A Cincinnati Egyetem kutatói azzal kísérleteznek, hogy több módon is átalakíthassák az üvegházhatású gázokat üzemanyaggá, és így a Földön csökkenthetnék ezek mennyiségét a légkörben, a Marson pedig „benzinkutakat” lehetne felépíteni, ami azért lenne jó, mert csak fele annyi üzemanyagra lenne szüksége az odatartó űrhajóknak. A kutatók már ki is próbáltak egy olyan reaktort, amely a szén-dioxidot metánná alakítja. Az eljárás alapja a Sabatier folyamat, amelyet az azt kidolgozó Paul Sabatier francia kémikusról neveztek el. A Sabatier reakció során nikkel katalizátor jelenlétében a hidrogén és szén-dioxid magas hőmérsékleten és nyomáson metánná és vízzé alakítható.
Ezt a folyamatot egyébként a Nemzetközi Űrállomás létfenntartó rendszerében is alkalmazzák – az űrhajósok által kilélegzett szén-dioxidot alakítják például át rakéta-hajtóanyaggá. Ennél nagyobb volumenben pedig a folyamat nagyon jól jönne a Marson, mivel így csak az odaútra kellene az űrhajónak üzemanyagot vinnie magával, a visszaútra a szükséges mennyiséget megtermelhetnék helyben a Mars szén-dioxidban dús légköréből. Mint a kutatók elmondták, így lényegében kialakítható lenne egy "benzinkút" a Marson, amely a szén-dioxidot alakítaná a rakéták hajtóanyagaként felhasználható metánná.
A kutatók a cél elérése érdekében jelenleg több katalizátort is kipróbálnák, például grafén kvantumrácsokat, tehát nanométeres vastagságú szénrétegeket, amelyek fokozhatják a metánkibocsátást. A Földön a folyamat segíthet a klímaváltozás hatásainak az enyhítésében, miközben ráadásul melléktermékként üzemanyag állítható elő. Mint azt a vezető tudós, Jingjie Wu, aki a tanítványaival dolgozik a módszeren, elmondta: az eljárás már most 100-szor produktívabb, mint 10 éve volt, és az elkövetkező évtizedben mindez csak egyre gyorsabban fog javulni, és egyre több startup fogja majd kereskedelmileg is alkalmazni ezt.
A különböző katalizátorokkal azonban nem csak metán állítható elő, de például etilén is, amelyet sokan a világ legfontosabb vegyi anyagának tartanak, melyet műanyagok, gumik, szintetikus ruhák előállításánál, valamint számtalan más területen is hasznosítanak. A folyamat ráadásul összekapcsolható a megújuló energiaforrásokkal, és így a megtermelt energia ezekben a vegyi anyagokban tárolható lenne. Jelenleg ugyanis a megújulókból nyert, fel nem használt energia egyszerűen elvész. A skálázható folyamatot pedig akár erőműveknél is bevethetnék, ahol rengeteg szén-dioxid termelődik, és így az átalakításra már rögtön sor is kerülhetne.
(Kép: Flickr/driver Photographer)
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR