Sikeresen zárult az első tesztfázisa a titokzatos Celera 500L-nek, amely forradalmat hozna a fenntartható repülésbe

2021 / 11 / 19 / Felkai Ádám
Sikeresen zárult az első tesztfázisa a titokzatos Celera 500L-nek, amely forradalmat hozna a fenntartható repülésbe
A gép fura alakja miatt jóval kisebb a légellenállás, így az üzemeltetés egyszerre olcsóbb és fenntarthatóbb, mint egy ugyanakkora hagyományos gépé.

A Celera 500L rendkívül titokzatos projektnek indult, amely mögött az Otto Aviation nevű cég áll, akik nem kevesebbre vállalkoztak, mint hogy forradalmasítják a repülést. A gépről korábban mi is írtunk lent kattintható cikkünkben, de röviden itt a lényeg: a Celera 500L egy olyan jet, amely „740 km/h-s végsebességével és 8300 kilométeres hatótávjával teljes mértékben felveszi a versenyt a belépő szintű magángépekkel (mint amilyen a Cessna Citation CJ3+ vagy a Beechkraft King Air 350), miközben a fogyasztása, ennek következtében pedig az üzemeltetési költsége is töredéke a hagyományos privát jetekének.” Mindez dollárban kifejezve azt jelenti, hogy az eddigi 2100 dolláros óránkénti üzemeltetési költség a Celera-val 328 dollárra apad, ami az ígéretek szerint sokkal több ember számára hozhatja el a magángéppel történő utazás kényelmét. Ennek felel meg a kabin kialakítása is, mivel a 188 cm magas utastérben hat darab első osztályú ülés várja az utasokat.

Hivatalosan is bejelentették a Celera 500L-t, az elmúlt évek egyik legrejtélyesebb repülőgépét A speciálisan kialakított jet a készítői szerint "a legnagyobb dolog, ami a repülőgép-iparban az elmúlt ötven évben történt".

Ha pedig technológiai forradalomról beszélünk, akkor szükséges egy jól csengő hívószó vagy kifejezés, ami ebben az esetben a lamináris áramlás. Ez utóbbi a gép fura, tojásformájára utal, amelynek köszönhetően a levegő nem kavarog, hanem rétegesen áramlik a Celera teste körül, így jóval kisebb a légellenállás, mint a hagyományos kialakítású repülők esetén.

A lamináris áramlás így lényegében a turbulens áramlás ellentéte, és mint a NASA 2011-es cikkéből kiderül, ez a repülőmérnökök Szent Grálja, amelynek elvét egyébként 1930 óta próbálnak alkalmazni a repülők kialakításán. 1930 nem ma volt, és a NASA több kísérlete is befulladt, hogy elérje ezt a hatást, ami egyben válasz arra, hogy ha ekkora technológiai csodáról van szó, akkor ezt eddig miért nem tartották szem előtt a repülők tervezésekor. A gond az ugyanis, hogy a lamináris áramlást gyakorlati körülmények között piszok nehéz elérni. Elég csak némi apró, szemmel nem is észrevehető hiba az alkatrészek gyártásánál, és el is búcsúzhatunk ettől a kedvező hatástól. Sajnos kiderült az is, hogy Mach 0,7 és 0,8 sebesség között a repülő szárnyainak az elhajlása szintén akadályozza a lamináris áramlást – ez pedig pont az a sebesség, amellyel a modern kereskedelmi repülők utaznak. Ráadásul ez az elhajlás szükséges is ennél a sebességnél, vagy akkor, ha még gyorsabban szeretnénk utazni.

Nagyjából erre utalhatott az Otto Aviation alapítója, William Otto Jr. amikor a CNN-nek arról beszélt, hogy a lamináris áramlás fenntartásához olyan szerkezetre van szükség, amely nem hajlik, gyűrődik, illetve sehogy sem változik az alakja, és ezt fémekkel lehetetlen elérni, így különleges ötvözetekre van szükség. Emiatt valószínűleg ha a Celera 500L tényleg megvalósul hosszútávon is működőképes formában, akkor az igazi forradalmat nem is a lamináris áramlás felhasználása jelenti, hanem az anyag, amelyből a gép épült.

Mindenesetre a cég most egy lépéssel közelebb került az ambiciózus céljainak az eléréshez, mivel lezárult a gép tesztelésének az első fázisa, ami ötven sikeres repülést jelent. Több repülés alkalmával sikerült elérni a 400 km/h körüli sebességet 4,6 km-es magasságon, ami a sajtóközlemény szerint előrevetíti annak a lehetőségét, hogy a gép 15 km-es magasságon elérheti a célul kitűzött 740 km/h-t.

Mint látható tehát, a célok között nem szerepel a 0,7 M elérése (ez 857,5 km/h-nak felel meg), ahol a szárnyak elhajlása fel szokott lépni. Ennek ellenére is tökéletes kialakításra lesz szükség már alacsonyabb sebesség esetén is, és arról egyelőre nem tudni, hogy ennek megőrzése magával von-e bármiféle extra karbantartási munkát, illetve ezzel együtt költségnövekedést. A tesztek alatt egyébként egy kísérőgépen rögzített infravörös kamerával figyelték a lamináris áramlás kialakulását, és a közlemény szerint az adatok alapján az Otto Aviation közelebb jutott a céljai eléréséhez, mivel minden repülésnél sikerült elérni a kívánt üzemeltetési célokat. Ráadásul a legutóbbi tesztrepülést egy, a közleményben nem részletezett fenntartható üzemanyaggal végezték – ami azért is jó hír, mert a Celera egy hagyományos, hasonló méretű repülőhöz képest már így is 80 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztott, így, mint tehát a cég optimista hangú közleménye fogalmaz, a modell akár a fenntartható repülést is forradalmasíthatja.

Az Otto Aviation a tervek szerint 2025-ben kezdené el a gyártást, és már több nagyobb légitársasággal is tárgyalnak, de jelenleg elsősorban magánszemélyeknek adnák el ezeket a gépeket darabonként 5 millió dolláros áron.

További cikkek a témában:

Jöhet a hiperszonikus utasszállító repülőgép egy évtized múlva egy cég ígérete szerint De a terveket készítő Hermeus cég első körben még pilóta nélküli harci repülőgépet épít, amelynek első, kezdetleges prototípusát múlt héten leplezték le. A bemutatón volt egy kis meglepetés is.

Megkezdődtek az otthon összeszerelhető légitaxi tesztjei Az úgynevezett kit plane-ek, vagyis az otthon összeszerelhető repülők évtizedes hagyományokra tekintenek vissza, viszont multikopterből eddig még nem készült ilyen. Ezen szeretne változtatni a Tetra nevű startup, akik az Mk5 nevű, egyszemélyes gépükkel már a tesztfázisnál járnak.

Helyből felszálló légitaxi merev szárnyba épített légcsavarokkal Az Atlas Aero légitaxi-megoldása érdekes és elegáns, a prototípus állítólag már jövőre repülni is fog.


Az Alpokban kirándult, 280 millió éves elveszett világot fedezett fel
Az Alpokban kirándult, 280 millió éves elveszett világot fedezett fel
Olyan ősi ez az ökoszisztéma, hogy még a dinoszauruszok előtti időből származik.
Ekkor és így halnak ki az emlősök – Köztük mi is
Ekkor és így halnak ki az emlősök – Köztük mi is
Egész váratlan dolog nyír majd ki minket (ha addig minden mást megúszunk): egy új szuperkontinens, a Pangea Ultima. Időpontra is van ötlet.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.