Ma szavaznak róla, hogy Kalifornia betilthatja az új benzines és dízel autók értékesítését 2035-re

2022 / 08 / 25 / Felkai Ádám
Ma szavaznak róla, hogy Kalifornia betilthatja az új benzines és dízel autók értékesítését 2035-re
Köztes célokat is meghatároznának a fosszilis tüzelőanyagot használó járművek fokozatos kivezetésére – a kaliforniai gazdaság mérete miatt pedig ennek hatalmas a jelentősége az egész USA szempontjából is.

A kaliforniai légtisztaságot szabályozó hatóság, a California Air Resources Board (CARB) a mai napon várhatóan szigorú, új szabályokat vezet be az új benzinüzemű autók értékesítésének betiltásáról 2035-ig, sőt időközi célokat is kitűznek ezen gépjárművek fokozatos kivonására – írja a CNN. Daniel Sperling igazgatótanácsi tag úgy nyilatkozott a CNN-nek, hogy „99,9 százalékban biztos abban, hogy a javaslatot megszavazzák”. Mindez nem csak azért jelentős, mert ez az egyik első ilyen tilalom lenne a világon, hanem mert a kaliforniai gazdaság mérete miatt ennek jelentős hatása lenne az USA teljes autópiacára is. Mint azt Daniel Sperling megfogalmazta:

„Ez monumentális. Ez a legfontosabb dolog, amit a CARB tett az elmúlt 30 évben. Ez nem csak Kalifornia számára fontos, hanem az ország és a világ számára is.”

A testület új szabályai átmeneti kvótákat is meghatároznának a zéró emissziós járművekre, kifejezetten az új modellekre összpontosítva. A 2026-os modellektől kezdődően a Kaliforniában eladott új autók, SUV-k és kis pickupok 35%-ának nulla károsanyag-kibocsátásúnak kell lennie. Ez a kvóta minden évben növekedne, és 2028-ban várhatóan eléri majd az összes újautó-eladás 51%-át, 2030-ban a 68%-át, 2035-ben pedig a 100%-át. A kvóták azt is lehetővé tennék, hogy az eladott nulla-emissziós autók 20%-a plug-in hibrid legyen. A szabályok viszont nem vonatkoznának a használt autókra, azok továbbra is maradhatnának az utakon.

Sperling szerint a szabályok kidolgozását „meglepően kevés vita” övezte, és az autógyártók sem igen ágáltak ezen tervek ellen. Sterling szerint ez azt mutatja, hogy a gyártók maguk is elfogadják a zéró károsanyag-kibocsátású járművekre való átállást. Számos vállalat, köztük az amerikai Ford és a GM már bejelentette ambiciózus terveit a zéró károsanyag-kibocsátású autókra, teherautókra és SUV-kra történő átállásra.

A mostani szabályozás, ha megvalósul, az a Biden-kormányzatnak is köszönhető, mivel az év elején visszaállította Kaliforniának a korábbi jogát arra, hogy saját, a járművek kibocsátásával kapcsolatos kvótákat határozzon meg. Ez utóbbit korábban még a Trump-kormányzat vonta vissza 2019-ben.

Kalifornia egyébként 2013-ban, a Clear Air Act törvény keretében kapta meg a jogot arra, hogy saját kibocsájtási kvótákat állítson fel a gépjárművek kapcsán, és ez az, amit a Trump-adminisztráció alatt elbuktak. Az állam ezen jogát az USA környezevédelmi hivatala, az Environmental Protection Agency (EPA) idén márciusban állította vissza – a mostani szabályozást egyébként, ha megszavazzák még az EPA-nak is jóvá kell hagynia.

Az idáig vezető út elég rögös volt, és némileg azért meg is kellett „puhítani” az autógyártókat – mint arról a Reuters beszámol, a Toyota Motor Corp például kedden ismerte el Kalifornia jogát arra, hogy a Clean Air Act-nak megfelelően saját sztenderdeket állítson fel a kibocsájtással kapcsolatban. Mindennek annyi a jelentősége, hogy 2019-ben a Toyota csatlakozott más autógyártókhoz, és támogatta a Trump-kormányzat azon törekvését, hogy megfossza Kaliforniát a károsanyag-kibocsátási normák meghatározására vonatkozó jogtól.

2019 novemberében pedig Kalifornia leállította a kormányzati gépjárműflotta beszerzéseit minden olyan gyártótól, akik a Trump-kormányzat említett törekvéseit támogatták (a Toyota mellett a GM, és más gyártók is érintettek voltak). Mostanra azonban megnyugodtak a kedélyek, és a CARB elnöke, Liane Randolph úgy nyilakozott, hogy az igazgatóság elégedett a Toyota döntésével. Randolph a Twitteren ehhez azt is hozzátette, hogy:

„Bár a múltban voltak nézeteltéréseink, nagyon várjuk, hogy a zéró kibocsájtású járművek (ügyét) közösen, pozitív alapokon vigyük tovább.”

A GM egyébként már korábban, januárban elismerte, hogy Kaliforniának joga van ilyen kvótákról határoznia.

A mostani szabályozás azért is jelentős, mert más demokrata irányítású államok is követhetik Kalifornia példáját, ahogy az már a múltban is történt. Sperling és más tisztviselők épp ezért azt is figyelik, hogy az északkeleti és a csendes-óceáni északnyugati államok követik-e ezt a szabályozást. Sperling szerint ha ez megtörténne, az amerikai piac nagy részét érintené, vagyis a benzines autók kivezetése akár szövetségi szabályozás nélkül, az államok hatáskörében is megtörténhet az Egyesült Államok nagy részén.

(Kép: wikimedia.commons/SreeBot)


Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.