Mate Rimac nevét ma már mindenki ismeri autós körökben, hiszen a még mindig csak 36 éves horvát autótervező egészen valószerűtlen teljesítményt tett le az asztalra a Rimac Nevarával, amit szakmai körökben az egyik legjobb, tisztán elektromos sportautóként tartanak számon. Hogy a Rimac mostanra milyen fontos szerepet tölt be az európai villanyautó-iparban, azt jól jelzi, hogy 2021 óta a horvát cég irányítja a Bugatti autók fejlesztését is, a Rimac Technology pedig a legnagyobb autógyártóknak, többek között a Porschének, a Jaguarnak, a Renault-nak, az Aston Martinnak, a Koenigseggnek, a Hundaynak és a KIA-nak szállít különböző technológiai megoldásokat.
Bár a Nevarát csak 2022-ben kezdték el kiszállítani a megrendelőknek, Máté Rimac a jelek szerint nem üldögél a babérjain, hiszen a napokban egy új vállalkozást jelentett be Verne néven, amelynek célja, hogy 2026-ra saját önvezető autót fejlesszenek ki. Ez a határidő elsőre nagyon ambiciózusnak tűnik, ám ahogy azt a hírről beszámoló The Verge megjegyzi, a Rimac már 2017 óta aktívan foglalkozik a területtel, 2021-ben pedig a cég 200 millió eurós támogatást is kapott az EU-tól egy önvezető taxi kifejlesztésére.
Ennek megfelelően a cég közleménye szerint a Vernét kifejezetten utazásmegosztó szolgáltatáshoz fejlesztik, mégpedig olyan felfogással, amilyet eddig még nem nagyon láthattunk: a Vernében egyáltalán nem lesznek a hagyományos autókban megszokott berendezések, mint kormány vagy pedálok, de még a visszapillantó tükröt és az ablaktörlőket is lespórolták róla, hogy minél áramvonalasabb legyen a végeredmény. A műszerfalat teljes egészében egy hatalmas, 43 colos érintőkijelző foglalja el, az autóba pedig 17 hangszórót is beépítenek, ami Dolby Atmos hangzást biztosít.
Ahogy azt az autó főtervezője, Adriano Mudri elmondta, a Vernéhez teljesen új platformot fejlesztenek, amelyet a kényelem és a biztonság jegyében fognak kialakítani, így sokkal nagyobb mozgásterük lesz, mintha egy már meglévő, nem kifejezetten önvezető autókhoz fejlesztett platformot használnának. Ahogy az a közzétett illusztrációkon is látszik, a járműben mindössze két utasnak lesz hely, aminek Mudri szerint az az oka, hogy a statisztikák szerint tíz utazasból kilenc esetben amúgy is csak egy vagy két ember utazik egyszerre az utazásmegosztó szolgáltatásokkal, a kétszemélyes kialakítás pedig lehetőséget ad arra, hogy az utaskabin sokkal tágasabb, ezáltal kényelmesebb legyen.
Ahogy az Electrek írja, az önvezető technológiát az Intel tulajdonában lévő Mobileye biztosítja, amelynek Drive rendszere a kameráktól és szenzoroktól kezdve az egyedi tervezésű chipekig teljeskörű megoldást nyújt az ilyen jellegű feladatokhoz. Az izraeli cég vezetéssegítő rendszereit már ma is számos nagy gyártó alkalmazza a járműveiben, többek között a Porsche, a BMW, a Ford, a Nissan, a Volkswagen és a Toyota is a partnereik között van, egy rövid ideig pedig a Tesla is a Mobileye megoldását használta az S-szériás autóiban.
A Verne közleménye szerint a felhasználók egy mobilalkalmazás segítségével rendelhetik majd meg a robottaxik, amelyet így már az érkezése előtt teljesen a saját igényeikre optimalizálhatnak, legyen szó akár a hőmérsékletről, akár az utaskabin világításáról vagy illatáról. A cég tervei szerint a szolgáltatást először Zágrábban fogják elindítani, amit később több európai és közel-keleti ország követhet.
(Fotó: Verne)