A Seattle-Tacoma (SEA), az Egyesült Államok egyik jelentős nemzetközi repülőterének vezetősége nem viccel, ha utasainak biztonsága a tét: a koronavírus-járvány kitörésekor azonnal több ezer liter kézfertőtlenítőt helyeztek el még a repülőtér legfélreesőbb részein is, egyúttal ígéretet tettek, hogy hamarosan néhány új high-tech megoldást is bevetnek. Nos, úgy tűnik állták a szavukat. Az úgynevezett FlyHealthy @ SEA program keretében a Sea-Tac hat önvezető padlótisztító gépet állított munkába a légikikötőben, amelyeket mesterséges intelligencia szoftverek működtetnek. A robotok digitális termináltérképekre támaszkodva tájékozódnak, és minden érintést igénylő takarítási feladatot átvesznek a takarító személyzettől. Az alábbi fotón egy ilyen gépet láthatunk:
A Sea-Tac emellett elektrosztatikus permetezőgépekkel gyarapította tisztítóberendezéseit, valamint UVC-LED-es baktérium- és vírusölő fertőtlenítőket építettek a mozgólépcsők belsejébe, amik szintén egész nap szolgálatot teljesítenek. Lance Lyttle, a Sea-Tac ügyvezető igazgatója a cég sajtóközleményében azt nyilatkozta, hogy a fokozott tisztítás náluk azt jelenti, hogy megduplázták erőfeszítéseiket, és még több orvosi fertőtlenítőszert, valamint új generációs tisztítási technológiákba fektették pénzüket. Erre reflektált a The Washington Post cikke, amely szerint a technológiai fejlődés a takarítóiparban is rohamos növekedésnek indult a pandémiának köszönhetően, ez a fejlődési trend pedig jelenleg a repülőtereken a legnyilvánvalóbb.
A Sea-Tacnél egyébként hetente több mint ötezer-hétszáz órát töltenek a létesítmény buszainak és termináljának tisztításával, illetve fertőtlenítésével. A biztonsági ellenőrző pontokon fokozott takarítás zajlik, beleértve a kukák, konténerek, szállítószalagok, korlátok, padok, asztalok és egyéb felületek fertőtlenítését. A repülőtér munkatársai mostanáig kétezer-háromszáznegyvenhárom liter kézfertőtlenítőt, és ezernégyszáznegyvennégy tartályra elegendő fertőtlenítő törlőkendőt használtak fel.
Ezenkívül kétszázhetven érintés nélküli papírtörlő-adagolót helyeztek el a repülőtéri mosdókban.
A C14-es kapu mellett található várótermekben ugyancsak megjelentek az okoseszközök, például az egyedi LED-es megoldás, ami segít betartani a személyes távolságot: az úgynevezett Tooshlight pirosan és zölden világít a pihenőboxok felett, utóbbi jelöli a szabad helyeket. (A cég többek között a kórokozók terjedését is megelőzi ezzel, hiszen ha az emberek látják a szabad helyeket, nem nyitnak be feleslegesen mindenhova és nem tapogatják össze a kilincset.) A Sea-Tac ezen felül az úgynevezett Optiqo Qlvr Boxot is használ a mellékhelyiségek takarítási és karbantartási gyakoriságának kezelésére: a digitális időbélyegzővel ellátott rendszer növeli az átláthatóságot, és jelzi az utasoknak, hogy mikor takarították utoljára a mosdókat. A hónap pedig kipróbálnak egy új mobil rendszert, amely eltávolítja a kórokozókat a levegőből. A cég szerint a meglévő HVAC-rendszer már most is befogja a kórokozók kilencven százalékát, a CASPR készüléke azonban
megszűri majd a levegőt és molekuláris szinten elpusztítja a vírusokat, baktériumokat és penészmaradványokat.
A Sea-Tacen 2019-ben 51,8 millió utas fordult meg, és bár idén hatvanegy százalékos visszaesésre számítanak, az egészségbiztonsági intézkedéseket nem adják alább, sőt.
Dave Wilson, a Sea-Tac innovációs igazgatója még a 2018-as, Las Vegasban megrendezett Future Travel Experience Global konferencián beszélt arról, hogy utasaik jártasak a techvilágban, ezért elvárják tőlük, hogy korai alkalmazói legyenek az élvonalbeli technológiának. A Sea-Tac valóban vezető szerepet játszik az innováció terén, ugyanis
már kísérleteztek többek között robotikával, virtuális valósággal (VR), illetve kifejezetten vakok és gyengén látók számára készült jelzőfénnyel - írja a Future Travel Experience.
Érdekesség, hogy az ötletek többsége a repülőtéri alkalmazottak fejéből pattant ki, akik egy, a vállalat belső levelezésében létrehozott felületen kidolgozhatták saját üzleti tervüket. (2017-ben ezek közül tizenhatot a repülőtér igazgatóságának is bemutattak. Közülük több olyat jóváhagytak, melyek megvalósítása hosszú éveket igényel, de mindenképpen megérik a befektetett időt, energiát és pénzt.)
A fenti videó főszereplője, Tracy a robot, egy másik példa a Sea-Tac technológiai fejlettségére: Tracy 2017 júliusában kezdte meg munkáját azzal a céllal, hogy átsegítse az utasokat a biztonsági ellenőrzésen. Az előzetes tesztek pozitív eredményeket mutattak, tizennyolc-húsz százalékos javulást mértek az általános biztonsági ellenőrzési folyamatoknál. Az pedig már csak hab volt a tortán, hogy az utasok - különösen a gyerekek - nagyon élvezték Tracy társaságát, így például gyakran szelfiztek vele.
(Fotó: Sea-Tac Airport Official, Unsplash/MK.sriram, a borítókép illusztráció)