„Javíthatatlan” kár keletkezett a James Webb teleszkópban a meteorbecsapódás miatt

2022 / 07 / 20 / Felkai Ádám
Az új jelentés szerint a meteorbecsapódás javíthatatlan módon károsította a teleszkóp tükrét.

Az űr tele van kisebb-nagyobb, gyorsan mozgó tárgyakkal, így nem csoda, hogy bármit küldünk fel, ezen technikai eszközök ütközni fognak valamivel. Mióta tavaly december 25-én fellőtték a James Webb Űrteleszkópot (JWST), azóta ezt az eszközt is legalább 19 kisebb „űrkavics” találta el – ezek közül egy azonban maradandó kárt okozott a teleszkóp tükrében. Erről, a május 23-a és május 25-e közötti ütközésről korábban mi is írtunk (lenti cikk), és már akkor tudni lehetett, hogy a főtükör C3 szegmensét érte a találat:

A James Webb űrteleszkópba mikrometeoroidok csapódtak és nyomot is hagytak rajta A teleszkóp építése során felkészültek a mérnökök a tükrök apró mikrometeoroidokkal való találkozására, de az ütközéseket kivédeni nem tudják.

Mostanra azonban elkészült az állapotjelentés, amely még nem esett át a tudományos lektoráláson, de a NASA és az ESA több mint 200 tudósa dolgozott rajta – számol be róla a Live Science. Ebből a beszámolóból pedig immár kiderül az is, hogy mekkora kár érte a hihetetlenül drága távcsövet:

Forrás: NASA, ESA

A fenti kép jobb alsó sarkában lévő C3 tükörben az ütközési hely egyetlen fényes fehér horpadásként jelenik meg, amely jól észrevehető a tükör arany felületén. A beszámoló szerint ez a horpadás tehát „javíthatatlan” (uncorrectable), de csak a tükör egy piciny részét érinti, amelynek egyébként úgy tűnik, hogy a teleszkóp teljesítményére sincsen hatása, mivel a teleszkóp teljesítménye majd' minden szempontból meghaladja a várakozásokat – a JWST által készített első képekről itt írtunk.

A mikrometeoroidokként emlegetett apró kőzetek ismert veszélyt jelentenek a Föld-közeli pályán keringő űrhajókra. Az Egyesült Államok Űrfelügyeleti Hálózata (Space Surveillance Network) több mint 23 ezer, egy softball (ez a baseball labdánál kicsit nagyobb) méreténél nagyobb orbitális törmeléket tart nyilván – azonban a közelben található, ennél kisebb űrdarabok millióit szinte lehetetlen megfigyelni. A NASA, valamint a többi űrügynökség így inkább felkészül az elkerülhetetlenre, tehát hogy az eszközt biztosan eltalálja valami apróbb objektum. Mint a fenti cikkünkben írtuk, ezzel kapcsolatos teszteket a JWST-én is végeztek a kilövés előtt.

Eddig egyébként hat mikrometeoroid hagyott észrevehető „deformációt” a JWST tükrein, ami a távcső felbocsátása óta tehát havonta körülbelül egy észrevehető becsapódást jelent. Arra viszont nem számítottak, hogy a C3 tükröt egy nagyobb objeltum találja majd el, amely ilyen mértékű horpadást hagy hátra – ez az objektum ugyanis nagyobb volt annál, mint amire a kutatók felkészültek. A továbbiakban tehát arra koncentrálnak, hogy az ehhez hasonló, nagyobb objektumokkal történő ütközés milyen hatással lesz majd a JWST-re. A C3 tükröt ért károsodástól független nem árt hangsúlyozni, hogy a teleszkóp tehát továbbra is hibátlanul működik.

Finnország leggyorsabb személyliftje egy radioaktívhulladék-tárolóba vezet
Épül az Onkalo radioaktívhulladék-tároló, ahol legalább százezer évig pihennek a kiégett fűtőelemek.