Jó nagy pofont kapott a hidrogénvonatok jövője

2023 / 08 / 08 / Felkai Ádám
Jó nagy pofont kapott a hidrogénvonatok jövője
A német tömegközlekedési vállalat, amely tavaly mutatta be a világon az első, kizárólag hidrogént használó vasútvonalat, immár az akkumulátoros-elektromos modellekben látja a jövőt.

A német, állami tulajdonban lévő tömegközlekedési vállalat, az LNVG tavaly mutatta be a világon az első, kizárólag hidrogénnel üzemelő vasútvonalat, ám most úgy döntött, felhagy a hidrogénvonatok további bevezetésével. Az Alstom Coradia iLint hidrogénvonatokat tesztelték és üzemeltették is egy darabig, de az alsó-szászországi kormány most azt tervezi, hogy a megmaradt dízelvonatokat 2037-ig 102 akkumulátoros-elektromos és 27 hagyományos elektromos (tehát beépített akkumulátor nélküli) modellre cseréli le, melyek 2029-ben kezdik meg működésüket bizonyos vonalakon.

Az LNVG döntése az alternatív meghajtással kapcsolatos piackutatás eredménye, beleértve a hidrogén- és akkumulátor-technológiákat is, amelyek alapján az akkumulátoros-elektromos vonatok gazdaságosabban üzemeltethetőek. Németország Gazdasági, Közlekedési, Építésügyi és Digitalizálási Minisztériuma hangsúlyozta az akkumulátoros szerelvények költséghatékonyságát és a meglévő infrastruktúrákkal, például felsővezetékekkel vagy töltőállomásokkal való kompatibilitását.

Az állami tulajdonú tömegközlekedési vállalat, az LNVG a világ első, kizárólag hidrogént használó vasútvonalának tavalyi bevezetésével került legutóbb a hírekbe. A valóban forradalmi lépés mögött egy több mint 93 millió eurós beruházás húzódott meg, ami 14 hidrogénüzemanyagcellás szerelvény beszerzésére volt elegendő – ezek 2022 augusztusában kezdtek üzemelni a Cuxhaven és Buxtehude közötti vonalon. A fenti összeghez a szövetségi kormány további 8,4 millió euróval járult hozzá – ebből 4,3 millió eurót a Linde vállalat által Bremervörde városában épített, a világ első H2-es vasúti töltőállomására költötték – számol be róla a mostani hír kapcsán a Hidrogen Insight.

Mint arról korábban mi is beszámoltunk, két Alstom Coradia iLint hidrogénvonatot már 2018 óta teszteltek a Cuxhaven és Buxtehude közötti vonalon – akkor ezek voltak az első olyan H2 vonatok, amelyeket ténylegesen kereskedelmi forgalomba helyeztek.

Egy teljes flottányi hidrogénvonat váltja fel a dízelüzemű járműveket Németországban A Coradia iLint vonatok egy tankolással 1000 kilométert tudnak megtenni, ezzel a flotta évente 1,6 millió liter dízelt spórol meg.

A fentiek miatt tekinthető némileg váratlannak az LNVG mostani döntése. Hiába ugyanis a kezdeti lelkesedés a hidrogénvonatok iránt, a vállalat immár arra a következtetésre jutott, hogy az akkumulátoros-elektromos modellek költséghatékonyabb megoldást jelentenek. Ez azt is jelenti, hogy a hidrogénvonatok tiszavirág életű története ebben a régióban lezárult. Kiderült az is, hogy a döntés hátterében egy átfogó piackutatás áll, amely különböző alternatív hajtástechnológiákat hasonlított össze, beleértve a hidrogénre, valamint az akkumulátorra alapuló megoldásokat is.

A fókusz eltolódása az akkumulátoros-elektromos vonatok irányába illeszkedik az alsó-szászországi kormány tágabb közlekedési céljaihoz is. Az LNVG szándéka, hogy 2037-ig fokozatosan kivonja a dízelvonatokat, hogy 102 akkumulátoros-elektromos modellel helyettesítse azokat. Ezek az akkumulátoros-elektromos vonatok a tervek szerint 2029-ben kezdik meg működésüket meghatározott vonalakon, fokozatosan kiterjesztve a teljes LNVG hálózatra. A döntés alapján további 27 nem akkumulátoros, tehát "hagyományos" elektromos vonat beszerzésére is sor fog kerülni – ezek a teljesen villamosított Osnabrück – Oldenburg vonalon fognak közlekedni.

Az állam Gazdasági, Közlekedési, Építési és Digitalizálási Minisztériuma hozzáteszi azt is, hogy az akkumulátoros szerelvények elektromos felsővezetékekről (azaz felsővezeték-rendszerekről) is táplálhatók, vagy az úgynevezett "töltőszigeteken" tölthetők – ez utóbbi megoldásnak köszönhetően működhetnek anélkül, hogy állandó érintkezésbe kerülnének a felsővezetékekkel. Mint azt a közlemény állítja:

“Az új akkumulátoros beszerzés alapja az alternatív hajtások piackutatása, amelyet az LNVG végzett. Különösen a hidrogénhajtású és akkumulátoros vonatokat vették figyelembe. Eredmény: az akkumulátoros szerelvények üzemeltetése olcsóbb.”

Az akkumulátoros-elektromos szerelvények 2029-ben kezdenék meg működésüket a két Heidekreuz vonalon, és onnan indulnának el, amíg az LVNG teljes hálózata dízelmentes nem lesz.

Érdemes felidézni, hogy tavaly augusztusban, amikor az EVB közlekedési vállalat által üzemeltetett új hidrogénvonat-vonal üzembe állt, Stephan Weil, Alsó-Szászország miniszter-elnöke így nyilatkozott:

“Ez a projekt világszerte példakép, kiváló példa a sikeres átállásra Alsó-Szászországban. A megújuló energiák országaként ezzel mérföldkövet állítunk a közlekedési szektor klímasemlegessé tétele felé vezető úton.”

Igaz, hogy az LNVG azonban már akkor is némileg óvatosabban fogalmazott:

“A nem villamosított útvonalhálózatok körülményeitől függően az LNVG eldönti, hogy hidrogén- vagy akkumulátoros vonatokat használ-e majd ott.”

Mint most tehát kiderült, Alsó-Szászországban legalábbis az akkumulátoros vonatok győztek, a közlemény alapján pedig a döntés hátterében a gazdasági racionalitás és a hatékonyság együttese áll.

(Kép: wikimedia.com/Frank Paukstat)


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.