Két nap alatt 77 lehetséges ellenanyagot talált a koronavírusra a világ leggyorsabb szuperszámítógépe

2020 / 03 / 21 / Bobák Áron
Hagyományos módszerekkel ez évekbe telt volna a kutatóknak, a számítógép valamivel gyorsabban megoldotta. Ez még korántsem jelenti azt, hogy megvan az ellenszer a világon végigsöprő járványra, de az IBM reményei szerint felgyorsíthatja a kutatásokat.

A cég által gyártott Summit jelenleg a világ leggyorsabb szuperszámítógépe, ami az Oak Ridge Nemzeti Laboratóriumban segít a kutatóknak a mesterséges intelligenciával, a rákkutatással kapcsolatos problémák megoldásában, genetikai és asztrofizikai kérdések megválaszolásában. A számítógép 200 petaflops teljesítményű, vagyis másodpercenként 200 billiárd lebegőpontos műveletet tud elvégezni, amit úgy kell elképzelni, hogy ha másodpercenként egy műveletet végeznénk el, akkor 6,3 milliárd év alatt tudnánk ugyanannyi műveletet elvégezni, mint a Summit egyetlen másodperc alatt.

Ez itt mind a szuperszámítógép, ameddig csak a szem ellát

A laboratórium a különleges helyzetre való tekintettel a koronavírus kutatására is rendelkezésre bocsátotta a számítógépet, az eredmény pedig nem is maradt el. A ChemRxiv prerint szerverre feltöltött tanulmány szerint a Summitot azzal a feladattal bízták meg, hogy keressen olyan vegyületeket, amik hatásosak lehetnek a koronavírus ellen, a gép pedig mindössze két nap után 77 különböző lehetséges megoldással állt elő. A szimulációban olyan anyagokat kerestek, amik képesek kötődni és blokkolni azokat a fehérjetüskéket, amikkel a vírus befecskendezi a genetikai kódját az emberi sejtekbe, ezzel meggátolva a vírus szaporodását. A koronavírusról készült korábbi modellek alapján a kutatók lemodellezték, hogy a fehérjében található részecskék hogyan reagálnak a különböző vegyületekre, majd a kapott eredmények közül kiválasztották a hét legígéretesebbet. Mivel több milliárd különböző változót kellett figyelmbe venni, ez a hagyományos módszerekkel évekbe telt volna, de az IBM Summittal mindössze két nap alatt megkapták az eredményeket.

Ugyanakkor ahogy Jeremy Smith, a laboratórium molekuláris biofizikai központjának igazgatója is hangsúlyozta, ez távolról sem jelenti azt, hogy megtalálták volna a Covid-19 ellenszerét, ugyanakkor nagyon remélik, hogy az eredményeik hozzájárulnak azokhoz a gyógyszerkutatásokhoz, amik már hetek-hónapok óta folynak a világ különböző laboratóriumaiban. Ennek érdekében az eredményeket még publikálás előtt nyilvánosan elérhetővé tették, hogy bárki szabadon hozzáférhessen.

(Forrás: Futurism, IBM)

Mitől tartunk jobban, a robotrendőröktől vagy a virtuális betegápolóktól?
A radiocafé Kávézó a világ végén című műsorában beszélgettünk az elmúlt hetek legizgalmasabb, a fenntarthatósággal és a jövővel kapcsolatos híreiről.