Horvátországból érkezhet Európa első robottaxija

2024 / 07 / 03 / Bobák Áron
Horvátországból érkezhet Európa első robottaxija
A Rimac Nevarával valóságos szupersztárrá váló Mate Rimac újabb nagy fába vágta a fejszéjét: a négyes szintű önvezetésre képes Vernében nem lesz se kormány, se gázpedál, a tervek szerint pedig már két év múlva megjelenhet Európa útjain.

Mate Rimac nevét ma már mindenki ismeri autós körökben, hiszen a még mindig csak 36 éves horvát autótervező egészen valószerűtlen teljesítményt tett le az asztalra a Rimac Nevarával, amit szakmai körökben az egyik legjobb, tisztán elektromos sportautóként tartanak számon. Hogy a Rimac mostanra milyen fontos szerepet tölt be az európai villanyautó-iparban, azt jól jelzi, hogy 2021 óta a horvát cég irányítja a Bugatti autók fejlesztését is, a Rimac Technology pedig a legnagyobb autógyártóknak, többek között a Porschének, a Jaguarnak, a Renault-nak, az Aston Martinnak, a Koenigseggnek, a Hundaynak és a KIA-nak szállít különböző technológiai megoldásokat.

Bár a Nevarát csak 2022-ben kezdték el kiszállítani a megrendelőknek, Máté Rimac a jelek szerint nem üldögél a babérjain, hiszen a napokban egy új vállalkozást jelentett be Verne néven, amelynek célja, hogy 2026-ra saját önvezető autót fejlesszenek ki. Ez a határidő elsőre nagyon ambiciózusnak tűnik, ám ahogy azt a hírről beszámoló The Verge megjegyzi, a Rimac már 2017 óta aktívan foglalkozik a területtel, 2021-ben pedig a cég 200 millió eurós támogatást is kapott az EU-tól egy önvezető taxi kifejlesztésére.

Ennek megfelelően a cég közleménye szerint a Vernét kifejezetten utazásmegosztó szolgáltatáshoz fejlesztik, mégpedig olyan felfogással, amilyet eddig még nem nagyon láthattunk: a Vernében egyáltalán nem lesznek a hagyományos autókban megszokott berendezések, mint kormány vagy pedálok, de még a visszapillantó tükröt és az ablaktörlőket is lespórolták róla, hogy minél áramvonalasabb legyen a végeredmény. A műszerfalat teljes egészében egy hatalmas, 43 colos érintőkijelző foglalja el, az autóba pedig 17 hangszórót is beépítenek, ami Dolby Atmos hangzást biztosít.

Ahogy azt az autó főtervezője, Adriano Mudri elmondta, a Vernéhez teljesen új platformot fejlesztenek, amelyet a kényelem és a biztonság jegyében fognak kialakítani, így sokkal nagyobb mozgásterük lesz, mintha egy már meglévő, nem kifejezetten önvezető autókhoz fejlesztett platformot használnának. Ahogy az a közzétett illusztrációkon is látszik, a járműben mindössze két utasnak lesz hely, aminek Mudri szerint az az oka, hogy a statisztikák szerint tíz utazasból kilenc esetben amúgy is csak egy vagy két ember utazik egyszerre az utazásmegosztó szolgáltatásokkal, a kétszemélyes kialakítás pedig lehetőséget ad arra, hogy az utaskabin sokkal tágasabb, ezáltal kényelmesebb legyen.

Ahogy az Electrek írja, az önvezető technológiát az Intel tulajdonában lévő Mobileye biztosítja, amelynek Drive rendszere a kameráktól és szenzoroktól kezdve az egyedi tervezésű chipekig teljeskörű megoldást nyújt az ilyen jellegű feladatokhoz. Az izraeli cég vezetéssegítő rendszereit már ma is számos nagy gyártó alkalmazza a járműveiben, többek között a Porsche, a BMW, a Ford, a Nissan, a Volkswagen és a Toyota is a partnereik között van, egy rövid ideig pedig a Tesla is a Mobileye megoldását használta az S-szériás autóiban.

A Verne közleménye szerint a felhasználók egy mobilalkalmazás segítségével rendelhetik majd meg a robottaxik, amelyet így már az érkezése előtt teljesen a saját igényeikre optimalizálhatnak, legyen szó akár a hőmérsékletről, akár az utaskabin világításáról vagy illatáról. A cég tervei szerint a szolgáltatást először Zágrábban fogják elindítani, amit később több európai és közel-keleti ország követhet.

(Fotó: Verne)

Az USA második legnagyobb városában is megjelentek az önvezető taxik A Waymo Phoenix és San Francisco után Los Angelesben is elindította a sofőr nélküli taxiszolgáltatását.


Az elektromos autók nem csak elvesznek, hanem adnak is energiát, ha kell
Az elektromos autók nem csak elvesznek, hanem adnak is energiát, ha kell
Elektromos autók táplálták energiával az ausztrál villamosenergia-hálózatot egy áramszünet alatt.
Ausztria vezető traktorgyártója hidrogénhajtású traktort készített
Ausztria vezető traktorgyártója hidrogénhajtású traktort készített
A kísérleti traktor működéséhez a hidrogént biogenikus nyersanyagokból állítják elő.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.