Készül az első légibusz, amivel harminc ember utazhat egyszerre

2024 / 09 / 25 / Bobák Zsófia
Készül az első légibusz, amivel harminc ember utazhat egyszerre
A Sora Aviation elektromos légi járművéhez már fejlesztik az akkumulátort, a jármű 2031-ben állhat szolgálatba.

A Sora Aviation egyike azon kevés cégeknek, amelyek az egy-két személy szállítására alkalmas légitaxik helyett inkább sokkal nagyobb légibuszokat építenek, hogy praktikusabbá és potenciálisan olcsóbbá tegyék az újfajta légiközlekedést. A Sora járműve, akárcsak a nála kisebb légitaxik, úgynevezett eVTOL lesz, azaz elektromos meghajtással működő, egy helyből történő le-, és felszállásra alkalmas légi jármű, ami nagy helyet foglaló kifutópályák helyett kis méretű állomásokról, vertiportokról indulhat és érkezhet, persze csak akkor, ha kiépül az ehhez szükséges infrastruktúra. A légitaxik első körben sok helyen a repülőtereket használják állomásként a tervek szerint, de később kifejezetten a zsúfolt városi környezetben is használható alternatívát nyújtanak majd a személyszállításhoz.

A légitaxik egy problémája azonban a magas ár, ami előreláthatólag a tehetősebbek számára teszi majd őket kényelmes opcióvá. Ezt az akadályt igyekszik elhárítani a Sora Aviation a sok férőhelyes S-1 légibusszal, ami egyszerre 30 utas befogadására képes, akik így már akár tizenötezer forintért is ingázhatnak a körülbelül 40 kilométer hatótávú járművel. A cég elmondása szerint a gép nagyobb mérete és a nagyobb energiaigény nem jelent majd problémát az akkumulátor szempontjából: tanulmányok alapján a légibusz esetében a utasonkénti akkumulátorsúly nem kell, hogy nagyobb legyen, mint egy kisebb légitaxi esetében, később pedig akár át is térhetnek a hidrogénes-elektromos meghajtásra, bár azt nem részletezték, hogy ez az árakat hogyan befolyásolná.

A cég az akkumulátorokat már teszteli a Bath Egyetem IAAPS (Institute for Advanced Automotive Propulsion Systems) kutatóközpontjában, de a jármű megjelenését és a kereskedelmi szolgáltatás indítását nem hamarkodják el: az első repülési teszteket 2028-ra, a légibusz-szolgáltatás kezdetét 2031-re tervezik. Ekkora lehetséges, hogy az első légitaxik már rendszeresen szállítanak majd utasokat, de a Sora a légitaxikat nem tekinti vetélytársaknak, mivel úgy gondolják, hogy a kisebb kapacitású eVTOL-ok valószínűleg üzletemberek és a jómódú ügyfelek kiszolgálására lesznek alkalmasak.

(Fotó: Sora Aviation)

Év végére a légitaxi-szolgáltatás indításának kapujába ért egy eVTOL-gyártó Az Ehang pilóta nélküli, kétszemélyes légitaxijai december 28-án utasokat szállítottak két kínai nagyvárosban is.


Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
A virtuális valóság ebben az iparágban például már nem is annyira virtuális.
Klímasemleges háborút: hidrogénhajtásúra cserélnék a katonai járműveket
Klímasemleges háborút: hidrogénhajtásúra cserélnék a katonai járműveket
Tény, hogy a világ hadseregei pöfögik szét a legtöbb fosszilis tüzelőanyagot, mégis kicsit meglepő az ilyen cél, de a hidrogéncella nem csak a légkörnek tesz jót, katonai célokra is kifejezetten ideális.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.