A Stagecoach cég az Egyesült Királyság CAVForth projektjének keretében májusban elindítja azt a buszjáratot, amely teljesen autonóm módon közlekedik majd és önállóan szállítja az utasokat Kelet-Skócia területén egy 22,5 kilométeres útszakaszon. A flotta öt Alexander Dennis Enviro200AV buszból áll majd, amelyek pontos menetrend szerint indulnak és a világ egyik leghosszabb függőhídján, az Edinburgh melletti Forth Road hídon is keresztülvezet az útjuk.
A buszok természetesen előre kijelölt útvonalon haladnak, maximálisan 80 km/h-ás sebességgel és a biztonság kedvéért egy sofőr is tartózkodik a járművökön, aki szükség esetén átveheti a kormányt, valamint egy másik személyzeti tag a jegyek ellenőrzését és az utasok kisegítését végzi. A járatok indítását négy éves előkészítési fázis előzte meg, amelynek során felmérték az önvezető buszok működtetésének technológiai megvalósíthatóságát, biztonságosságát és tesztelték is a járműveket menet közben. A járatok hivatalosan május 15-én indulnak.
A Guardian beszámolója szerint a Stagecoach projektje az első a világon, amely teljes méretű, teljes flottával rendszeresen közlekedő autonóm buszjáratokat biztosít az utasok számára, de a mostani még csak egy előzetes periódust képvisel, mivel a biztonsági sofőr jelenléte egyelőre elengedhetetlen a járművökön. Az utastérben tartózkodó második személyzeti tag szerepe elsősorban az lesz, hogy felkészítse az embereket arra a jövőbeli fázisra, ami feltehetően hamarosan követi majd a pilot időszakot és aminek során már nem kell senkinek a vezetőülésben ülnie és az önvezető busz berendezéseit figyelnie.
Más országokban is megkezdődött már az önvezető buszok tesztelése, a spanyolországi Málaga városában például már 2021-ben kipróbálták a 60 ember szállítására alkalmas autonóm buszt, ami a kikötő és a belváros között teljesített szolgálatot és naponta hatszor indult útra. Ez volt az első ilyen jellegű projekt Európában, de a spanyol teszt még csak egyetlen járművel zajlott.
(Fotó: Stagecoach)