India miniszterelnöke nemrégen jelentette be az ISRO (Indiai Űrkutatási Szervezet) ambiciózus terveit a leendő űrprogramok terén: eszerint először saját űrállomást építenek és nem sokkal később emberes holdraszállást valósítanak meg 2040-re, valamint vénuszi és marsi missziókat is indítanak hamarosan.
A legközelebbi projekt azonban az emberes küldetésekkel kapcsolatos: a Gaganyaan programban indiai legénységet küldenek Föld körüli pályára.
Ennek első fázisában, 2024-ben tesztútra indulnak az űrhajósok a Launch Vehicle Mark-3 rakétával, amit az ISRO fejlesztett részben a műholdak űrbe juttatására, részben az Indiai Emberes Űrrepülési Program elősegítésére. A rendszer egyik fontos elemét, az űrhajósok kabinját, azaz a Gaganyaan modult, amiben utaznak és a hozzátartozó rendszert október 21-én tesztelték a TV-D1 próba során. A teszt lényege az volt, hogy demonstrálják a vészhelyzetben menekülési útvonalat biztosító CM-CES (crew modul-crew escape system) megfelelő működését és a teszt sikeres volt: az egység időben lecsatlakozott a rakétáról és a legénységi modul ejtőernyők segítségével gond nélkül földet ért, pontosabban az óceánban landolt a kijelölt helyszínen.
A TV-D1 keretében használt modul a leendő kabinnak a leegyszerűsített változata volt: ugyanakkora méretű és súlyú, de belső tere nem volt nyomás alá helyezve, mivel utasok most még nem foglaltak benne helyet. Rakétának szintén nem a Gaganyaan misszió során alkalmazni kívánt LVM-3-at, hanem egy tesztverziót használtak, amelyről 12 kilométeres magasságban csatlakozott le a modul, majd a CM és a CES is elvált egymástól.
A Gaganyaan misszió során egy három fős legénység indul majd három napos útra 400 kilométeres magasságba, hogy bizonyítsák az ISRO által kivitelezett emberes űrutazás működőképességét. Az űrhajósokat a Bengaluruban található központban képzik ki, ahol a szokásos tréningek mellett a jóga is a gyakorlat részét képezi.
(Fotó: ISRO)
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR