Így nézne ki az emberi test, ami biztosan túlélne egy autóbalesetet

2022 / 10 / 13 / Bobák Zsófia
Így nézne ki az emberi test, ami biztosan túlélne egy autóbalesetet
Graham bordái között léghólyagok vannak, nyaka nincs és az orra elég lapos, ezért nehezen törik el. A modellt az ausztrál Közlekedés Baleseti Bizottság figyelemfelhívás céljából építette évekkel ezelőtt, de az üzenete még most is érvényes.

Hogyan nézne ki egy ember, ha a testét az evolúció a gépkocsik megjelenése óta egyetlen célhoz adaptálta volna, mégpedig ahhoz, hogy minél nagyobb eséllyel túléljen egy autóbalesetet? Mivel ebben az esetben az ütközés hatásainak redukálása lenne a legfontosabb tényező a testrészek fejlődése során, a koponya, a bőr, de még az ízületek is máshogy festenének, mint jelenleg.

Az ausztrál Közlekedés Baleseti Bizottság 2015-ben kezdett el foglalkozni az ötlettel, hogy megalkossák a 'tökéletes embert', aki lehet, hogy kevéssé esztétikus, de cserébe egy kisebb erejű ütközés során haja szála sem görbülne, akár a jármű utasaként élné át az eseményt, akár egy száguldó autó elől kellene gyorsan elugrania. A munkához a Royal Melbourne Kórház sebészét, Christian Kenfieldet és a Monash Egyetem balestekkel foglalkozó kutatóját, David Logant kérték fel tanácsadónak, a modellt pedig Patricia Piccinini hozta létre. A Graham nevet viselő monstrum látszatra elég sok változáson ment keresztül, mióta elindult egy, az átlagos emberekétől eltérő evolúciós úton, de a tervezői valójában nem rugaszkodtak nagyon messzire a valóságtól, vagyis nem adtak a férfinek acélból készült csontokat vagy kevlárból álló bőrt, csak a természetes határokon belül maradtak az újítások terén.

De hogyan is épül fel egy balesetbiztos test?

Először is az egyik legfontosabb szempont a fej védelme a sérülésektől, ezért a koponya szélesebb az átlagosnál, hogy a nagyobb mennyiségű agy-gerincvelői folyadék jobban kipárnázhassa az agyat, ami egyébként ugyanakkora maradt, mint bárki másé. A koponya ezenfelül vastagabb is, egy sisakra hasonlít, ami felfogja az ütés erejét. A megnyerő arc magyarázata az arccsontot védő sok zsírszövet és a tompább orr, ami kevésbé tud eltörni, valamint a vastagabb, sőt, lényegében nem is létező nyak, mivel a vékony nyak hirtelen fékezés esetén olyan nagy megterhelésnek van kitéve, amit nem bír el a struktúrája.

"A megbeszélések során megtanultam, hogy a nyak valódi problémát jelent, ezért egyszerűen megszabadultam tőle"

- mondta Patricia Piccini, hozzátéve, hogy a megfelelő megtámasztást az egészen a fejig nyúló bordák is fokozzák. A léghólyagokkal teli bordaközök és a vastag bőr mellett a térdízületek is különleges kialakítást kaptak, több irányba is tudnak fordulni, hogy ne törjenek el azonnal a becsapódás során. A testét pedig séta közben is védi a baleset következményeitől a bokájában található extra ízület, mivel ennek segítségével könnyedén elugrik a közeledő autó elől. Grahammal csak egy gond van: valószínűleg egyikünk sem fog a közeljövőben úgy kinézni, mint ő.

Bár ez első hallásra talán inkább megnyugtatóan hangzik, de a baleseti statisztikákat figyelembe véve nagy szüksége lenne az embereknek valamilyen beépített plusz védelemre, elvégre, ahogy a TAC vezérigazgatója elmondta:

"Az emberek túlélhetik, ha teljes erővel belefutnak a falba, de amikor járművek ütközéséről beszélünk, a sebesség gyorsabb, az erők nagyobbak és az esély a megmenekülésre sokkal kisebb."

A bizottság a modellt edukációs célokra szánta, hogy a szokásos balesetmegelőzési kampányokat emlékezetesebbé tegyék, pedig már a "Test" megalkotása előtt is igen intenzív reklámhadjáratokkal próbálták az ausztrál Viktória állam lakóit a biztonságosabb közlekedési szokásokra nevelni. A Monash Egyetem 1993-as felmérése szerint, amellyel a kampányok gyakorlati hatását vizsgálták, a Koncentrálj vagy Ölj program például nem hozott egyértelműen pozitív eredményt, vagyis a figyelemfelkeltésen kívül kevés hatása volt az ittas balesetek számának csökkentése tekintetében, de a televíziós hirdetések általában jó eséllyel értek el valamilyen fokú sikert és a hatásuk megmutatkozott a statisztikák alakulásában is.

A titok nyitja a balesetek következményeinek igen grafikus, és a valósághoz közeli megjelenítése lehet, bár legutóbbi reklámjukban például egészen egyszerű módon mutatják be, hogy miért érdemes inkább motorosdzsekit viselni kapucnis pulcsi helyett a kétkerekűvel való száguldás közben.

Ez a cikk eredetileg 2021.12.05-én jelent meg a Rakétán.

(Fotó: Transport Accident Commission)


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Egyáltalán nem a valóságot érzékeljük, csupán irányítottan hallucinálunk
Egyáltalán nem a valóságot érzékeljük, csupán irányítottan hallucinálunk
Azt rég tudjuk, hogy a valóságot nem közvetlen érzékeljük, hanem az érzékszerveink szűrőjén keresztül. Egy relatíve új elképzelés szerint azonban az utóbbi állítás sem igaz, valójában az érzékszerveink csak időnként mankót nyújtanak nekünk egy hatalmas álomban, egy végtelen hallucinációban, amit valóságnak nevezünk.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.