Amint arról az ITM beszámolt, a drónokra vonatkozó általános uniós szabályozások 2019 nyarától érvényesek, alkalmazásuk pedig 2020 júliusában indult volna, csakhogy a koronavírus-járvány keresztülhúzta a számításokat, így a határidőt kitolták 2020 végéig. Az egyes részletszabályok megalkotása továbbra is a tagállamok feladatkörébe tartozik, az ITM javaslata ennek értelmében az új, magyarországi drónszabályozás törvényi szintű elemeit tartalmazza.
A tervezet megteremti a biztonságos üzemeléshez, a drónok rugalmas és innovatív felhasználásához szükséges kereteket.
A törvényjavaslatban szerepel például, hogy a légiközlekedési hatóság nyilvántartásba veszi majd a drónokat, a pilóta nélküli légijármű-rendszereket, valamint azok üzemeltetőit, melynek értelmében a magyar légtér használatát kizárólag a nyilvántartásban feltüntetett járműveknek engedélyezik.
Az új előírásokkal együtt bevezetik a pilóta nélküli játék légijármű fogalmát a százhúsz grammnál könnyebb, a kezelőtől maximum száz méterre eltávolodni képes drónokra, melyek mentesülnek majd a nyilvántartásba-vételi kötelezettség alól. A naprakész légtér-információkkal szolgáló, a drónok használóit a korlátozásokról is tájékoztató alkalmazás használatától csak néhány kivételes esetben lehet eltérni.
A szabályozás fokozottan védi továbbá a magánélet és az otthon nyugalmának tiszteletben tartásához fűződő alapvető jogokat is.
A javasolt rendelkezések értelmében lakott terület felett kizárólag eseti légtérben röptethetők a pilóta nélküli légijárművek, míg a játékdrónok mentesülnek eme követelmény betartása alól. Az eseti légtér legfeljebb hét napra szóló kijelölését a jövőben is a katonai légügyi hatóságnál lehet kérelmezni, ennek hiányában a lakott területen belüli drónozás közlekedési szabálysértésnek minősül. A családi élet háborítatlansága érdekében magánlaksértés miatt felelősségre vonható, aki kamerával felszerelt légijárművével az érintettek hozzájárulása nélkül más lakásáról vagy az ott tartózkodókról felvételt készít.
(Fotó: Unsplash/Miguel_Angel_Hernández)