Keanu Reevesről nevezték el a brutálisan hatékony gombaölő molekulát

2023 / 02 / 07 / Felkai Ádám
Keanu Reevesről nevezték el a brutálisan hatékony gombaölő molekulát
Az embereket és növényeket támadó gombáknak esélyük sincs a „Keanumicin” készítményekkel szemben, amelyek környezetbarát alternatívaként válthatják le a permetezőszereket.

Keanu Reeves legismertebb szerepe az utóbbi időben John Wick, a brutálisan hatékony bérgyilkos. Egy új, természetes mikrobaölő szer pedig épp olyan effektív a gombákkal szemben, mint John Wick – nagyjából ez a logika áll a fejlesztés alatt álló Keanumicin szerek elnevezése mögött. Mindez azonban nem csak a mindenki által kedvelt színész miatt érdekes, de ezek a természetes eredetű termékek segíthetnek lecserélni az eddigi vegyszeres alternatívákat, így akár növényvédő szerként, akár embereknek adható gyógyszerként beválhatnak – számol be róla a The Independent.

A Journal of the American Chemical Society című folyóiratban nemrég megjelent kutatás szerint a Pseudomonas nemzetséghez tartozó baktériumok által termelt „Keanumicinek” természetes termékcsoportként rendkívül hatásosak tehát a növényi kártevők ellen. A tudósok kimutatták ugyanis, hogy a Keanumicinek beválnak a Botrytis cinerea növényi kártevő ellen, amely szürkepenészes rothadást vált ki. Korábbi kutatások alapján ez a penész minden évben óriási betakarítási veszteséget okoz a gyümölcs- és zöldségtermesztésben, több mint 200 különböző típusú gyümölcsöt és zöldséget érintve, különösen az epret és az éretlen szőlőt.

Ami viszont még talán ennél is jobb: a Keanumicin molekulák hatóanyaga gátolja az emberre veszélyes gombák, például a Candida albicans szaporodását is. Vagyis a szóban forgó molekulacsoport nem csak a kémiai növényvédők „környezetbarát alternatívája” lehet, de megoldást kínálhat a gyógyszerrezisztens gombák elleni küzdelemben is. Mint azt az egyik szakértő elmondta ugyanis, jelenleg több emberi patogénként működő gomba rezisztens a gombaölő szerekre – részben épp azért, mert a mezőgazdaság oly irdatlan méretekben veti be ezeket a szereket.

A Keanumicinek alapját jelentő molekulákat kódoló géneket a Pseudomonas elnevezésű baktériumban fedezték fel, amelyből három (A, B és C) jelzésű készítmény állítható elő, és ezek úgynevezett lipopeptidek, lényegében szappanok, vagyis a nagy szénatomszámú zsírsavak nátrium- vagy káliumsói. Ilyen lipopeptideket egyébként jellemzően a baktériumok termelnek. Amikor pedig a kutatók a természetes termékből izolált anyagokat tesztelték az embert megfertőző gombák ellen, azt találták, hogy ez „erősen gátolja” a Candida albicans kórokozó gomba szaporodását is.

Vagyis, ha nem jönnek el értünk a Last of Us gombazombijai, az lehet, hogy Keanu Reevesnek lesz köszönhető.

(Kép: wikimedia commons/Governo do Estado de São Paulo, CC BY 2.0)

Ez a szájon át szedhető gyógyszer az Ozempicnél is hatásosabb fogyasztószer lehet
A kísérlet során három hónap alatt a résztvevők dupla akkora testsúlytól szabadultak meg, mintha Ozempicet szedtek volna. Ráadásul az amycretin szájon át bevehető tabletta.