Helikopter után repülőgépet küldene a NASA a Marsra

2024 / 01 / 09 / Bobák Áron
Helikopter után repülőgépet küldene a NASA a Marsra
Az Ingenuity sikerén felbuzdulva az amerikai űrügynökség már ki is dolgozta annak a napelemes repülőgépnek a terveit, amely reményeik szerint méginkább felgyorsítaná a vörös bolygó feltérképezését.

A NASA három évvel ezelőtt, a Perseverance marsjáróval együtt egy miniatűr helikoptert is küldött a Marsra, amiről mostanra nyugodtan kijelenthető, hogy minden várakozást messze felülmúlt: az Ingenuity az eredetileg tervezett öt misszió helyett mindezidáig 71 sikeres repülést hajtott végre, összesen több mint két órát töltve a levegőben. Ez nem csak a repülések mennyiségében haladta meg jócskán a szakemberek elvárásait, de a helikopter sokkal magasabbra és messzebbre is szállt, mint amivel eredetileg számoltak: az Ingenuity az egyik küldetés során 700 métert tett meg a levegőben, tavaly októberben pedig rekordot jelentő 24 méteres magasságig emelkedett.

Ezek az eredmények a jelek szerint meggyőzték az űrügynökséget, hogy érdemes komolyabb energiát fektetni a légi járművekbe, ennek jegyében pedig néhány napja egy teljesen új koncepció terveit tárták a nyilvánosság elé: a Mars Aerial and Ground Global Intelligent Explorer, azaz a MAGGIE egy olyan, napelemekkel felszerelt repülő lenne, ami képességeiben nem csak az Ingenuityben rejlő lehetőségeket szárnyalná túl jócskán, de a marsjárókhoz képest is teljesen új lehetőségeket nyitna a bolygó feltérképezésében.

Ahogy arról az Interesting Engineering beszámolt, a tervek szerint a MAGGIE a hangsebesség negyedével (ez a Marson körülbelül 870 km/h) tudna repülni, teljesen feltöltött akkumulátorokkal pedig 179 kilométert is meg tudna tenni ezer méteres magasságban. A NASA számításai szerint a repülőgép így egy marsi év alatt akár több mint 16 ezer kilométert is meg tudna tenni, rendkívül hasznos információkkal szolgálva a bolygó légköréről, geofizikai jellemzőiről vagy akár az egykori vagy jelenlegi marsi élet nyomairól.

A terv egyik érdekessége, hogy a MAGGIE az úgynevezett CoFlow légáramlási technológia segítségével vertikálisan tudna le-és felszállni, a bolygó jóval ritkásabb légköre miatt pedig a felhajtóerő-tényezője is jóval magasabb lenne, mint egy hagyományos repülőé.

A NASA tervei szerint a gép legalább három kutatásban játszana szerepet, amelyek keretében adatokat gyűjtene a bolygó magjáról, feltérképezné a Gale-kráterből származó, metán jelenlétére utaló nyomokat és a felszín alatti jégréteget is tanulmányozná a középső szélességi fokokon.

(Fotó: Ge-Cheng Zha/NASA)


Élettelen szeretők - mik az előnyei és hátrányai, ha szexrobotokra cseréljük az embereket?
Élettelen szeretők - mik az előnyei és hátrányai, ha szexrobotokra cseréljük az embereket?
Disztópia, újfajta szórakozás, a technológia térnyerése vagy egy eszköz, ami sok problémát meg tud oldani - a szexuális célokra szánt emberszerű gépeket nagyon eltérő szemszögekből lehet nézni, de egy biztos: a robotok készülnek és egyre emberibbé válnak. Legújabb sorozatunkban partnerünkkel, Magyarország legnagyobb felnőtt áruházával, a Vágyaim.hu csapatával együtt kutatjuk, merre tart az emberiség a szexualitás egyre digitálisabb ösvényein...
A Voyager 1 már nem kommunikál érthetően, de még ad életjeleket
A Voyager 1 már nem kommunikál érthetően, de még ad életjeleket
A Voyager 1 1977 óta utazik a világűrben és mára olyan messzire jutott a Földtől, hogy az irányítóközponttal való üzenetváltás majdnem két napba telik. Az űreszközzel egy ideje problémák vannak és adatokat már nem tud küldeni, a "szívdobogását" azonban még detektálják a NASA JPL munkatársai.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.