Helikopter után repülőgépet küldene a NASA a Marsra

2024 / 01 / 09 / Bobák Áron
Helikopter után repülőgépet küldene a NASA a Marsra
Az Ingenuity sikerén felbuzdulva az amerikai űrügynökség már ki is dolgozta annak a napelemes repülőgépnek a terveit, amely reményeik szerint méginkább felgyorsítaná a vörös bolygó feltérképezését.

A NASA három évvel ezelőtt, a Perseverance marsjáróval együtt egy miniatűr helikoptert is küldött a Marsra, amiről mostanra nyugodtan kijelenthető, hogy minden várakozást messze felülmúlt: az Ingenuity az eredetileg tervezett öt misszió helyett mindezidáig 71 sikeres repülést hajtott végre, összesen több mint két órát töltve a levegőben. Ez nem csak a repülések mennyiségében haladta meg jócskán a szakemberek elvárásait, de a helikopter sokkal magasabbra és messzebbre is szállt, mint amivel eredetileg számoltak: az Ingenuity az egyik küldetés során 700 métert tett meg a levegőben, tavaly októberben pedig rekordot jelentő 24 méteres magasságig emelkedett.

Ezek az eredmények a jelek szerint meggyőzték az űrügynökséget, hogy érdemes komolyabb energiát fektetni a légi járművekbe, ennek jegyében pedig néhány napja egy teljesen új koncepció terveit tárták a nyilvánosság elé: a Mars Aerial and Ground Global Intelligent Explorer, azaz a MAGGIE egy olyan, napelemekkel felszerelt repülő lenne, ami képességeiben nem csak az Ingenuityben rejlő lehetőségeket szárnyalná túl jócskán, de a marsjárókhoz képest is teljesen új lehetőségeket nyitna a bolygó feltérképezésében.

Ahogy arról az Interesting Engineering beszámolt, a tervek szerint a MAGGIE a hangsebesség negyedével (ez a Marson körülbelül 870 km/h) tudna repülni, teljesen feltöltött akkumulátorokkal pedig 179 kilométert is meg tudna tenni ezer méteres magasságban. A NASA számításai szerint a repülőgép így egy marsi év alatt akár több mint 16 ezer kilométert is meg tudna tenni, rendkívül hasznos információkkal szolgálva a bolygó légköréről, geofizikai jellemzőiről vagy akár az egykori vagy jelenlegi marsi élet nyomairól.

A terv egyik érdekessége, hogy a MAGGIE az úgynevezett CoFlow légáramlási technológia segítségével vertikálisan tudna le-és felszállni, a bolygó jóval ritkásabb légköre miatt pedig a felhajtóerő-tényezője is jóval magasabb lenne, mint egy hagyományos repülőé.

A NASA tervei szerint a gép legalább három kutatásban játszana szerepet, amelyek keretében adatokat gyűjtene a bolygó magjáról, feltérképezné a Gale-kráterből származó, metán jelenlétére utaló nyomokat és a felszín alatti jégréteget is tanulmányozná a középső szélességi fokokon.

(Fotó: Ge-Cheng Zha/NASA)


Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
A virtuális valóság ebben az iparágban például már nem is annyira virtuális.
1111 napot töltött az űrben egy orosz űrhajós, de egy rekordot még így sem döntött meg
1111 napot töltött az űrben egy orosz űrhajós, de egy rekordot még így sem döntött meg
Oleg Kononyenko szeptember 23-án tért vissza a Földre, miután több mint egy évig tartózkodott egyhuzamban a Nemzetközi Űrállomáson.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.