Az elektromos rollert használók többsége úgy gondolja, az utazás ezen módja nem csak praktikus és gyors, de a környezetre nézve csekély terhet jelent. Egy nemrégiben közzétett francia tanulmány szerint azonban ez nem ennyire egyértelmű. Eszerint még a második generációs elektromos roller használata is hatszor több szén-dioxid-kibocsátást jelent kilométerenként, mintha például metróval tennénk meg ugyanazt az utat. Igaz, ez még mindig csak harmada annak, mintha benzin vagy dízel meghajtású autót használnánk.
A tanulmány szerzője, Anne de Bortoli, a Montréal Polytechnique Szén-dioxid-semlegesség Kutatóközpontjának vezetője azt mondta, az üvegházhatású gázok kibocsátásának nagy része magából a rollerek gyártásából származik. A járműnek van egy kis akkumulátora, amelynek szén-dioxid-kibocsátása nem elhanyagolható, de főként az adja a jármű környezetre káros hatását, hogy alumínium vázzal készül.
Párizs rendkívül sűrűn lakott város hatékony metróhálózattal és számos kerékpármegosztó szolgáltatással, amelyekre több mint 400 ezren fizetnek elő. Így rengeteg lehetőség közül választhat, aki a város egyik pontjából a másikba szeretne jutni. Sokan az elektromos rollereket használják a benzines robogó helyett, vagy ahelyett, hogy taxit, vagy Ubert hívtak volna, ami vitathatatlanul környezetbarátabb közlekedési mód, ugyanakkor a metrónál gyakorlatilag nincs környezetkímélőbb tömegközlekedési eszköz. És mégis, mind a turisták, mind a párizsiak az elektromos rollereket részesítik előnyben.
Olyanok is vannak bőven, akik viszont nem rendeltetésszerűen használják a járműveket.
A párizsi "Hattyúk szigetét" például "Rollerek szigetére" keresztelték, mert rengeteg, a Szajnába dobott rollert halásztak itt ki a folyóból. A vízszennyezés csökkentése érdekében az üzemeltetők már vízálló tokba építik az akkumulátorokat, de teljes védelmet ez sem jelent.
Jérôme Gaillardet, a Párizsi Földtani Fizikai Intézet munkatársa szerint egyelőre nem tudni, hogyan korrodálódnak ezek az akkumulátorok, ha a víz alatt maradnak. Az alkatrészek tartalmaznak nikkelt, az ólmot és higanyt is, amelyek ugyan nincsenek nagy mennyiségben jelen, de ettől még veszélyesek a környezetre. Ott vannak még az úgynevezett nanorészecskék is, amelyek szintén fémeket hordoznak magukban, és a folyóba kerülve szinte minden élő szövetbe bejuthatnak, ezáltal pedig az egész táplálékláncot szennyezhetik.
De nem csak a környezetre gyakorolt káros hatás a probléma. A rollereket használók sokszor a járdán, úttesten hagyják a járműveket, nem tartják be a közlekedési szabályokat. Ez végül 2021-ben tragédiához is vezetett, amikoregy gyalogost halálra gázolt egy rolleres.
Annak ellenére, hogy azóta sebességkorlátozást vezettek be, illetve a rollereknek dedikált parkolóhelyeket határoztak meg városszerte, úgy tűnik, Párizs továbbra sincs megelégedve az elektromos rollerek szolgáltatóinak intézkedéseivel. Ezt igazolja, hogy idén januárban Anne Hidalgo, Párizs polgármestere bejelentette, hogy népszavazást kezdeményez az ügyben. A kérdés egyszerű: kitiltsák-e a járműveket a városból? Hogy mi lesz a párizsiak válasza, az április 2-án fog kiderülni.
(Borítókép: Getty Images/Magdalena Wygralak)