A Toyota 64 ezer eurós, 23 millió forintos áron kezdi meg jövőre a második generációs Toyota Mirai hidrogénautó európai forgalmazását. Ez 20 százalékkal kevesebb, mint a kifutó Mirai ára, pedig az új modell sokkal menőbb autó! A második Mirai a gyártó GA-L elnevezésű moduláris építőkészletéből áll össze, amely Toyota és a Lexus nagy, hátsókerék-hajtású modelljeinek platformja. Így az Avensis méretű előd után az új Mirai egy jóval nagyobb, prémium jellegű kocsi, műszakilag inkább Lexus, mint Toyota.
Az előző Mirai-ból Európában mintegy 800 példányt értékesítettek az elmúlt öt év során. Ez még inkább volt kísérletnek tekinthető üzleti akció, mint valódi vállalkozás. Időközben viszont szépen bővült a hidrogénkút-hálózat, ma már mintegy 140 működő töltőállomás van a kontinensen (túlnyomó többségük Németországban) és sorra nyílnak az újak is a hidrogén-alapú mobilitás fejlesztésére létrehozott projektekben. Az új modellből Európában már az első évben 1500 darabos eladást terveznek a kocsiból, a terv pedig az előző Mirai eladásainak megtízszerezése.
A csaknem öt méter hosszú szedán 172 lóerős teljesítménye messze elmarad a hasonló méretű elektromos autók erejétől, de a hidrogénautó intézménye nem is arról szól, mint a villanyautóké. A sűrített hidrogénnel tisztán, emissziómentesen üzemeltethető hidrogénautók (és kamionok, buszok, vonatok) legnagyobb előnye praktikus szempontból a gyors feltölthetőség. A Mirai 650 kilométeres hatótávolságot biztosító tartályainak megtankolása ugyanúgy pár perc, mint egy benzines vagy dízel autóé. Rendszerszinten pedig a a hektikusan érkező nap- és szélenergiából vízből előállított hidrogén gyártása és felhasználása a megújuló energia "eltárolhatóságának" megteremtését jelenti. A hidrogén hagyományos üzemanyagokhoz hasonlóan megoldható szállíthatósága és rugalmas raktározhatósága pedig további előnyöket kínál az akkumulátoros elektromos járművekkel szemben.
Az új Mirai lehet az első hidrogénautó, amelyet Magyarországon is meg lehet majd vásárolni. A Toyota meglehetősen logikus policy-ja szerint ugyanis hidrogénautókat az értékesítőhálózat csak olyan országokban árulhat, ahol van legalább egy hidrogén-töltőállomás.
A kormányzati tervek szerint ugyan már az idén meg kellett volna nyílnia az első hazai hidrogénkútnak, de érthető módon 2020-ban ezek a fejlesztések némileg háttérbe kerültek. Jövőre viszont Magyarországon év végéig több töltőállomás is átadásra kerülhet, Budapesten illetve néhány nagy megyeszékhelyen.
A hírre reagálva az autógyártó hazai képviselete meg is rendelte az első Toyota Mirait amely magyar rendszámot kaphat. A várhatóan február végén – március elején forgalomba helyezésre kerülő tesztautó kiváló lehetőséget teremt majd arra, hogy a zöld átállással komolyan foglalkozó úttörő vállalatok, illetve az állami döntéshozók elsőkézből ismerkedhessenek meg a technológiával, amely a jövő egyik fontos zöld megoldása lehet a közlekedés számos ágában (közúti, vasúti, vízi és légi egyaránt) és komoly áttörést hozhat az energetikai szektorban is.
(Forrás: Automotive News, Toyota Central Europe)