Íme Kína eddig titkolt, negyedik generációs tankja

2024 / 05 / 31 / Felkai Ádám
Íme Kína eddig titkolt, negyedik generációs tankja
Kína új, negyedik generációs harckocsija nemrég a közösségi médiában tűnt fel kiszivárgott képeken.

A 40 tonnás harckocsi hivatalos neve egyelőre nem ismert, de a rejtélyes tankokat álcahálókkal letakarva látták egy városi körzetben, valószínűleg egy tesztelőhely felé tartva, ami arra utal, hogy a fejlesztés motorikus része már meglehetősen előrehaladott állapotban van.

Ez az új harckocsi valószínűleg a Forward Armored Assault System (FAAS) alapjaira épült, és jelentős előrelépést jelenthet a kínai páncélozott járművek technológiájában, hasonlóan az orosz Armata platformhoz. Ha pedig tehát a folyamatban lévő tesztelésekre vonatkozó feltevések helytállóak, akkor a tömeggyártás is hamarosan megkezdődhet.

Az új harckocsi prototípusok valószínűleg a könnyű harckocsi kategóriába tartoznak, amint azt a keskeny lánctalpak és a sorozatgyártású Type 15 (ZTQ-15) harckocsi alkatrészeihez való hasonlóságok is jelzik – ez utóbbi 33-36 tonna súlyú, nagyjából a szovjetek T-64 harckocsijához hasonlít. Mindez illeszkedik is Kína legújabb páncélos trendjéhez, amely inkább a könnyebb alternatívák fejlesztését célozza az alapharckocsik, például a ZTZ-99 helyett.

Kína negyedik generációs harckocsijai így a hagyományos 60 tonnás tankokhoz képest teljesítménybeli és hatótávolsági előnyöket kínálnak. A hálózatközpontú hadviseléshez fejlesztett harckocsik ráadásul jobb kommunikációt és koordinációt tesznek lehetővé a csatatéren, míg a moduláris páncélzat a könnyű frissítést és a védelmi szint testreszabását segíti, a javított lopakodó képességek pedig csökkentik az ellenséges erők általi észlelés valószínűségét.

A képeken egy lehetséges aktív védelmi rendszer (APS) is felfedezhető, amely 360 fokos lefedettséget biztosít, beleértve tehát a jármű tetejét is, amely gyengepontként Ukrajnában a tankok végzetének bizonyult. A tank emellett robbanó reaktív páncélzatot (ERA), RPG-ellenes rácsokat is kapott, ami hővédő burkolatokkal egészül ki a lövegcsöveken a hőnyomok csökkentése érdekében.

A spekulációk szerint a képeken látható harckocsikból két változat létezhet: az egyik 105 mm-es, a másik pedig 125 mm-es löveggel van felszerelve. Úgy tűnik, hogy a tankokban elektromos segéderőegység is található a csendes működést és az autonóm vezetési képességeket támogatandó – ez utóbbi képességet pedig a fentebb említett LIDAR is segíti, mint bizonyos önvezető autók esetében.

A világ legtöbb szolgálatban lévő harckocsija harmadik generációs, de a hadviselés változó természete és a drónok, rakéták általi fenyegetés miatt nagyban folyik a negyedik generációs harckocsik fejlesztése, ezek közé tartozik az orosz T-14 Armata is, amelyben szintén akad mind APS, mind pedig pilóta nélküli torony.

T–14 Armata, az orosz szupertank, amelyet arra terveztek, hogy megnyerje ezt a háborút Ukrajnában alapvetések kezdenek megdőlni haditechnikai értelemben, de milyen szerephez jut az újgenerációs orosz tank, melyet kifejezetten az ilyen konfliktusokra terveztek?

A negyedik generációs harckocsik közé tartozik még a japán Type 10, amely esetében a mérnökök a mozgékonyságot, a moduláris páncélzatot és a kifinomult elektronikai rendszereket helyezték előtérbe. További ebbe a kategóriába tartozó harckocsik a dél-koreai K2 Black Panther, a török Altay, az amerikai AbramsX, a francia-német Main Ground Combat System (MGCS), az indiai Future Main Battle Tank (FMBT) és a brit Challenger 3.

Bai Mengchen katonai szakértő a CCTV-nek adott interjújában úgy nyilatkozott, hogy az aktív védelmi technológiák kiemelten fontosak a következő generációs harckocsikban. Az új kínai tank ennek megfelelően valószínűleg légvédelmi fegyverekkel is rendelkezik, hogy fokozza a kis sebességű rakétákkal és drónokkal szembeni védelmet. Mint az a Műszaki Tudományos és Technológiai Fejlesztési Stratégiával foglalkozó Nemzetközi Felső szintű Fórumon elhangzott a tankkal kapcsolatban:

“A harckocsi általános védelmi teljesítménye javult, ami 2,7-szeresére növeli a harctéri túlélési esélyeket.”

További funkciók közé tartozik az aktív elektronikus hadviselés rendszer és a mikrohullámú vagy másképp: X-sávos radarok, amelyek javítják a képességet, hogy a tank összehangolt csapásokat hajtson végre kooperációban különböző pilóta nélküli drónokkal és járművekkel.

A tank külsejére áttérve: a képek a prototípusokról hat futógörgős konfigurációt és keskeny lánctalpat mutatnak, ami alapján tehát tényleg egy könnyebb harckocsiról lehet szó, nem pedig egy hagyományos alapharckocsiról. A tankok moduláris borítása dinamikus védelmi egységeket és hátul kumulatív robbanás elleni rácsokat is tartalmazhat. A két első nyílás kétfős személyzetre utal, akik egy pilóta nélküli tornyot működtetnek, amelyet forgatható mozsárágyúk és több azonosítatlan szenzor is támogat. Ez a konfiguráció a PLZ-05B 155 mm-es önjáró löveg bizonyos specifikációira emlékeztet.

A pontos részletek tehát még nem ismertek, de harckocsi gyártásba kerülése idővel komoly stratégiai előnyt jelenthet a Népi Felszabadító Hadsereg számára, különösen, ha a harctéren egyéb modern eszközökkel, például a Type 19 8×8 gyalogsági harcjárművel együtt vetik be.

(Forrás: Army Recognition, Interesting Engineering)


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.