Halott űreszközt talált a NASA szondája a Marson

2024 / 05 / 24 / Bobák Zsófia
Halott űreszközt talált a NASA szondája a Marson
Az InSight szonda másfél éve küldte el utolsó képét, mielőtt végleg kifogyott volna az energiából. A Marson végső nyughelyre lelt űreszköz azonban még most is segít a tudományos munkákban.

A NASA Mars Reconnaissance Orbiter keringőegysége az ügynökség egyik veterán segítőtársa, amely 2005-ben indult küldetésére a Földről és 2006 óta végzi tudományos munkáját a bolygó körül körözve. A szonda fő feladata, hogy víz után kutasson a Mars felszínét figyelve és a bolygó éghajlatát monitorozza, valamint, hogy a jövőbeli missziók számára ideális leszállóhelyeket azonosítson. Az űreszköz lassan két évtizede tartó missziója jócskán túlszárnyalta az eredeti elképzeléseket az élettartama hosszával kapcsolatban, de a szonda még mindig hasznos munkát végez és időnként nem várt módon is hozzájárul az adatgyűjtésekhez.

A szonda ebben a tekintetben hasonlít az InSight leszállóegységhez, amelyet szintén a NASA küldött a Marsra a szeizmikus tevékenységek feltérképezésére 2018-ban és az MRO-hoz hasonlóan a terveket túlteljesítve működött éveken át, dupla annyi ideig szolgálva az ügynökséget, mint korábban gondolták. Az InSight számos adattal gazdagította a Marsról szóló tudást és több mint 1300 marsrengésről, vagyis szeizmikus tevékenységről gyűjtött információkat és végzett méréseket. A szonda vesztét végül a vörös bolygó pora okozta, ami olyannyira belepte az energiát biztosító napelemeit, hogy az üzemelése egyre nehézkesebbé vált, így 2022-ben már minden erőfeszítés ellenére sem sikerült jelentős változást elérni az állapotában. Az InSight 2022 decemberében köszönt el és utoljára még képet küldött az előtte elterülő marsi tájról.

A szonda azonban még halála után is segít a tudományos munkákban.

A NASA bejelentése szerint az MRO keringőegység májusban rátalált az InSightra és képet készített az örökre leparkoló űreszközről, amit lassan belep a por. A szondának nem voltak olyan eszközei, amelyekkel megoldható lett volna akár a napelemek, akár más berendezések megtisztítása, ezért a NASA mérnökei még 2022-ben más módszerekkel próbálták megszabadítani a kosztól, többek között még több port lapátoltak rá a robotkarral, abban bízva, hogy a nagyobb szemcsék lesodorják a finomabb réteget, de a metódus nem volt elég eredményes. Mivel a napelemek kimerülése után az InSight nem tud mozdulni többé, ezért most már ilyen akciókra sincs lehetőség és a por folytonosan gyűlik a tetején. A kutatók számára viszont a szonda balsorsa előnnyé is válhat, az űreszközt beborító szemcseréteg megfigyelésével és a folyamat vizsgálatával ugyanis bepillantást nyerhetnek a Mars felszínén zajló eseményekbe és bizonyos jelenségek kormeghatározásában is segíthet az így kapott információ.

A Marson (a felszínen) jelenleg három űreszköz, pontosabban rover tevékenykedik aktívan, a Curiosity, a Csuzsung és a Perseverance, emellett készül a sokat késlekedő ExoMars missziós Rosalind Franklin marsjáró is, aminek indítását jelenleg 2028-ra tervezik.

(Fotó: NASA)

Elbúcsúzott az InSight, a NASA marsrengésmérő egysége A NASA két, egymást követő, sikertelen kommunikációs kísérlet után döntött úgy, hogy hivatalosan is befejezettnek tekinti az Insight küldetését.