A német, állami tulajdonban lévő tömegközlekedési vállalat, az LNVG tavaly mutatta be a világon az első, kizárólag hidrogénnel üzemelő vasútvonalat, ám most úgy döntött, felhagy a hidrogénvonatok további bevezetésével. Az Alstom Coradia iLint hidrogénvonatokat tesztelték és üzemeltették is egy darabig, de az alsó-szászországi kormány most azt tervezi, hogy a megmaradt dízelvonatokat 2037-ig 102 akkumulátoros-elektromos és 27 hagyományos elektromos (tehát beépített akkumulátor nélküli) modellre cseréli le, melyek 2029-ben kezdik meg működésüket bizonyos vonalakon.
Az LNVG döntése az alternatív meghajtással kapcsolatos piackutatás eredménye, beleértve a hidrogén- és akkumulátor-technológiákat is, amelyek alapján az akkumulátoros-elektromos vonatok gazdaságosabban üzemeltethetőek. Németország Gazdasági, Közlekedési, Építésügyi és Digitalizálási Minisztériuma hangsúlyozta az akkumulátoros szerelvények költséghatékonyságát és a meglévő infrastruktúrákkal, például felsővezetékekkel vagy töltőállomásokkal való kompatibilitását.
Az állami tulajdonú tömegközlekedési vállalat, az LNVG a világ első, kizárólag hidrogént használó vasútvonalának tavalyi bevezetésével került legutóbb a hírekbe. A valóban forradalmi lépés mögött egy több mint 93 millió eurós beruházás húzódott meg, ami 14 hidrogénüzemanyagcellás szerelvény beszerzésére volt elegendő – ezek 2022 augusztusában kezdtek üzemelni a Cuxhaven és Buxtehude közötti vonalon. A fenti összeghez a szövetségi kormány további 8,4 millió euróval járult hozzá – ebből 4,3 millió eurót a Linde vállalat által Bremervörde városában épített, a világ első H2-es vasúti töltőállomására költötték – számol be róla a mostani hír kapcsán a Hidrogen Insight.
Mint arról korábban mi is beszámoltunk, két Alstom Coradia iLint hidrogénvonatot már 2018 óta teszteltek a Cuxhaven és Buxtehude közötti vonalon – akkor ezek voltak az első olyan H2 vonatok, amelyeket ténylegesen kereskedelmi forgalomba helyeztek.
A fentiek miatt tekinthető némileg váratlannak az LNVG mostani döntése. Hiába ugyanis a kezdeti lelkesedés a hidrogénvonatok iránt, a vállalat immár arra a következtetésre jutott, hogy az akkumulátoros-elektromos modellek költséghatékonyabb megoldást jelentenek. Ez azt is jelenti, hogy a hidrogénvonatok tiszavirág életű története ebben a régióban lezárult. Kiderült az is, hogy a döntés hátterében egy átfogó piackutatás áll, amely különböző alternatív hajtástechnológiákat hasonlított össze, beleértve a hidrogénre, valamint az akkumulátorra alapuló megoldásokat is.
A fókusz eltolódása az akkumulátoros-elektromos vonatok irányába illeszkedik az alsó-szászországi kormány tágabb közlekedési céljaihoz is. Az LNVG szándéka, hogy 2037-ig fokozatosan kivonja a dízelvonatokat, hogy 102 akkumulátoros-elektromos modellel helyettesítse azokat. Ezek az akkumulátoros-elektromos vonatok a tervek szerint 2029-ben kezdik meg működésüket meghatározott vonalakon, fokozatosan kiterjesztve a teljes LNVG hálózatra. A döntés alapján további 27 nem akkumulátoros, tehát "hagyományos" elektromos vonat beszerzésére is sor fog kerülni – ezek a teljesen villamosított Osnabrück – Oldenburg vonalon fognak közlekedni.
Az állam Gazdasági, Közlekedési, Építési és Digitalizálási Minisztériuma hozzáteszi azt is, hogy az akkumulátoros szerelvények elektromos felsővezetékekről (azaz felsővezeték-rendszerekről) is táplálhatók, vagy az úgynevezett "töltőszigeteken" tölthetők – ez utóbbi megoldásnak köszönhetően működhetnek anélkül, hogy állandó érintkezésbe kerülnének a felsővezetékekkel. Mint azt a közlemény állítja:
“Az új akkumulátoros beszerzés alapja az alternatív hajtások piackutatása, amelyet az LNVG végzett. Különösen a hidrogénhajtású és akkumulátoros vonatokat vették figyelembe. Eredmény: az akkumulátoros szerelvények üzemeltetése olcsóbb.”
Az akkumulátoros-elektromos szerelvények 2029-ben kezdenék meg működésüket a két Heidekreuz vonalon, és onnan indulnának el, amíg az LVNG teljes hálózata dízelmentes nem lesz.
Érdemes felidézni, hogy tavaly augusztusban, amikor az EVB közlekedési vállalat által üzemeltetett új hidrogénvonat-vonal üzembe állt, Stephan Weil, Alsó-Szászország miniszter-elnöke így nyilatkozott:
“Ez a projekt világszerte példakép, kiváló példa a sikeres átállásra Alsó-Szászországban. A megújuló energiák országaként ezzel mérföldkövet állítunk a közlekedési szektor klímasemlegessé tétele felé vezető úton.”
Igaz, hogy az LNVG azonban már akkor is némileg óvatosabban fogalmazott:
“A nem villamosított útvonalhálózatok körülményeitől függően az LNVG eldönti, hogy hidrogén- vagy akkumulátoros vonatokat használ-e majd ott.”
Mint most tehát kiderült, Alsó-Szászországban legalábbis az akkumulátoros vonatok győztek, a közlemény alapján pedig a döntés hátterében a gazdasági racionalitás és a hatékonyság együttese áll.
(Kép: wikimedia.com/Frank Paukstat)