A Japán Űrügynökség (JAXA) júliusban hajtotta végre az első repülési tesztjét a leendő scramjet hajtómű (torlósugár-hajtómű) kísérletekre szánt berendezésének, aminek továbbfejlesztett változata a későbbiekben hiperszonikus járművek meghajtását végzi majd. A teszt során az eszközre ható aerodinamikai hatásokat, a berendezés melegedésének mértékét és a hiperszonikus sebesség elérésének képességét vizsgálták, az eredmények szerint pedig a teszthajtóműnek sikerült gond nélkül meghaladnia az 5.5 Mach-os (körülbelül 6,800 km/h) sebességet, vagyis elérte és át is lépte a megfelelő működéshez szükséges hiperszonikus sebesség alsó határát.
A berendezést az S-520-RD1 rakéta szállította a magasba és a hat másodpercig zajló tesztre a visszafelé tartó útján, 30 kilométeres magasságban került sor. Az eseményről beszámoló Japan Times elmondása szerint a hajtómű és a leendő hiperszonikus gépek fejlesztése miatt a JAXA a japán Tudományos Tanács kritikájának célkeresztjébe került még a projekt kezdetekor, mivel a kutatók kételkedtek benne, hogy valóban kellő függetlenséggel zajlik-e a Védelmi Minisztériumhoz köthető program kivitelezése és jövőbeli iránya és valódi célkitűzése mennyiben szolgál katonai érdekeket.
A JAXA azonban tisztázta, hogy a fejlesztések békés céllal készülnek
és a tesztek semmilyen módon nem fenyegetik a nemzetközi együttműködést, nem változtatják potenciális háborús hadszíntérré a világűrt, bár az, hogy ezt az irányt más államok is megtartják-e, egyre kevésbé egyértelmű.
Japán a 2000-es évek elején még kétségtelenül az űr békéjének megőrzését és a Világűrszerződés alapelveinek betartását szorgalmazta, de az eltelt időben valamelyest változott az ország vezetőinek hozzáállása és egyre inkább, ha nem is a támadásra való felkészülés, de egy esetleges konfliktus során a védekezésre való berendezkedés került az előtérbe bizonyos űrprogramok tervezése során.
(Fotó: JAXA/a nyitókép csak illusztráció, az űrügynökség korábbi hiperszonikus utasszállító terveit ábrázolja)
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR