Az ELTE TTK Kémiai Intézetben működő Budapest Aeroszol Kutató és Oktató Platform (BpART) Laboratóriumának kutatói, Salma Imre egyetemi tanár vezetésével vizsgálták a járvány miatti lezárások hatásait. Több káros anyag, így a nitrogén-oxidok, a szén-monoxid és az aeroszol részecskék számának koncentrációja csökkent, a szálló por koncentrációja viszont nem változott, az ózon koncentrációja pedig még növekedett is. A tanulmány a rangos Atmospheric Chemistry and Physics című lapban került publikálásra.
Mindez számszerűsítve a következőképpen fest: a kijárási korlátozások alatt (2020. március 28. és május 17. között) a fővárosban felére csökkent a gépjárműforgalom. Ennek köszönhetően jelentősen tisztult a levegő. Ezen időszak adatait a 2017-2019. évek azonos időszakához mérték, és így jutottak arra, hogy a nitrogén-oxidok koncentrációja 45–65%-kal csökkent, a szén-monoxid, valamint az aeroszol részecskék száma 25–30%-szal esett vissza. A szálló por és a finom méretű szálló por tömege azonban nem változott jelentősen, az ózon koncentrációja pedig még növekedett is 5-10 százalékkal.
Mindennek oka, hogy a városi légkört összetett folyamatok alakítják, így a koncentrációk változását tekintve a járműforgalom csak az egyik tényező. Egyéb befolyásoló paraméterek még a „csapadék, a szélsebesség, a határréteg vastagsága, a transzportfolyamatok, a légkörkémiai reakciók rendszere” satöbbi. Miután a vizsgált adatokat megtisztították a zavaró tényezőktől, a kutatók arra jutottak, hogy forgalom 10 százalékos mérséklődése körülbelül 6 százalékkal csökkenti a nitrogén-oxidok koncentrációját, az aeroszol részecskeszám és a szén-monoxid esetében a csökkenés üteme pedig 4 és 2 százalék volt. Mindez azt jelenti, hogy a gépjárműforgalom csökkentése fontos, amennyiben szeretnénk a fővárosi levegő minőségét a fenti anyagok tekintetében javítani. A fővárosi aeroszol tömegre ezzel a módszerrel azonban csak korlátozottan tudunk hatni, mivel ez más forrásokból is származik: háztartási fűtés és tüzelés (különösen a biomassza égetése), valamint mezőgazdasági és építkezési tevékenységek.
(Címlapkép/nyitókép: Flickr/Lotta Holmström)
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR