A 2008-ban alapított amerikai Otto Aviation Group 2020-ban mutatta be hivatalosan különleges formájú, rögbilabdához hasonló repülőgépét, a Celera 500L-t, mely a kialakításának köszönhetően nagyságrendekkel kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint hasonló kategóriájú társai. A tervezők ígéretei szerint a légcsavaros gép végsebességét és egyéb repülési tulajdonságait tekintve fel fogja tudni venni a versenyt a piacon elérhető privát business-jetekkel, miközben az üzemeltetési költségei a töredékébe kerülnének. Most a gépet gyártó Otto Aviation Group a repülőgépekbe szánt hidrogén-elektromos meghajtással működő megoldásokat fejlesztő és építő cég, a ZeroAvia szakembereivel közösen fogja hidrogénhajtásúvá alakítani a Celera 500L-t – olvasható a New Atlas oldalán.
Mint azt egy korábbi cikkünkben már részletesebben is elemeztük, a Celera 500L az eddigi felvételek és nyilvános információk alapján valóban felveheti a versenyt a belépő kategóriájú magánrepülőkkel. A fejlesztőinek elmondása alapján ugyanis a hatszemélyes gép elérheti az akár 740km/h-s sebességet is, a hatótávolsága pedig meghaladja a 8300km-t is, miközben a fogyasztása – illetve ezzel összefüggésben az üzemeltetési költsége is – töredéke egy magángéphez képest. Az Otto Aviation tavaly novemberben jelentette be, hogy túl vannak a különleges kialakítású gép első tesztrepülésein.
A Celera 500L az első adag teszt során több mint 50 repülést teljesített, melyek alatt sikerült elérnie 4,6 km-es magasságon a 400 km/h körüli sebességet, ráadásul eddig minden repülésnél sikerült teljesíteniük az üzemanyagtakarékossági céljaikat is. A tesztek alapján a gép 15 km-es magasságon képes lehet elérni a célul kitűzött 740 km/h-t is a tervezők szerint. Ez nagyobbrészt a gép speciális, alacsony légellenállású, áramvonalas kialakításának köszönhető, mellyel a tervezők célja az úgynevezett lamináris áramlás elérése volt, azaz hogy a levegő ne kavarogjon a gép törzse körül, hanem réteges áramlással mozogjon – ennek köszönheti a repülőgép a tojásdad alakját is.
A Celera 500L-hez hasonló formavilágú repülőgépek építésének azonban fizikai korlátai vannak: a lamináris áramlás eléréséhez a gépek törzseinek mindenképpen követnie kell bizonyos arányokat, így egyszerűen nem éri meg ehhez hasonló gépeket építeni egy bizonyos nagyság felett. Az Otto Aviation szakemberei szerint azonban a jelenlegi, hatszemélyes prototípushoz hasonló repülőből akár egy nagyobb, 19 személy elszállítására alkalmas nagyságú példányt is lehetne építeni, azonban a klasszikus utasszállítók nagyságának elérése már nem lenne kifizetődő.
Mostanság jelentette be az Otto Aviation, hogy megállapodást kötöttek a ZeroAvia vállalattal, hogy hidrogén-elektromos meghajtással szereljék fel a már most is környezetkímélőnek számító Celera 500L-t. A ZeroAvia eddig már több különböző típusú repülőgépet is átépített hidrogénhajtásúvá, azonban ez lenne az első alkalom, hogy egy teljesen új tervezésű gépen dolgozzanak. A Celera 500L ovális formája pedig kifejezetten előnyös a hidrogénhajtás szempontjából, ugyanis a hidrogén-elektromos rendszerek általában sokkal könnyebbek az akkumulátoros megoldásoknál, azonban valamennyivel több helyet foglalnak – amiből viszont valamivel több rendelkezésre áll a gép ovális törzse miatt. A ZeroAvia egyelőre azonban relatíve szerény célokat tűzött ki a Celera 500L fejlesztéséhez kapcsolódóan: a cég mindössze 1000 tengeri mérföld, azaz 1852 km-ben határozta meg az elérendő hatótávot, mindenesetre ez így is kiugróan nagynak számít egy teljesen elektromos repülőgép számára.
(Fotó: Otto Aviation)