Hidrogénmeghajtást kap a világ legtakarékosabban üzemeltethető kísérleti repülőgépe

2022 / 06 / 22 / Palotai Nándor
Hidrogénmeghajtást kap a világ legtakarékosabban üzemeltethető kísérleti repülőgépe
Az Otto Aviation Group kísérleti gépe, a Celera 500L az áramvonalas kialakításának köszönhetően már jelenleg is mintegy 80%-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint egy hasonló méretű repülőgép.

A 2008-ban alapított amerikai Otto Aviation Group 2020-ban mutatta be hivatalosan különleges formájú, rögbilabdához hasonló repülőgépét, a Celera 500L-t, mely a kialakításának köszönhetően nagyságrendekkel kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint hasonló kategóriájú társai. A tervezők ígéretei szerint a légcsavaros gép végsebességét és egyéb repülési tulajdonságait tekintve fel fogja tudni venni a versenyt a piacon elérhető privát business-jetekkel, miközben az üzemeltetési költségei a töredékébe kerülnének. Most a gépet gyártó Otto Aviation Group a repülőgépekbe szánt hidrogén-elektromos meghajtással működő megoldásokat fejlesztő és építő cég, a ZeroAvia szakembereivel közösen fogja hidrogénhajtásúvá alakítani a Celera 500L-t – olvasható a New Atlas oldalán.

Mint azt egy korábbi cikkünkben már részletesebben is elemeztük, a Celera 500L az eddigi felvételek és nyilvános információk alapján valóban felveheti a versenyt a belépő kategóriájú magánrepülőkkel. A fejlesztőinek elmondása alapján ugyanis a hatszemélyes gép elérheti az akár 740km/h-s sebességet is, a hatótávolsága pedig meghaladja a 8300km-t is, miközben a fogyasztása – illetve ezzel összefüggésben az üzemeltetési költsége is – töredéke egy magángéphez képest. Az Otto Aviation tavaly novemberben jelentette be, hogy túl vannak a különleges kialakítású gép első tesztrepülésein.

A Celera 500L az első adag teszt során több mint 50 repülést teljesített, melyek alatt sikerült elérnie 4,6 km-es magasságon a 400 km/h körüli sebességet, ráadásul eddig minden repülésnél sikerült teljesíteniük az üzemanyagtakarékossági céljaikat is. A tesztek alapján a gép 15 km-es magasságon képes lehet elérni a célul kitűzött 740 km/h-t is a tervezők szerint. Ez nagyobbrészt a gép speciális, alacsony légellenállású, áramvonalas kialakításának köszönhető, mellyel a tervezők célja az úgynevezett lamináris áramlás elérése volt, azaz hogy a levegő ne kavarogjon a gép törzse körül, hanem réteges áramlással mozogjon – ennek köszönheti a repülőgép a tojásdad alakját is.

A Celera 500L-hez hasonló formavilágú repülőgépek építésének azonban fizikai korlátai vannak: a lamináris áramlás eléréséhez a gépek törzseinek mindenképpen követnie kell bizonyos arányokat, így egyszerűen nem éri meg ehhez hasonló gépeket építeni egy bizonyos nagyság felett. Az Otto Aviation szakemberei szerint azonban a jelenlegi, hatszemélyes prototípushoz hasonló repülőből akár egy nagyobb, 19 személy elszállítására alkalmas nagyságú példányt is lehetne építeni, azonban a klasszikus utasszállítók nagyságának elérése már nem lenne kifizetődő.

Mostanság jelentette be az Otto Aviation, hogy megállapodást kötöttek a ZeroAvia vállalattal, hogy hidrogén-elektromos meghajtással szereljék fel a már most is környezetkímélőnek számító Celera 500L-t. A ZeroAvia eddig már több különböző típusú repülőgépet is átépített hidrogénhajtásúvá, azonban ez lenne az első alkalom, hogy egy teljesen új tervezésű gépen dolgozzanak. A Celera 500L ovális formája pedig kifejezetten előnyös a hidrogénhajtás szempontjából, ugyanis a hidrogén-elektromos rendszerek általában sokkal könnyebbek az akkumulátoros megoldásoknál, azonban valamennyivel több helyet foglalnak – amiből viszont valamivel több rendelkezésre áll a gép ovális törzse miatt. A ZeroAvia egyelőre azonban relatíve szerény célokat tűzött ki a Celera 500L fejlesztéséhez kapcsolódóan: a cég mindössze 1000 tengeri mérföld, azaz 1852 km-ben határozta meg az elérendő hatótávot, mindenesetre ez így is kiugróan nagynak számít egy teljesen elektromos repülőgép számára.

(Fotó: Otto Aviation)

Két rekordot is megdöntött a német H2FLY ikertörzsű, hidrogénhajtású repülője A világon először fordult elő, hogy egy hidrogénmeghajtású repülőgép repülőtérről repülőtérre repült, és közben még kategóriájának magassági rekordját is megdöntötte.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Gyors és olcsó: hatalmas, felfújható űrállomásokat bocsátanak fel két éven belül
Gyors és olcsó: hatalmas, felfújható űrállomásokat bocsátanak fel két éven belül
A Max Space stadion méretű, de olcsón és könnyen telepíthető űrállomásokat ígér. A 2026-ban fellőtt első modult követően pedig ilyenekben élhetnek az emberek majd a Holdon, és aztán a Marson is.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.