Indul az első rendszeresen közlekedő önvezető buszflotta

2023 / 04 / 11 / Bobák Zsófia
Indul az első rendszeresen közlekedő önvezető buszflotta
Skóciában hetente tízezer utast szállítanak az autonóm buszok, amelyeken lesz ugyan sofőr, de nem ő vezeti a járművet.

A Stagecoach cég az Egyesült Királyság CAVForth projektjének keretében májusban elindítja azt a buszjáratot, amely teljesen autonóm módon közlekedik majd és önállóan szállítja az utasokat Kelet-Skócia területén egy 22,5 kilométeres útszakaszon. A flotta öt Alexander Dennis Enviro200AV buszból áll majd, amelyek pontos menetrend szerint indulnak és a világ egyik leghosszabb függőhídján, az Edinburgh melletti Forth Road hídon is keresztülvezet az útjuk.

A buszok természetesen előre kijelölt útvonalon haladnak, maximálisan 80 km/h-ás sebességgel és a biztonság kedvéért egy sofőr is tartózkodik a járművökön, aki szükség esetén átveheti a kormányt, valamint egy másik személyzeti tag a jegyek ellenőrzését és az utasok kisegítését végzi. A járatok indítását négy éves előkészítési fázis előzte meg, amelynek során felmérték az önvezető buszok működtetésének technológiai megvalósíthatóságát, biztonságosságát és tesztelték is a járműveket menet közben. A járatok hivatalosan május 15-én indulnak.

A Guardian beszámolója szerint a Stagecoach projektje az első a világon, amely teljes méretű, teljes flottával rendszeresen közlekedő autonóm buszjáratokat biztosít az utasok számára, de a mostani még csak egy előzetes periódust képvisel, mivel a biztonsági sofőr jelenléte egyelőre elengedhetetlen a járművökön. Az utastérben tartózkodó második személyzeti tag szerepe elsősorban az lesz, hogy felkészítse az embereket arra a jövőbeli fázisra, ami feltehetően hamarosan követi majd a pilot időszakot és aminek során már nem kell senkinek a vezetőülésben ülnie és az önvezető busz berendezéseit figyelnie.

Más országokban is megkezdődött már az önvezető buszok tesztelése, a spanyolországi Málaga városában például már 2021-ben kipróbálták a 60 ember szállítására alkalmas autonóm buszt, ami a kikötő és a belváros között teljesített szolgálatot és naponta hatszor indult útra. Ez volt az első ilyen jellegű projekt Európában, de a spanyol teszt még csak egyetlen járművel zajlott.

(Fotó: Stagecoach)


Az önvezető technológia nagy áttörését nem az önvezető taxik hozzák el
Az önvezető technológia nagy áttörését nem az önvezető taxik hozzák el
Az önvezető technológia egyik jelentős szerepkörét a szállítmányozás jelentheti, az önvezető kamionok ugyanis sok problémára nyújthatnak valódi megoldást. Az autonóm módon közlekedő járművek azonban nem csak az autópályákon, hanem zsúfolt városi környezetben is megjelennek többek között az önvezető taxiknak köszönhetően. Hogyan reagálnak majd az emberek az önvezető járművek jelenlétére az utakon, milyen a társadalmi megítélése ennek a speciális technológiának? Dr. Prónay Szabolcs egyetemi docens és Halmos Gyula, a Bosch csoport mérnöke podcastban beszélt a technológiával kapcsolatos kérdésekről.
Félkerekű, önegyensúlyozó vonatok és autók – a giroszkópos járművek őrült története: 1. rész
Félkerekű, önegyensúlyozó vonatok és autók – a giroszkópos járművek őrült története: 1. rész
Azt hihetnénk, hogy az önegyensúlyozó járművek olyan technológia, amelytől még távol vagyunk. Pedig ilyen járműveket már a huszadik század elején is fejlesztettek méghozzá sikerrel – akár olyan hatalmas tömegű eszközöket is “félkerékre” pakoltak, mint a vonat. Ám ha így tombolt a giroszkóp-őrület, hova tűntek ezek a járművek?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.