A világ első hidrogénautója és üzemanyagcellás traktorja már a Holdra szállás előtt elkészült

2021 / 01 / 02 / Rácz Tamás
A világ első hidrogénautója és üzemanyagcellás traktorja már a Holdra szállás előtt elkészült
Bár az üzemanyagcellás autózás ezekben az években kezdett igazán beindulni, a technológia már több mint fél évszázados.

Az idei év az autóiparban, az autózásban a konnektorról is tölthető hibridautók és az akkumulátoros elektromos kocsik további előretörése mellett várhatóan a hidrogénalapú autózás komoly nekilódulásáról fog szólni. De a hidrogénautók története nem most kezdődik, sőt: még csak nem is ebben az évszázadban kezdődött az első két igazán nagy példányszámban legyártott modellel, a 2008-as Honda Clarityvel és a Toyota Miraival. Az első üzemanyagcellás hidrogénautó már 1966-ban kész volt, jött, ment, közlekedett!


GM Electrovan, 1966.

Hidrogénautózás: van ennek értelme? Még épp csak elkezdtük elfogadni az akkumulátoros elektromos autók létezését, de már ott tornyosul a következő reformhullám mögöttük: a hidrogén-alapú mobilitás.

A General Motors Electrovan nevű hidrogénautója egy fájdalmasan túlbonyolított konstrukció volt, mely nem csak a hidrogént, de a szintén cseppfolyós halmazállapotúra sűrített oxigént is magával vitte üzemanyagtartályaiban. A kísérleti autó részben technológiai demonstráció volt a GM részéről, részben pedig egy PR-akció az űrhajózási lázban égő világ számára, hiszen az űrprogramoknak is fontos technikai eszköze volt ez elektromos energiát termelő üzemanyagcella.

Az Electrovan csúcsteljesítménye 160 kilowatt (215 lóerő) volt, ami eleve nem sok a kocsi 3,2 tonnás tömegéhez, de tartósan csak 32 kW-ot lehetett kivenni a hidrogéncellákból. A hatótávolság 240 kilométer volt egy feltöltéssel, ami szintén nem összemérhető a benzines autók által egy tankkal megtehető távolsággal - ráadásul az újratöltés rettentő veszélyes és nehézkes volt. Az Electrovan létrejötte így is elképesztő teljesítmény volt: a projekten három műszakban dolgozó 200 ember kevesebb mint egy év alatt megtervezte és elkészítette a világ első üzemanyagcellás autóját.

De még ezzel a korai kísérlettel sem a GM volt az első, aki üzemanyagcellás járművet készített. Az Allis Chalmers traktorgyártó már 1959-ben, nyolc év kutatómunka után bemutatta azt a traktort, amely 15 kW-os (20 lóerős) elektromos motorjával képes volt elhúzni a kisebb mezőgazdasági gépeket. Ez a traktor nem hidrogénnel hanem propángázzal és oxigénnel működött, így bár füstölni nem füstölt, a vízpárán kívül azért távozott belőle szén-dioxid is.


Kép: National Museum of American History

Ezt a traktort sem kereskedelmi céllal fejlesztették ki és ennek is volt köze az űrhajózáshoz. Az Allis Chalmers a NASA számára fejlesztett üzemanyagcellákat, ezek működésének demonstrálására építették meg a traktort.

 

Ez is érdekelhet:

Hidrogénautót kapott a pápa A japán katolikus egyházszervezet egy üzemanyagcellás Toyota Mirait ajándékozott Ferenc pápának.

A BMW is felszáll a hidrogénexpresszre A BMW is készül a hidrogénkorszakra. Online sajtótájékoztatón mesélték el, mik a terveik, mikor jön az első, megvásárolható vízpárát eregető BMW autó.

 


Felülmúlhatatlan karácsonyi tipp – ezzel biztosan nem lősz mellé
Felülmúlhatatlan karácsonyi tipp – ezzel biztosan nem lősz mellé
Az ideális ajándék praktikus, elegáns, és valóban hasznos – pont, mint a Braun S9 Pro+ elektromos borotva.
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.