Közeleg az online hirdetések új korszaka, a Google kísérlete szerint mindenki jól fog járni

2023 / 04 / 19 / Pőcze Balázs
Közeleg az online hirdetések új korszaka, a Google kísérlete szerint mindenki jól fog járni
Jövő évtől a világ legnépszerűbb böngészője, a Chrome sem fog kezelni úgynevezett harmadik feles cookie-kat, amelyek segítségével a hirdetők beazonosítják a célközönségük egyes tagjait. Egy most lefolytatott kísérlet alapján a felhasználók magánszférája, a hirdetők eszköztára és a kiadók bevételei is biztonságban vannak.

Ugyan már 2021-ben írtunk a Rakétán a tervezett változásokról, de végül lényegesen tovább tartott, mire elszánta magát arra a Google, hogy valóban új korszak kezdődjön az internetes reklámokat kiszolgáló technológiák terén. Jelenleg ugyanis ahogyan böngészünk a weben, úgynevezett trackerek figyelik a viselkedésünket, nem csak az egyes oldalakon belül, hanem azok között is információkat cserélve. Ahogyan akkor írtuk, a trackerek egy részére azért van szükség, hogy az oldalak olvasóinak a viselkedését jobban megértsék a kiadók; mely cikkek mennek jól, melyek kevésbé, kik kíváncsiak erre vagy arra a témára. A másik nagy csoport a hirdetőket támogatja azzal, hogy minél pontosabb képet rajzol fel egy-egy látogatóról. A böngészőnkben tárolt cookie-k azzal segítik őket, hogy összerakják: aki épp vitorlásokról olvasgat, tegnap még hasítottbőr mokaszineket válogatott egy másik webáruházban, és rendszeresen vizsgálja a balatoni széljárást egy időjárás-portálon. Így amikor később a híreket bújja, egy méregdrága vitorlás széldzseki fog szembe jönni vele az egyik hirdetésben, mert a reklámozó abban bízik, hogy ebből kattintás, esetleg vásárlás lesz - nagyobb eséllyel, mintha egy gördeszkázás és videojátékozás iránt érdeklődő tinilány látná ugyanazt a reklámot.

Jelenleg tehát bizonyos esetekben a reklámozók egyesével azonosítják be az internetezőket, ám egyre többen úgy gondolják, hogy ez veszélyes. Emiatt változások jönnek, de a hirdetők szeretnék változatlanul megtalálni a széldzsekijük potenciális vásárlóit.

Ennek az egyik megoldása a Google által indított Privacy Sandbox kezdeményezés szerint, hogy az internetezőket érdeklődési körök szerint csoportokba rendezik, vagyis képzeletbeli széldzseki-kereskedőnk már nem egy konkrét személyre, hanem a hozzá hasonló érdeklődésűekre fogja tudni célozni a reklámjait. A Gizmodón olvasható hír szerint a Google most próbára tette a technológiát: a Chrome-on keresztüli internetes forgalom egy szeletét továbbra is a harmadik feles, azaz más weboldalak által gyűjtött cookie-kkal célzott hirdetésekkel találták meg, míg egy másik szeletet a magánszférára jobban ügyelő, új technológiákkal. Az eredmények szerint a reklámköltés 2-7 százalékkal csökkent, míg a reklámok hatékonysága minimálisan, 1-3 százalékkal lett alacsonyabb. Az sem változott számottevően, hogy a látogatók mekkora része kattintott a neki megmutatott hirdetésekre - vagyis szerintük hiába a paradigmaváltás, nincs mitől félnie a hirdetőknek és a kiadóknak.

Ugyanakkor blogposztjukban kiemelik, hogy ezek a számok változhatnak még, ráadásul most csak az összes javasolt technológia egyikét tesztelték, nem a teljes ökoszisztémát, így további kísérleteket terveznek a témában. A Gizmodo által megszólaltatott szakértő emellett kiemelte, hogy szerinte a kiadók "drasztikus változásokra" számíthatnak, még pár százaléknyi költéscsökkenés miatt is, és az is csak később fog kiderülni, hogy valóban lehetetlen-e mostantól egyesével beazonosítani az internetezőket, vagy csak új köntösben, új módszerekkel él-e tovább a korábbi paradigma.

(Fotó: Unsplash/growtika)


Az önvezető technológia nagy áttörését nem az önvezető taxik hozzák el
Az önvezető technológia nagy áttörését nem az önvezető taxik hozzák el
Az önvezető technológia egyik jelentős szerepkörét a szállítmányozás jelentheti, az önvezető kamionok ugyanis sok problémára nyújthatnak valódi megoldást. Az autonóm módon közlekedő járművek azonban nem csak az autópályákon, hanem zsúfolt városi környezetben is megjelennek többek között az önvezető taxiknak köszönhetően. Hogyan reagálnak majd az emberek az önvezető járművek jelenlétére az utakon, milyen a társadalmi megítélése ennek a speciális technológiának? Dr. Prónay Szabolcs egyetemi docens és Halmos Gyula, a Bosch csoport mérnöke podcastban beszélt a technológiával kapcsolatos kérdésekről.
A Google máris bejelentette az új AI-modelljét, ami a Gemini 1.0-nál is sokkal fejlettebb
A Google máris bejelentette az új AI-modelljét, ami a Gemini 1.0-nál is sokkal fejlettebb
A Google alig egy hete tette elérhetővé a ChatGPT kihívójának szánt Gemini legerősebb változatát, a Gemini 1.0 Ultrát, de máris bejelentettek egy új modellt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.