A 40 tonnás harckocsi hivatalos neve egyelőre nem ismert, de a rejtélyes tankokat álcahálókkal letakarva látták egy városi körzetben, valószínűleg egy tesztelőhely felé tartva, ami arra utal, hogy a fejlesztés motorikus része már meglehetősen előrehaladott állapotban van.
Ez az új harckocsi valószínűleg a Forward Armored Assault System (FAAS) alapjaira épült, és jelentős előrelépést jelenthet a kínai páncélozott járművek technológiájában, hasonlóan az orosz Armata platformhoz. Ha pedig tehát a folyamatban lévő tesztelésekre vonatkozó feltevések helytállóak, akkor a tömeggyártás is hamarosan megkezdődhet.
Az új harckocsi prototípusok valószínűleg a könnyű harckocsi kategóriába tartoznak, amint azt a keskeny lánctalpak és a sorozatgyártású Type 15 (ZTQ-15) harckocsi alkatrészeihez való hasonlóságok is jelzik – ez utóbbi 33-36 tonna súlyú, nagyjából a szovjetek T-64 harckocsijához hasonlít. Mindez illeszkedik is Kína legújabb páncélos trendjéhez, amely inkább a könnyebb alternatívák fejlesztését célozza az alapharckocsik, például a ZTZ-99 helyett.
Kína negyedik generációs harckocsijai így a hagyományos 60 tonnás tankokhoz képest teljesítménybeli és hatótávolsági előnyöket kínálnak. A hálózatközpontú hadviseléshez fejlesztett harckocsik ráadásul jobb kommunikációt és koordinációt tesznek lehetővé a csatatéren, míg a moduláris páncélzat a könnyű frissítést és a védelmi szint testreszabását segíti, a javított lopakodó képességek pedig csökkentik az ellenséges erők általi észlelés valószínűségét.
A képeken egy lehetséges aktív védelmi rendszer (APS) is felfedezhető, amely 360 fokos lefedettséget biztosít, beleértve tehát a jármű tetejét is, amely gyengepontként Ukrajnában a tankok végzetének bizonyult. A tank emellett robbanó reaktív páncélzatot (ERA), RPG-ellenes rácsokat is kapott, ami hővédő burkolatokkal egészül ki a lövegcsöveken a hőnyomok csökkentése érdekében.
A spekulációk szerint a képeken látható harckocsikból két változat létezhet: az egyik 105 mm-es, a másik pedig 125 mm-es löveggel van felszerelve. Úgy tűnik, hogy a tankokban elektromos segéderőegység is található a csendes működést és az autonóm vezetési képességeket támogatandó – ez utóbbi képességet pedig a fentebb említett LIDAR is segíti, mint bizonyos önvezető autók esetében.
A világ legtöbb szolgálatban lévő harckocsija harmadik generációs, de a hadviselés változó természete és a drónok, rakéták általi fenyegetés miatt nagyban folyik a negyedik generációs harckocsik fejlesztése, ezek közé tartozik az orosz T-14 Armata is, amelyben szintén akad mind APS, mind pedig pilóta nélküli torony.
A negyedik generációs harckocsik közé tartozik még a japán Type 10, amely esetében a mérnökök a mozgékonyságot, a moduláris páncélzatot és a kifinomult elektronikai rendszereket helyezték előtérbe. További ebbe a kategóriába tartozó harckocsik a dél-koreai K2 Black Panther, a török Altay, az amerikai AbramsX, a francia-német Main Ground Combat System (MGCS), az indiai Future Main Battle Tank (FMBT) és a brit Challenger 3.
Bai Mengchen katonai szakértő a CCTV-nek adott interjújában úgy nyilatkozott, hogy az aktív védelmi technológiák kiemelten fontosak a következő generációs harckocsikban. Az új kínai tank ennek megfelelően valószínűleg légvédelmi fegyverekkel is rendelkezik, hogy fokozza a kis sebességű rakétákkal és drónokkal szembeni védelmet. Mint az a Műszaki Tudományos és Technológiai Fejlesztési Stratégiával foglalkozó Nemzetközi Felső szintű Fórumon elhangzott a tankkal kapcsolatban:
“A harckocsi általános védelmi teljesítménye javult, ami 2,7-szeresére növeli a harctéri túlélési esélyeket.”
További funkciók közé tartozik az aktív elektronikus hadviselés rendszer és a mikrohullámú vagy másképp: X-sávos radarok, amelyek javítják a képességet, hogy a tank összehangolt csapásokat hajtson végre kooperációban különböző pilóta nélküli drónokkal és járművekkel.
A tank külsejére áttérve: a képek a prototípusokról hat futógörgős konfigurációt és keskeny lánctalpat mutatnak, ami alapján tehát tényleg egy könnyebb harckocsiról lehet szó, nem pedig egy hagyományos alapharckocsiról. A tankok moduláris borítása dinamikus védelmi egységeket és hátul kumulatív robbanás elleni rácsokat is tartalmazhat. A két első nyílás kétfős személyzetre utal, akik egy pilóta nélküli tornyot működtetnek, amelyet forgatható mozsárágyúk és több azonosítatlan szenzor is támogat. Ez a konfiguráció a PLZ-05B 155 mm-es önjáró löveg bizonyos specifikációira emlékeztet.
A pontos részletek tehát még nem ismertek, de harckocsi gyártásba kerülése idővel komoly stratégiai előnyt jelenthet a Népi Felszabadító Hadsereg számára, különösen, ha a harctéren egyéb modern eszközökkel, például a Type 19 8×8 gyalogsági harcjárművel együtt vetik be.
(Forrás: Army Recognition, Interesting Engineering)