a márka körül. Musk több vitatott döntést hozott az általa megvásárolt Twitter élén, a Tesla részvényeinek értéke a két évvel ezelőtti szintre esett vissza, arról érkeztek hírek, hogy nem tudták hozni a tervszámaikat, csökkentik a gyártást a kínai üzemükben, és még a használt autóik ára is elkezdett lefelé tendálni. Közben a konkurensek egyre-másra jelentették be a 2023-as elektromos modelljeiket.
"Musk elaludt a volánnál"
- fogalmazott decemberben egy elemző. Most azonban úgy tűnik, hogy a milliárdos, aki azzal döntött Guinness-rekordot, hogy mekkorát csökkent a vagyona, újra a kezébe vette a kormányt. A The Verge-ön olvasható hír szerint egyes modellek esetében, az amerikai kormány által adott kedvezményekkel együtt, akár harminc százalékkal kevesebbet fognak fizetni a vásárlók, mint korábban. A Model 3 Performance változata például hatvanháromezerről ötvennégyezerre csökken, a Model Y Performance hetvenezerről ötvenhétezerre, a hétezer-ötszáz dolláros adókedvezmény nélkül. A lapnak nyilatkozó szakértők "megdöbbentő" árcsökkenésről beszélnek, amely "ritkán fordul elő ebben az iparágban". Kínában nemrég tizenhárom százalékos változást jelentett be a Tesla, melynek hatására a korábbi vásárlóik tüntetésekbe kezdtek.
Kérdés, hogy mindez mire lesz elég 2023-ban. A Volkswagen, a Mercedes, a BMW, a Hyundai, a Kia, a Polestar, de még a lassabban mozgó Ford és GM is izgalmas modellekkel jelentkeztek, miközben a Tesla Model S tíz éves lesz, és a Model X-nek is elérkezett a nyolcadik születésnapja. A Tesla új Roadstere és első Cybertruckja pedig hosszú ideje várat magára. A lapnak nyilatkozó szakértő szerint az árváltozások egy prémium márkától különösen szokatlanok, de így is tizenkét-tizenöt százalékos pluszt hozhatnak a Teslának, és egy "EV árháború" kezdetét jelentik.
(Borítókép: Claudio Schwarz/Unsplash)