Hidrogénmeghajtást kap a világ legtakarékosabban üzemeltethető kísérleti repülőgépe

2022 / 06 / 22 / Palotai Nándor
Hidrogénmeghajtást kap a világ legtakarékosabban üzemeltethető kísérleti repülőgépe
Az Otto Aviation Group kísérleti gépe, a Celera 500L az áramvonalas kialakításának köszönhetően már jelenleg is mintegy 80%-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint egy hasonló méretű repülőgép.

A 2008-ban alapított amerikai Otto Aviation Group 2020-ban mutatta be hivatalosan különleges formájú, rögbilabdához hasonló repülőgépét, a Celera 500L-t, mely a kialakításának köszönhetően nagyságrendekkel kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint hasonló kategóriájú társai. A tervezők ígéretei szerint a légcsavaros gép végsebességét és egyéb repülési tulajdonságait tekintve fel fogja tudni venni a versenyt a piacon elérhető privát business-jetekkel, miközben az üzemeltetési költségei a töredékébe kerülnének. Most a gépet gyártó Otto Aviation Group a repülőgépekbe szánt hidrogén-elektromos meghajtással működő megoldásokat fejlesztő és építő cég, a ZeroAvia szakembereivel közösen fogja hidrogénhajtásúvá alakítani a Celera 500L-t – olvasható a New Atlas oldalán.

Mint azt egy korábbi cikkünkben már részletesebben is elemeztük, a Celera 500L az eddigi felvételek és nyilvános információk alapján valóban felveheti a versenyt a belépő kategóriájú magánrepülőkkel. A fejlesztőinek elmondása alapján ugyanis a hatszemélyes gép elérheti az akár 740km/h-s sebességet is, a hatótávolsága pedig meghaladja a 8300km-t is, miközben a fogyasztása – illetve ezzel összefüggésben az üzemeltetési költsége is – töredéke egy magángéphez képest. Az Otto Aviation tavaly novemberben jelentette be, hogy túl vannak a különleges kialakítású gép első tesztrepülésein.

A Celera 500L az első adag teszt során több mint 50 repülést teljesített, melyek alatt sikerült elérnie 4,6 km-es magasságon a 400 km/h körüli sebességet, ráadásul eddig minden repülésnél sikerült teljesíteniük az üzemanyagtakarékossági céljaikat is. A tesztek alapján a gép 15 km-es magasságon képes lehet elérni a célul kitűzött 740 km/h-t is a tervezők szerint. Ez nagyobbrészt a gép speciális, alacsony légellenállású, áramvonalas kialakításának köszönhető, mellyel a tervezők célja az úgynevezett lamináris áramlás elérése volt, azaz hogy a levegő ne kavarogjon a gép törzse körül, hanem réteges áramlással mozogjon – ennek köszönheti a repülőgép a tojásdad alakját is.

A Celera 500L-hez hasonló formavilágú repülőgépek építésének azonban fizikai korlátai vannak: a lamináris áramlás eléréséhez a gépek törzseinek mindenképpen követnie kell bizonyos arányokat, így egyszerűen nem éri meg ehhez hasonló gépeket építeni egy bizonyos nagyság felett. Az Otto Aviation szakemberei szerint azonban a jelenlegi, hatszemélyes prototípushoz hasonló repülőből akár egy nagyobb, 19 személy elszállítására alkalmas nagyságú példányt is lehetne építeni, azonban a klasszikus utasszállítók nagyságának elérése már nem lenne kifizetődő.

Mostanság jelentette be az Otto Aviation, hogy megállapodást kötöttek a ZeroAvia vállalattal, hogy hidrogén-elektromos meghajtással szereljék fel a már most is környezetkímélőnek számító Celera 500L-t. A ZeroAvia eddig már több különböző típusú repülőgépet is átépített hidrogénhajtásúvá, azonban ez lenne az első alkalom, hogy egy teljesen új tervezésű gépen dolgozzanak. A Celera 500L ovális formája pedig kifejezetten előnyös a hidrogénhajtás szempontjából, ugyanis a hidrogén-elektromos rendszerek általában sokkal könnyebbek az akkumulátoros megoldásoknál, azonban valamennyivel több helyet foglalnak – amiből viszont valamivel több rendelkezésre áll a gép ovális törzse miatt. A ZeroAvia egyelőre azonban relatíve szerény célokat tűzött ki a Celera 500L fejlesztéséhez kapcsolódóan: a cég mindössze 1000 tengeri mérföld, azaz 1852 km-ben határozta meg az elérendő hatótávot, mindenesetre ez így is kiugróan nagynak számít egy teljesen elektromos repülőgép számára.

(Fotó: Otto Aviation)

Két rekordot is megdöntött a német H2FLY ikertörzsű, hidrogénhajtású repülője A világon először fordult elő, hogy egy hidrogénmeghajtású repülőgép repülőtérről repülőtérre repült, és közben még kategóriájának magassági rekordját is megdöntötte.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.