Az ammónia rendkívül hasznos üzemanyag lenne a szállítási ipar azon szegmenseinek kizöldítésére, amelyet nem vagy csak nehezen lehet elektromossá alakítani, mivel a bontása során üzemanyagként használható hidrogén keletkezik, melléktermékként pedig nitrogén, ami amúgy is a légkör jelentős részét adja. Így ammóniával működő motorokkal lehet felszerelni traktorokat, kamionokat, sőt az ambiciózusabb tervek szerint hajókat is.
A New York-i Amogy vállalat pedig épp ezt szeretné megvalósítani, és már mutattak fel némi sikert is – először egy drónt hajtottak ammóniával, aztán egy nyerges vontatót. A következő dobás a hajó lenne. A startup már megszerezte a befektetők bizalmát, mivel 150 millió dollárnyi tőkét sikerült eddig bevonzaniuk.
A közlekedés a globális üvegházhatású gázok kibocsátásának több mint 15%-áért felelős. És bár folyamatosan fejlődünk az elektromos járműveknek, vonatoknak és hasonlóknak köszönhetően, akadnak területek, amelyeket nehezebb klímasemlegessé tenni: ezek tipikusan azokat a járműveket érintik, amelyeknek nagy távolságokat kell megtenniük vagy hosszabb időn keresztül kell működniük az újratöltés lehetősége nélkül -- ilyenek a traktorok, a teherautók, és leginkább a hajók. A tengeri szállítás kizöldítésére már rengeteg ötlet felmerült, ilyen például a vitorláshajók visszatérése:
Az Amogy szerint azonban ezen területeket egy meglepő anyaggal lehetne kibocsátás mentessé tenni – ez pedig tehát az az ammónia, aminek a nagy részét jelenleg műtrágyaként használják fel. Az ammónia előnye, hogy relatíve kis helyet foglal, de sok energia szabadítható fel belőle (a hátrányaira a cikk végén még kitérünk).
Az ammónia üzemanyagként történő felhasználása mögött egyszerű elképzelés található: az ammóniát hidrogénre és nitrogénre bontjuk, majd az előbbi segítségével áramot termelünk, miközben a nitrogén melléktermékként távozik. A nitrogén nem üvegházhatású gáz, így klímasemleges, ráadásul amúgy is ezt teszi ki a légkör nagy részét. Minderről, tehát az ammónia üzemanyagként történő felhasználásról lentebb részletesen is írtunk:
Az Amogy cég legfőbb fejlesztése értelemszerűen ehhez a fentebb vázolt folyamathoz kapcsolódik: egy olyan kémiai katalizátorról beszélünk, aminek a segítségével a fenti folyamat hatékonyabban lezajlik a szokásosnál alacsonyabb hőmérsékleten. A vállalat által kidolgozott rendszer lényegében ezt a katalizátort kombinálja egy olyan rendszerrel, ami eltávolítja a folyamat során megmaradt ammóniát, valamint egy üzemanyagtartállyal – mindennek eredménye egy olyan rendszer, amely segítségével tehát az ammónia elektromossággá alakítható.
Az Amogy a rendszert először még 2021-ben mutatta be egy drónon – az a rendszer körülbelül öt kilowatt elektromos energiát termelt. A következő lépés volt a traktor, amelyet a cég utólag szerelt fel egy ammónia-motoros rendszerrel – ez körülbelül 20-szor volt erősebb, mint a drónhoz használt rendszer. Végül a cég idén januárban egy 300 kW-os rendszerrel működő nyerges vontatót is bemutatott. Mindez nem is kerülte el a befektetők figyelmét, a cég az év elejéig 150 millió dollárnyi tőkét vonzott be.
A következő cél azonban még a nyerges vontatónál is ambiciózusabb – az Amogy hajókat alakítana át: a cég jelenleg egy vontatóhajón dolgozik, amelyet még idén útnak indítanak New York állam északi részén. A végső cél pedig a rendszer átalakítása egymáshoz kapcsolható modulokra – mivel így együtt ezek már elég nagyok lennének komolyabb hajók üzemeltetéséhez is. Az cég első kereskedelmi tengeri rendszerét pedig a tervek szerint a Southern Devall járműveire fogják telepíteni, amely ma az ammóniát uszályokon szállítja az Egyesült Államokban.
Mint arról a fentebbi cikkünkben írtunk, az ammóniának akad árnyoldala is – egyrészt akár mérgező is lehet. Ez utóbbin azonban lehet segíteni azokkal a biztonsági protokollokkal, amelyek már eddig is beváltak – vagyis jól felkészített szakemberek biztonságosan szállíthatják és használhatják ezt a vegyszert.
A másik probléma az ammónia előállítása: a globális ammóniatermelés 2022-ben meghaladta a 200 millió tonnát, és ennek a nagy részét műtrágyaként használták fel. A gond az, hogy ennek túlnyomó részét fosszilis tüzelőanyagok felhasználásával állították elő – magyarán a kibocsátást így csak átpakoljuk A-ból B-be. Így az igazi megoldás az lenne, ha az Amogy rendszerei olyan ammóniával működnének, amelyet kibocsátás nélkül vagy relatíve alacsony kibocsátás mellett állítottak elő. Az Amogy becslései szerint ezeknek az alacsony szén-dioxid-kibocsátású ammóniaforrásoknak a kínálata viszont 2030-ra elérheti akár a 70 millió tonnát is.
(Kép: Amogy)