Horvátországból érkezhet Európa első robottaxija

2024 / 07 / 03 / Bobák Áron
Horvátországból érkezhet Európa első robottaxija
A Rimac Nevarával valóságos szupersztárrá váló Mate Rimac újabb nagy fába vágta a fejszéjét: a négyes szintű önvezetésre képes Vernében nem lesz se kormány, se gázpedál, a tervek szerint pedig már két év múlva megjelenhet Európa útjain.

Mate Rimac nevét ma már mindenki ismeri autós körökben, hiszen a még mindig csak 36 éves horvát autótervező egészen valószerűtlen teljesítményt tett le az asztalra a Rimac Nevarával, amit szakmai körökben az egyik legjobb, tisztán elektromos sportautóként tartanak számon. Hogy a Rimac mostanra milyen fontos szerepet tölt be az európai villanyautó-iparban, azt jól jelzi, hogy 2021 óta a horvát cég irányítja a Bugatti autók fejlesztését is, a Rimac Technology pedig a legnagyobb autógyártóknak, többek között a Porschének, a Jaguarnak, a Renault-nak, az Aston Martinnak, a Koenigseggnek, a Hundaynak és a KIA-nak szállít különböző technológiai megoldásokat.

Bár a Nevarát csak 2022-ben kezdték el kiszállítani a megrendelőknek, Máté Rimac a jelek szerint nem üldögél a babérjain, hiszen a napokban egy új vállalkozást jelentett be Verne néven, amelynek célja, hogy 2026-ra saját önvezető autót fejlesszenek ki. Ez a határidő elsőre nagyon ambiciózusnak tűnik, ám ahogy azt a hírről beszámoló The Verge megjegyzi, a Rimac már 2017 óta aktívan foglalkozik a területtel, 2021-ben pedig a cég 200 millió eurós támogatást is kapott az EU-tól egy önvezető taxi kifejlesztésére.

Ennek megfelelően a cég közleménye szerint a Vernét kifejezetten utazásmegosztó szolgáltatáshoz fejlesztik, mégpedig olyan felfogással, amilyet eddig még nem nagyon láthattunk: a Vernében egyáltalán nem lesznek a hagyományos autókban megszokott berendezések, mint kormány vagy pedálok, de még a visszapillantó tükröt és az ablaktörlőket is lespórolták róla, hogy minél áramvonalasabb legyen a végeredmény. A műszerfalat teljes egészében egy hatalmas, 43 colos érintőkijelző foglalja el, az autóba pedig 17 hangszórót is beépítenek, ami Dolby Atmos hangzást biztosít.

Ahogy azt az autó főtervezője, Adriano Mudri elmondta, a Vernéhez teljesen új platformot fejlesztenek, amelyet a kényelem és a biztonság jegyében fognak kialakítani, így sokkal nagyobb mozgásterük lesz, mintha egy már meglévő, nem kifejezetten önvezető autókhoz fejlesztett platformot használnának. Ahogy az a közzétett illusztrációkon is látszik, a járműben mindössze két utasnak lesz hely, aminek Mudri szerint az az oka, hogy a statisztikák szerint tíz utazasból kilenc esetben amúgy is csak egy vagy két ember utazik egyszerre az utazásmegosztó szolgáltatásokkal, a kétszemélyes kialakítás pedig lehetőséget ad arra, hogy az utaskabin sokkal tágasabb, ezáltal kényelmesebb legyen.

Ahogy az Electrek írja, az önvezető technológiát az Intel tulajdonában lévő Mobileye biztosítja, amelynek Drive rendszere a kameráktól és szenzoroktól kezdve az egyedi tervezésű chipekig teljeskörű megoldást nyújt az ilyen jellegű feladatokhoz. Az izraeli cég vezetéssegítő rendszereit már ma is számos nagy gyártó alkalmazza a járműveiben, többek között a Porsche, a BMW, a Ford, a Nissan, a Volkswagen és a Toyota is a partnereik között van, egy rövid ideig pedig a Tesla is a Mobileye megoldását használta az S-szériás autóiban.

A Verne közleménye szerint a felhasználók egy mobilalkalmazás segítségével rendelhetik majd meg a robottaxik, amelyet így már az érkezése előtt teljesen a saját igényeikre optimalizálhatnak, legyen szó akár a hőmérsékletről, akár az utaskabin világításáról vagy illatáról. A cég tervei szerint a szolgáltatást először Zágrábban fogják elindítani, amit később több európai és közel-keleti ország követhet.

(Fotó: Verne)

Az USA második legnagyobb városában is megjelentek az önvezető taxik A Waymo Phoenix és San Francisco után Los Angelesben is elindította a sofőr nélküli taxiszolgáltatását.


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.