A város, ami azért nem semmisült meg, mert 74 éve borús volt az ég

2022 / 10 / 23 / Bobák Áron
A város, ami azért nem semmisült meg, mert 74 éve borús volt az ég
1945. augusztus 9-én, helyi idő szerint reggel 3 óra 49 perckor egy B-29 típusú bombázó szállt fel a Mariana-szigetekhez tartozó Tirian szigetről. A Bockscar névre keresztelt bombázó egy 21 kilotonnás atombombát szállított, ami valamivel nagyobb pusztító erővel bírt, mint a három nappal korábban Hiroshimára ledobott, minimum* 66 ezer ember halálát okozó Little Boy. A célpont Kokura, Japán legdélibb főszigetének egyik legnagyobb városa.

A felszállás előtt történt egy kis incidens, ugyanis a fedélzeti mérnök tájékoztatta a Bockscar kapitányát, Charles W. Sweeney őrnagyot, hogy a gép egyik tartalék-üzemanyagtartálya elromlott, de mivel mind a megjavítása, mind a már élesített bomba áthelyezése egy másik gépbe több órát vett volna igénybe, a kapitány úgy döntött, hogy emiatt nem szakítja meg a küldetést. Ahogy a B-29-es a Csendes-óceán felett Kjúsú szigete felé tartott, Kokura sorsa már nagyjából megpecsételődött, hiszen a hiroshimai bombát ledobó Enola Gay, ami ezúttal a felderítéssel volt megbízva, már jelentette, hogy Kokura felett tiszta az ég.


A Bockscar az amerikai légierő múzeumában, Ohióban

Ekkor történt még egy, önmagában jelentéktelennek tűnő incidens: a Bockscarnak Jakusima városánál kellett volna találkoznia az egyik kísérőrepülővel, a Big Stinkkel, ennek kapitánya, James I. Hopkins Jr. őrnagy viszont elhibázta a találkozási pontot. Sweeney és legénysége a kitűzött negyed óránál jóval hosszabban, negyven percen keresztül körözött a város felett, de végül úgy döntöttek, hogy a Big Stink nélkül indulnak tovább Kokura felé.

A késés viszont nem járt következmények nélkül: mire a Bockscar Kokura felé ért, a várost már egybefüggő felhőtakaró borította. Az időjárás mellett a látási viszonyokat tovább nehezítette, hogy a szomszédos Jahata egy nappal korábbi bombázása által keletkezett tüzek füstje is Kokura felé szállt, emellett a Yahata acélüzem is szándékosan szénkátrányt égetett, hogy így nehezítsék a támadók dolgát.

A rossz látási viszonyok komoly problémát okoztak a Bockscar legénységének, akik határozott utasítást kaptak, hogy a Fat Mant csak akkor oldhatják ki, ha a célpont szabad szemmel is látható. A repülőgép csaknem egy órán keresztül körözött Kokura felett, miközben többször is megpróbálták ledobni a bombát. Egy kis szakadás a felhőrétegben a város lakóinak biztos pusztulását jelentette volna, de a sors megkegyelmezett Kokura lakóinak: ötven perc után az egyre hevesebb légvédelmi tűz és a vészesen fogyó üzemanyag miatt Sweeney lefújta az akciót, és a Bockscar elindult a másodlagos célpontja felé. A történet többi részét már valószínűleg mindenki ismeri.


Kokura (Kitakjúsú) ma a Kjúsú fősziget legnépesebb városa

Kokura lakói csak napokkal később tudták meg, hogy mennyire kevésen múlt az életük. Japánban a “szerencsés, mint Kokura” mondást azóta is használják, ha valakinek a tudta nélkül volt hatalmas szerencséje. A városban azóta is minden augusztusban megemlékeznek a 74 évvel ezelőtti eseményekről, és az iskolában is kiemelt figyelmet fordítanak rá, hogy a gyerekeket megismertessék a történelmükkel. Kokurát egyébként ma a térképen már hiába keresnéd, ugyanis 1963-ban összeolvadt négy másik várossal, így hozva létre Kitakjúsút, ami egymilliós lakosságával Kjúsú fősziget legnagyobb városa.

*Hogy a hiroshimai atombomba pontosan hány halálos áldozatot szedett, a sugárzás hatásai miatt nehéz megbecsülni. A 66 ezer a közvetlen áldozatok száma, de a szakértők általában 90 és 200 ezer közé teszik az áldozatok teljes számát.

Ez a cikk eredetileg 2019. 11. 11-én jelent meg a Rakétán.

(Forrás: Citylab, Wikipedia, Fotó: Wikimedia Commons)


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Előfordult a valóságban, hogy egy utas vette át egy utasszállító repülőgép irányítását?
Előfordult a valóságban, hogy egy utas vette át egy utasszállító repülőgép irányítását?
Katasztrófafilmek visszatérő motívuma, hogy a pilóták elájulnak/meghalnak, így egy utasnak kell átvennie a gép irányítását, aki aztán a földi irányítás utasításai alapján biztonságosan landol a reptéren. Na de történt-e ehhez hasonló dolog a valóságban?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.