Kiderült, hogy a Tesla nem okosabb a prérifarkasnál

2025 / 03 / 18 / Bobák Áron
Kiderült, hogy a Tesla nem okosabb a prérifarkasnál
Egy youtuber összevetette az FSD vezetéstámogató rendszer képességeit egy olyan autóéval, amiben lidar is található, és a Tesla ebből nem jött ki valami jól.

Bár a Tesla hivatalosan soha nem állította, hogy az autói önvezetők lennének, a Full Self-Drivingra, azaz "teljes önvezetésre" keresztelt vezetéssegítő rendszer érthető módon elég sok sofőr fantáziáját megmozgatta. Az interneten se szeri, se száma az olyan videóknak, amelyekben a tulajdonosok a kresz-szabályokkal ellentétesen használják az FSD-t - többek között maga a Tesla is több olyan videót tett közzé a Youtube-on, ahol a sofőr elengedi a kormányt, noha ez nem csak a magyar, de az amerikai közlekedési szabályok szerint sem megengedett az SAE Level 2 kategóriájú vezetéstámogató rendszerek esetében, mint amilyen az FSD is.

A Tesla rendszerével kapcsolatban az egyik leggyakrabban visszatérő kritika, hogy más gyártókkal ellentétben nem raknak lidart az autóba, ami így kizárólag a kamerákra támaszkodva tájékozódik. Hogy ez milyen veszélyekkel jár, arra most Mark Rober hozott egy gyakorlatias, és egy, a valóságtól valamivel jobban elszakadt, ám annál viccesebb példát.

A youtuber a Luminar önvezető rendszerével ellátott (így többek között lidarral is felszerelt) Lexus RX-szel hasonlította össze a Model Y képességeit, ami összességében csúnyán alulmaradt a teszteken. A Tesla autója képes volt időben érzékelni - és megállni - az útra helyezett, gyerek méretű bábut, ezt a manővert pedig akkor is jól abszolválta, amikor a bábu mozgott vagy az autóra a szembejövő forgalom fényszóróit szimuláló reflektort irányítottak. Az FSD ugyanakkor ködben és heves esőben is csődöt mondott, miközben a lidarral ellátott rendszer ezekben a helyzetekben is állta a sarat.

A gyakorlati jelentősége jóval kisebb, ugyanakkor sokkal látványosabbra sikerült a Rober által elvégzett másik teszt, amelyben a Kengyelfutó gyalogkakukk egyik visszatérő gegjét keltették életre a kollégáival. Ebben az esetben az út közepére egy hatalmas polisztirolfalat toltak, amire rárakták a mögötte látható táj méretarányos képét. Szerencse, hogy az "álutat" a gyalogkakukktól eltérően nem egy sziklafal oldalára festették fel, hiszen míg a lidarral ellátott autó megállt a fal előtt, a Model Y fékezés nélkül keresztülrongyolt rajta.

A Teslák érintettek a legtöbb halálos balesetben az amerikai közutakon Egy korábbi tanulmány ugyanakkor rávilágít, hogy valószínűleg nem arról van szó, hogy az autók ne lennének biztonságosak.


Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) által szervezett Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) sok évtizedes hagyománya mára széles körű népszerűséget ért el, és fontos kiindulási pont lehet a hazai és határon túli tehetségek számára a jövőbeli karrierjük felé vezető úton. A 2025-ös, 37. konferencia előtt az OTDK céljáról és működéséről Prof. Dr. Szendrő Péter örökös elnök úrral és dr. Cziráki Szabinával, az OTDT titkárával beszélgettünk.
Unokáink sem fogják látni: bajban a szaúdi sci-fi város, Neom
Unokáink sem fogják látni: bajban a szaúdi sci-fi város, Neom
Döbbenetes összegeket éget el a projekt, és lehet, hogy ötvenöt múlva készül csak el.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.