Jönnek a hidrogénhajtású fehér furgonok

2021 / 04 / 06 / Rácz Tamás
Jönnek a hidrogénhajtású fehér furgonok
A Renault után a Peugeot, Citroën és Opel márkánál is felbukkan a kisteherautó-kínálatban a tiszta és gyorsan újratankolható hajtástechnológia.

Az akkumulátoros elektromos kisteherautó nagyszerű dolog, ha van idő és lehetőség folyton olcsó árammal újratölteni a lemerült akkut. A hidrogénhajtású furgonnak pedig akkor érvényesülnek az előnyei, ha fontos a zéró károsanyag-kibocsátás mellett a nagyon gyors üzemanyag-újratöltés lehetősége is - akár az egyelőre még cseppet sem olcsó sűrített hidrogén formájában.

A Peugeot, Citroën és Opel márkákat is magába foglaló autóipari óriásvállalat, a  Stellantis most megpróbálja kombinálni a két technológiát. A cégcsoport az idei év végére ígéri azokat a konnektorról is tölthető és hidrogéncellával is üzemelő elektromos furgonokat, amelyek 400 kilométeres hatótávolságot ígérnek egy tankolással hidrogénnel, további 50-et elektromos energiával és ha nincs idő az olcsó, de lassú elektromos töltésre, sűrített hidrogénnel akár 3 perc alatt is újra feltankolhatók.

A cég első ilyen kisteherautói a Citroën Jumpy, Opel Vivaro és a Peugeot Expert átalakított változatai lesznek. A Stellantis a Faurecia nevű háttéripari vállalat technológiáját építi be autóiba, a hajtásláncot az Opel rüsselsheimi K+F-központjában csiszolják készre.

A Stellantis hidrogénfurgonjai lényegében a konnektoros hibrid modellek átalakításával készülnek, melyekben a belsőégésű motort cserélik egy üzemanyagcellára, a padló alatt pedig 700 bar nyomású hidrogéntartályokat helyeznek el. Ha ezek kiürülnek, az utastér padlója alatti, 10,5 kWh kapacitású akkumulátor további 50 km körüli hatótávolságot biztosít az autónak.


A Stellantis Citroen, Peugeot és Opel márkanév alatt is piacra dobja a hidrogén és akkumulátoros elektromos hibrid furgont, kezdetben a német és francia piacon, ahol már van komolyan vehető méretű hidrogén-töltőhálózat

A rendszernek számos előnye van mind a kisebb pufferakkumulátorral felszerelt "sima" hidrogénautókkal, mint az akkumulátoros villanyautókkal szemben. A nagy hatótávú akkumulátoros villanyautókhoz képest a kocsi tömege jóval alacsonyabb lehet. A Stellantis furgonjai két tonna alatt maradnak, hasznos teherbírásuk viszont egy tonna feletti. A nagy akku lehetővé teszi egyszerűbb és mindig optimális körülmények között üzemelő hidrogéncella használatát és teret enged az üzemeltető vállalkozásnak a mindenkori leggazdaságosabb használat (hidrogén vagy villany) megtervezésére. A gyors hidrogéntöltés nagy bejárható távolságokat, az elektromos konnektoros feltöltés rövid távokon olcsó üzemet tesz lehetővé. Az akkumulátor külső áramforrásról 11 kW-os teljesítménnyel, akár egy óra alatt teljesen feltölthető.

Nem a Stellantis az első európai gyártó, aki elindult a hidrogénüzemű kis furgonok gyártása irányába. A Renault is elkészítette a Kangoo és a Master hidrogéncellás változatát, az amerikai Plug Power üzemanyagcella-gyártó segítségével.

A Stellantis és a Renault kezdetben elsősorban a francia és a német piacra koncentrál az új hidrogénfurgonokkal, mivel Európában egyelőre itt van számottevő mennyiségben elérhető nyilvános hidrogén-töltőállomás. Németországban jelenleg kb. 90, Franciaországban 25 hidrogénkút üzemel.

A hidrogén jellemző ára jelenleg kilogrammonként 9,5 euró a német kutakon. A hidrogénfurgonok kb. 1,1 kg H2-vel tudnak megtenni 100 kilométert, az üzemanyagköltség tehát hasonló egy nyolc liter gázolajat vagy benzint fogyasztó belsőégésű motoros autóéhoz. Gazdaságossági alapon tehát jelenleg nincs értelme a hidrogénalapú mobilitásról mint életképes alternatíváról beszélni a kisáruszállításban, de közép- és hosszú távon a hidrogéncella és az akkumulátoros elektromos hajtás előnyeit ötvöző hibridrendszereknek bizonyosan komoly szerepe lesz az utakon.

Ez is érdekelhet:

Hidrogénnel hajtott versenyautó építésében segít holland egyetemistáknak a Hyundai Ha elkészül, az együttműködésből születő kocsi lesz a világ leggyorsabb hidrogén-versenyautója.

Az osztrák posta és az OMV kétezer hidrogénüzemű teherautót ereszt Ausztria útjaira Az olajvállalat új elektrolizáló üzemében készül majd a hidrogén, amivel a postásautók csendben, emissziómentesen viszik a csomagokat.

A világ első hidrogénautója és üzemanyagcellás traktorja már a Holdra szállás előtt elkészült Bár az üzemanyagcellás autózás ezekben az években kezdett igazán beindulni, a technológia már több mint fél évszázados.


1 éves ROADSTER előfizetés + Renoir – A Festő és Modelljei kiállítás páros belépőjegy: 12 990 Ft
Válassz egyet a ROADSTER magazin szuper előfizetési ajánlatai közül!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A két új, kifejezetten európai piacra szánt elektromos autó két éven belül kereskedelmi forgalomba kerül a gyártó ígérete szerint.
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Két darab, hidrogént fogyasztó, vízpárát eregető busz indult el próbaüzemben, hat magyar város közlekedésében próbálják ki őket.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.