Izrael léghajóval erősít a légvédelmén

2021 / 11 / 05 / Felkai Ádám
Izrael léghajóval erősít a légvédelmén
A módszer aránylag régi, de jól bevált: kiterjedt radarrendszert szereltek a léghajóra emlékeztető platformra, ami így hatékony, de olcsón működtethető.

A High Availability Aerostat System (HAAS) néven emlegetett rendszerről túl sok specifikációt nem árultak el, de annyit tudni lehet, hogy kifejezetten nagy eszközről beszélünk – ez a lenti videón is jól látszik. Az Izraeli Légierő által működtetett eszköz a nyilatkozatok alapján egyike a legnagyobb hasonló rendszereknek. A High Availability Aerostat System (HAAS) roppant egyszerűen működik: a személyzetet nem igénylő léghajót, a Sky Dew-t kötélzettel rögzítik a talajhoz, és a rajta elhelyezett radarrendszer képes érzékelni bármiféle, a légtérben megjelenő fenyegetést legyen szó robotrepülőről, rakétáról vagy esetleg drónról. Emellett természetesen ellenséges vadászokat is tud észlelni.

A rendszert az izraeli védelmi minisztérium fejlesztette két vállalat segítségével: az Israel Aerospace Industries egy izraeli állami vállalat, míg a TCOM egy amerikai gyártó, ez utóbbiak fejlesztették a Sky Dew-t. A rendszert az Izraeli Légierő (IAF) üzemelteti majd. A rendszer a nagy magasságban végzett megfigyeléssel az eddigi, földi telepítésű izraeli radarrendszereket egészíti majd ki – így a Vaskupolát erősíti majd.

Az Izraelt őrző Vaskupola és a Hamász egyszerű trükkje, amivel rést üthet rajta Mennyire hatékony és hogyan működik a Vaskupola, valamint a Hamász miként veszi fel ellene a harcot – cikkünkben ezekre a kérdésekre válaszolunk.

A HAAS rendszer előnye, hogy képes hosszabb ideig folyamatosan a magasban tartózkodni (a hasonló rendszerek esetén ez az idő 20 nap is lehet) a legkülönbözőbb időjárási körülmények között, ráadásul az egész minimális karbantartást igényel majd, ha teljesen működőképes lesz – mindennek köszönhetően a rendszer egy elég költséghatékony légi megfigyelést tesz lehetővé. A The Aviationist cikke alapján a rendszer pedig túl is jutott az utolsó teszten, és hamarosan bevetésre kerül az ország északi részén egy természetesen meg nem nevezett helyszínen.

A fejlesztésben részt vevő Israel Aerospace Industries vezérigazgatója, Boaz Levy szerint a magasba helyezett szenzorrendszer szignifikáns technológiai és műveleti előnyt jelent a fenyegetések precíz és korai észlelésében.

Hasonló kémballonok egyébként már az évszázad kezdete óta működnek, és ezek azokat az érkező fenyegetéseket érzékelik, melyek a hagyományos, földi telepítésű radarok számára láthatatlanok, mert túlságosan alacsonyan repülnek. Ezen rendszerek előnye elsősorban a már említett költséghatékonyság: nem kell hozzájuk személyzet, napokig hozzájuk sem kell nyúlni, valalmint a repülés üzemanyagot sem igényel a kémrepülőkkel és egyéb, hagyományosabb eszközökkel ellentétben.

Afganisztán és Irak területén például 2003-ban kezdett működni a PTDS (Persistent Threat Detection System), melyet a Lockheed Martin fejlesztett az amerikai hadseregnek. De az előbbinél nagyobb ballonokból áll a TARS (Tethered Aerostat Radar System), amely az USA-mexikói határon található.

További cikkek a témában:

Egy amerikai romboló radar nélkül, drónok segítségével találta el a célt – ez még a kínai fegyverrendszerek ellen is jól jöhet Ez azért jelentős dolog, mert a hadihajó jóval a radarjának a hatósugarán túl, passzív szenzorokból érkező információk összegzésének segítségével volt erre képes. Minderre a kínai haditengerészeti fejlesztések jellege miatt is szükség van az amerikaiak szerint.

Az USA vadászgépei a Föld mágneses mezőjének a segítségével navigálhatnának Így az sem jelentene problémát, ha az ellenség megsemmisítené az ország GPS-műholdjait egy háborúban.

Hamarosan teszteli Oroszország az új interkontinentális rakétáját, a Satan 2-t Ha a tesztsorozat sikeresen zárul, 2022-től rendszeresíthetik ezt az új fegyvert, melyet úgy fejlesztettek, hogy a légvédelmi rendszerek se jelentsenek akadályt a számára.


"Mint egy párásító kerekekkel" - a Kawasaki bemutatta hidrogénhajtású motorját
A motorkerékpár nagyon alacsony kibocsátású, nagyrészt csak víz keletkezik a használata közben.
Naponta kétszer indulhat útra a szuperszonikus rakétameghajtású repülőgép
Naponta kétszer indulhat útra a szuperszonikus rakétameghajtású repülőgép
Megkapta az engedélyt a szuperszonikus repülésre az Mk-II Aurora.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.