Kínában már kapható az első otthoni, 2 qubites kvantum számítógép

2021 / 02 / 09 / Justin Viktor
Kínában már kapható az első otthoni, 2 qubites kvantum számítógép
A SpinQ Gemini lehet a világ első kereskedelmi forgalomban kapható kvantum számítógépe. A gép két qubitet tartalmaz, működése pedig a nukleáris mágneses rezonancián (NMR) alapul.

Gemini

A Gemini képes az állapot inicializálására, az univerzális vezérlésre és a sűrűségmátrix rekonstrukcióra. A hagyományos kvantum számítógépekkel összehasonlítva a Gemini sokkal kisebb, könnyebb és könnyebben használható, valamint nem igényel karbantartást. Átfogó megoldást nyújthat a kvantumszámítástechnika tanításához és bemutatásához.

Az új QPC ára mindössze apró töredéke az olyan eddig látott nagy teljesítményű kvantumszámítógépek árának, mint amilyen például az első kereskedelmi forgalomban kapható ilyen kvantumszámítógép rendszer, a D-Wave Advantage. Annak árcímkéjén nem kevesebb, mint 10 millió dollár (kis híján 3 milliárd forint ) szerepelt,  amikor 2011-ben először értékesítésre került.

A Gemini mindazonáltal még egyaránt bizonyulhat a kvantumszámítástechnika jövőjének, vagy éppen egy olyan zsákutcának, mellyel a a gazdag hobbisták szórakoztatják magukat.

Hibátlan kvantumszámítógép még nincs, de a hiba nem feltétlenül jelent hátrányt A hibamentes kvantumberendezés épp olyan ritka mint a gyémánt, de azért ez is létezik, és a két dolog között nem ez az egyetlen kapcsolat.

2 qubit

A QPC súlya 55 kilogram, és tulajdonképpen kicsinyített változata egy olyan kvantumszámítógép típusnak, melyek egyre gyakoribbak a kutatóintézetekben és egyetemeken. Összesen két qubittel működik, a kvantuminformáció olyan alapvető egységeivel, melyek megegyeznek a hagyományos számítógépek által használt egyesekkel és nullákkal avagy bitekkel.

A leegyszerűsített megközelítés ellenére a SpinQ számítógépe képes elvégezni néhány alapvető kvantum-műveletet, miután összekapcsoltuk egy hagyományos számítógéppel, legalábbis a SpinQ szerint. Ezt nagyjából úgy kell elképzelni, hogy a gép lehetővé teszi az adatbázisokban történő gyorsabb keresést.

A SpinQ számítógépében alkalmazott nukleáris mágneses rezonancia olyan folyamat, melynek során a molekulákat erőteljes mágneses mezőkkel csapdázzák, majd ezt követően rádiófrekvenciás impulzusokkal bombázzák őket az egyes atomjaik spin-állapotának megváltoztatására.

Kvantumszámítógép vízből, avagy vonzó ez a taszítás A víz titokzatos anyag. Viselkedésének atomi szinten történő megértése továbbra is kihívást jelent a kísérleti szakemberek számára, mivel a könnyű hidrogén- és oxigénatomokat a hagyományos kísérleti módszerekkel nehéz érzékelni.

Az atomok minden beérkező impulzust követően új állapotot vesznek fel, ami durva egyenértéke a hagyományos számítógépben lezajló nulláról egyre váltásnak, vagy éppen fordítva. Ezek a spin-állapotokban bekövetkezett változások ezután megváltoztathatják más szomszédos atomok spinjét is, lehetővé téve a matematikai műveletek szimulálását.

Túlhűtött szupravezető mágnesek használata helyett a SpinQ állandó mágneseket használ, melyek elegendően erőteljes mágneses mezőket képesek létrehozni.

A kvantumszámítástechnika ilyen megközelítése az 1990-es évek óta létezik, akkoriban ezt az orvosi képalkotásban használták. A módszernek természetesen megvannak a maga korlátai, és a segítségével talán soha nem lehet majd olyan teljesítményt elérni, mint a sokkal nagyobb kvantumszámítógépekkel.

(Forrás: DiscoverMagazine Kép: SpinQ)

Az Advantage lehet a világ első kereskedelmi kvantumszámítógépe A kvantumszámítógép rendszerek, szoftverek és szolgáltatások egyik vezető fejlesztője, a D-Wave Systems bejelentette új generációs kvantumszámítási platformjának elérhetőségét. Az új hardvereket, szoftvereket és eszközöket tartalmazó csomag a világon elsőként szolgálhatja ki a termelés-orientált kvantumszámítástechnikai alkalmazásokat.

Isten konzolja, a kvantumszámítógép A kvantumfizika már eddig is alaposan felforgatta az életünket, szinte az összes mai elektronikai eszközünk és berendezésünk erre épül és ma is egy kvantumforradalom küszöbén állunk, szám szerint ez lehet majd a második ilyen a történelemben, és korántsem az utolsó.

Kvantumszámítógép szobahőmérsékleten Szobahőmérsékleten működő kvantumkapuk, összefonódás, szilárdtest üregekben csapdázott fotonok, egyszóval minden, ami ahhoz kell, hogy egyszer végre kiszabaduljanak a kvantumszámítógépek a túlméretezett fridzsiderekből.