A hologramok általi kommunikáció a jövő munkahelyeinek olyannyira szokványos, hétköznapi része lehet, mint most a videochatek és online meetingek, legalábbis sok cég dolgozik azon, hogy ez a jövőkép megvalósuljon. A hologramtechnológiával a találkozók résztvevőinek háromdimenziós kivetüléseit lehetséges létrehozni, amelyek sokkal személyesebbé és valamivel kézzelfoghatóbbá tehetik a jelenlétüket, legyenek egymástól fizikailag bármilyen távol. Bár a módszer még gyakran nagy berendezések, hologramfülkék vagy viselhető kiegészítők használatát igényli, de az eredmények egyre realisztikusabbak és egyre nagyobb távolságokat tudnak áthidalni.
Az első nemzetközi holografikus teleportációra tavaly nyáron került sor, aminek során Kanada és az Egyesült Államok között hoztak létre holoportációs kapcsolatot és a kísérletben a Microsoft speciális kamerájával és Hololens eszközével, valamint az Aexa Aerospace programjával állították elő a holografikus kivetüléseket. Néhány nappal ezelőtt három nagy telekommunikációs cég, a Bell Canada, a Verizon és a Vodafone már nem csak határokon átívelő, hanem transzatlanti holografikus találkozót is szervezett, amivel az egymástól jelentős távolságokban lévő munkatársak közötti hologramos kommunikációs kapcsolat létesítésének lehetőségét demonstrálták. A Torontóban, New Yorkban és Londonban tartózkodó résztvevők a Bell, a Verizon és a Vodafone 5G hálózataira csatlakozva, a MATSUKO cég szoftverét alkalmazva teremtették meg holograménjüket, amelyekkel a személyes találkozás érzését sikerült kelteni. A Vodafone szerint a közvetlenebb kapcsolódás az ilyen típusú összejövetelek hatékonyságát és a közös munka produktivitását is elősegítheti, vagyis könnyebben teremt megfelelő feltételeket a távoli együttműködéssel zajló feladatvégzéshez, mint a kétdimenziós képernyőkön keresztüli találkozás a videochatek során. A kísérletet a szeptember 27-én mutatták be a nagyközönség előtt a Las Vegas-i Mobile World Congress eseményén.
A holoportáció alatt a közreműködő felek XR (extended reality, kiterjesztett valóság) sisakot viseltek, ami az immerzív hatást elősegíti, de kényelmetlenebbé teheti a meetingeket, mint a videokonferenciák esetében, ezért sok cég inkább a holoportációs fülkék mellett teszi le a voksát a hologramos fejlesztések tekintetében. A Google például a Project Starline-nal már a fülke használatát is maga mögött hagyta és egy egyszerű, külsőleg televíziónak tűnő berendezéssel teremti meg a holografikus hatást, igaz, hogy ezzel részben feláldozza az immerzív élményt is.
(Fotó: Verizon)