Egy lépéssel közelebb kerültünk annak megfejtéséhez, hogyan alakult ki az élet az élettelen anyagból

2021 / 09 / 29 / Bobák Áron
Bár a világegyetem keletkezéséről már elég sok mindent tudunk, a tudósok a legfontosabb kérdésre mindeddig nem találtak megnyugtató választ: hogyan keletkezett a maga az élet? Japán kutatók most azt állítják, hogy megtalálták a kémiát a biológiával összekötő hiányzó láncszemet.

Arra, hogy hogyan alakulhatott ki az élettelen anyagból az élet, természetesen eddig is számos hipotézis létezett. Az egyik ilyen a kémiai evolúció, amelynek első lépéseként a molekulákból makromolekulák alakultak ki, mint például a fehérjék és a nukleinsavak. Ezt, vagyis hogy szervetlen anyagokból egyszerű kémiai folyamatok segítségével szerves vegyületek hozhatók létre, a gyakorlatban Stanley Lloyd Miller bizonyította be 1953-ban, arra azonban azóta sem találtak választ, hogy a makromolekulák ezután hogyan kezdtek el szaporodni és rendeződtek élő anyaggá.

Macuo Munejuki, a Hiroshimai Egyetem élettudományi tagozatának adjunktusa és csapata erre keresték a választ, az eredményeikről pedig pénteken számoltak be a Nature Communications című tudományos folyóiratban.

Az önszaporító elősejt létrehozásához a kutatók először aminosav-származékok kombinációjából létrehoztak egy új molekulát, amit előkészítettek arra, hogy primitív sejtekké szerveződjön. A keveréket szobahőmérsékleten és normál légköri nyomáson vízhez adták, ahol a molekulák peptidekké sűrűsödtek, és elkezdtek a vízen lebegő cseppeket alkotni. Amikor a keverékhez további aminosavakat adtak - ahogy ez a természetben is előfordul - a cseppek nem csak nagyobbak lettek, de elkezdtek osztódni is - ez a fajta önreprodukció a biológiai sejtek egyik legfontosabb tulajdonsága. Ennél is érdekesebb, hogy bizonyos cseppek olyan nukleinsavakat is koncentráltak, amelyek genetikai információt is hordozhatnak. Ezek a cseppek nagyobb valószínűséggel maradtak életben, ami bizonyítja a természetes szelekciót.

A kísérlet vezetője így foglalta össze az eredményeiket: "a peptidcseppek létrehozásával, amelyek aminosav-származékokkal táplálkozva szaporodnak, kísérletileg is sikerült megmagyarázni azt a régóta fennálló rejtélyt, hogy a prebiotikus (azaz az élet kialakulásához szükséges - a szerk.) ősök hogyan tudtak szaporodni és túlélni a prebiotikus vegyületek szelektív koncentrálásával. Az eredményeink arra utalnak, hogy a cseppek fejlődőképes molekuláris aggregátumokká váltak, amelyek közül az egyik a mi közös ősünk lett."

Ahogy a hírről beszámoló New Atlas megjegyzi, ez még nem bizonyítja, hogy az élet minden kétséget kizáróan így alakult ki a Földön, de nagy lökést adhat a kémiai evolúció további tanulmányozásához. Emellett természetesen folynak kutatások a többi teória alátámasztására is, az egyik ilyen abból indul ki, hogy az első önszaporító molekulák az RNS-ek voltak, és ezekből alakultak ki olyan összetettebb szerkezetek, mint a DNS vagy a fehérjék.

(Borítókép: Eskay Lim/EyeEm/Getty Images)

Kutatók hamarosan megkísérlik feltámasztani a mamutokat A gyapjas mamutok nagyjából tízezer évvel ezelőtt tűntek el Európából, az utolsó rokonaik pedig körülbelül négyezer évvel ezelőtt haltak ki, egy új vállalkozásnak köszönhetően viszont elképzelhető, hogy ezek a hatalmas emlősök hamarosan ismét birtokba veszik a szibériai tundrát.

Egy magyar kutató felfedezése teljesen megváltoztathatja, amit az élet kifejlődéséről eddig tudtunk Magyar evolúcióbiológus vezetésével zajlott az kutatás, mely lezárhatja a hosszú ideje tartó vitát az élőlények származásával kapcsolatban. Úgy tűnik, mindnyájan Asgardból jöttünk.

Egy friss tanulmány szerint lehet, hogy már meg is találtuk a marsi életet A Harvard-Smithsonian Asztrofizikai Kutatóközpont és a George Mason Egyetem kutatói a korábbi marsjárók fotóit elemzve jutottak arra a következtetésre, hogy a bolygón gombaszerű élőlények nőhetnek.

Tíz évvel ezelőtt történt az egyik legmegrázóbb emberrablási eset
A Boko Haram terroristacsoport 2014. április 14-én rabolt el 276 diáklányt egy középiskolából és sokan közülük azóta sem kerültek elő.