"Nem nagyon látunk ki a szélvédőn" - így jellemezte három hónappal ezelőtt a helyzetet Tim Cook, az Apple vezérigazgatója, amikor a szokásos negyedéves jelentésük végén azt mondta, hogy nem meri megjósolni, hogy június végéig hogyan fog alakulni a vállalat pénzügyi teljesítménye. Az óvatossága alaptalan volt: az elemzők 52 millárd dolláros árbevételre számítottak, ehhez képest majdnem 60 millárd dollár folyt be Cupertinóba, illetve oda, ahol épp az Apple pénzügyi osztálya a legszerencsésebbnek tartja. Ugyan az iPhone eladások szokás szerint a bevételek majdnem felét hozzák, de a Mac számítógépek és az iPadek lényegesen nagyobbat nőttek, ahogy a szolgáltatásokból, például az iCloud tárhelyekből vagy Apple Musicból származó bevétel is.
Az, hogy az Amazonnak jól megy, nem meglepő. De hogy ennyire?
Valószínűleg Jeff Bezosnak kevesebbet kellett készülnie a pénzügyi jelentésükről feltett kérdésekre, mint a monopólium-vádakkal kapcsolatosakra: 40%-kal csináltak több pénzt, mint tavaly ilyenkor. Míg Tim Cook a bizonytalansággal hűtötte a kedélyeket korábban, addig Bezos azt emelte ki, hogy négymilliárd dollárt különítenek el a COVID-dal kapcsolatos kiadásokra, hiszen a raktárakban, logisztikai központokban dolgozó kollégáik munkakörülményei miatt folyamatosan érték őket vádak. Végül így is profitot dupláztak. De nem csak a weben rendelt pelenkák és élelmiszerek termeltek jól: az Amazon felhőtechnológiával foglalkozó üzletága, az Amazon Web Services is szárnyalt, hiszen olyan digitális szolgáltatásoknak adják a gerincét, mint például a videó platformok, amelyek a járvány miatt a megszokottnál is népszerűbbek voltak.
A Facebooknál is örülhetnek, bojkott ide vagy oda, az eredményeik stabilak. A The Verge kiemeli, hogy a kék app felhasználóinak a száma 12 százalékot emelkedett tavalyhoz képest, míg a teljes app-család (Instával és WhatsAppal kiegészítve) 14 százalékkal nőtt. Ezzel összhangban a hirdetési bevételek is emelkedtek, amiért Zuckerberg a náluk hirdető kisvállalatoknak mondott köszönetet. Ez a politikusok szemében nyilván plusz pont kéne legyen, míg a céget bojkottáló nagyvállalatok irányába nehezen félreérthető üzenet.
A Google története során először számolt be arról, hogy az előző évhez képest csökkent az árbevétele. A felhő üzletáguk és a YouTube növekedtek, ám a keresőhirdetések árbevétele esett - így körülbelül két százalékkal vannak a tavalyi számok alatt. De míg ezek a változások kicsik és valószínűleg ideiglenesek, egy keleti tech óriásnak igazán fájhat a feje: az okostelefonok történetében először nem a Samsung vagy az Apple vezetik az eladásokat. A Canalys jelentése szerint bojkott és fenyegetőzés ide vagy oda, a Huawei lett a világ legnépszerűbb telefonmárkája a második negyedévben. A győzelem amúgy nem növekedés eredménye, ahogy a TechCrunch is kiemeli: a kínaiak eladásai csak 5%-ot csökkentek, míg a koreaiaké 30-at. Meglátjuk, hogy ezek a változások mennyire lesznek állandóak a szintén bizonytalannak és izgalmasnak ígérkező ősz beköszöntével.
(Fotó: Pixabay, Amazon)