A Tesla is elismeri, hogy a "teljes önvezetés" nevű funkció valójában csak kettes szintű önvezetést takar
2021 / 03 / 14 / Bobák Áron
A Tesla is elismeri, hogy a
Igaz, a Tesla technikailag soha nem állította, hogy az autóikban tavaly ősszel elérhetővé tett Full Self-Driving bekapcsolásával az autó képes lesz önmagát vezetni, a honlapjukon például "fejlett vezetéssegítő rendszerként" hivatkoznak rá. Ugyanakkor a tízezer dolláros extra megnevezése érthető módon azt a benyomást keltheti a vásárlókban, hogy valamilyen önvezető funkcióról van szó, ezt tanúsítja az a rengeteg videó is, amit az FSD bevezetése óta készítettek az autó önvezető képességeit lelkesen próbálgató tulajdonosok.

Az eddigi tapasztalatok alapján az esetek többségében az autó képes önállóan navigálni városi forgalomban, annyira viszont nem megbízhatóan, hogy bárkinek is érdemes lenne rábíznia az életét. A sofőröknek érdemes tudniuk, hogy maga a Tesla csak kettes szintű önvezetésként tekint a Teljes Önvezetés funkcióra: ahogy arra az Autoblog is felhívja a figyelmet, a gyártó a kaliforniai hivatalos szerveknek küldött dokumentumokban többször is így, vagyis kettes szintű rendszerként hivatkozik az FSD-re, ami igencsak messze áll a teljes önvezetéstől. A félreértésre maga a cég is szeret ráerősíteni, a Tesla Youtube-oldalára például már 2019-ben is került fel olyan videó Full Self-Driving címmel, amelyben az egyik autójuk magát vezeti, a sofőr pedig nem is fogja a kormányt.

Ahogy korábbi cikkünkben írtuk, a Gépjárműmérnökök Társasága (Society of Automotive Engineers) hat kategóriába sorolja az autók önvezető képességét, amelyek közül az egyes a ma is széles körben elterjedt vezetéssegítő rendszereket takarja, az ötös pedig az olyan kocsikat, amelyekben már nincsenek az autó irányításához szükséges eszközök. A gyakorlatban a Waymo és a Cruise által használt négyes szintű technológia is teljes önvezetésnek tekinthető, ám ilyen rendszerrel felszerelt autókat jelenleg még nem lehet kapni, és utazni is csak azok utazhatnak velük, akik részt vesznek a tesztprogramban. Előbbi cég, vagyis a Waymo vezérigazgatója szerint amúgy a Tesla nem csak, hogy nem önvezető, de soha nem is fognak eljutni a teljes önvezetésig.

A Tesla sosem jut el a teljes önvezetésig a legnagyobb konkurensük szerint A Waymo vezérigazgatója szerint Elon Musk rossz irányt választott.

A jelenlegi legfejlettebb önvezető rendszerrel felszerelt autó március elején került piacra Japánban, ahol a Honda Legend Hybrid EX-et már olyan Sensing Elite technológiával lehet kapni, ami hivatalosan is hármas szintű önvezető technológiának minősül. Ez azt jelenti, hogy az autó forgalmi dugóban képes önállóan közlekedni, a sofőrnek pedig nem kell az utat néznie, és a kormányt is elengedheti eközben, vagyis akár tévét is nézhet az infotainment-rendszeren, miközben az autója önmagától araszol előre.

További cikkek a témában:

Az orosz önvezető autó pont úgy vezet, mint egy valódi sofőr Las Vegasban lehetőségünk volt rá, hogy kipróbáljuk a Yandex robotautóját, amiben az a legfurcsább, hogy mennyire nem furcsa.

20 hónap, 18 baleset: nyilvánossá tették a Waymo önvezető autóinak baleseti statisztikáit A Google robotautói tavaly és idén csaknem tízmillió kilométert vezettek le Phoenixben súlyos baleset nélkül.

Sanghajban megjelent az első önjáró KFC-étterem Néhány éve még teljes sci-finek tűnt, hogy egyszer majd a mobilunkról megrendelt önvezető éttermekből vagy vegyesboltokból vehetünk élelmiszereket, Kínában viszont ez az utópia már megvalósulni látszik.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.